ביהמ"ש: "אמירי זיכרון יעקב" לא תבנה במקרקעין של קצא"א

במוקד הסכסוך בין קצא"א לבין הקבלן עודד תורג'מן, שנחשב למקורב לראש עיריית חדרה, עומד "כביש מריבה" שסללה חברת "אמירי זיכרון יעקב" של תורג'מן בסמוך לירידה מכביש החוף לחדרה

כביש גישה לקניון שנהרס / צילום קצא"א
כביש גישה לקניון שנהרס / צילום קצא"א

בית משפט השלום בחדרה קיבל אתמול (ג') את בקשת חברת קצא"א (חברת קו צינור אילת אשקלון) למנוע מחברת "אמירי זיכרון יעקב" ומבעלי החברה, עודד תורג'מן, מלבצע כל פעולות בנייה, לרבות חפירה או שינוי פנים, במקרקעין בתחום רצועת קווי הדלק של קצא"א בסמוך למתחם "אנרג'י פארק" הנבנה בעיר חדרה.

בכך הותיר השופט יעקב גולדברג על כנו צו מניעה זמני נגד ביצוע עבודות הבנייה שנתן לפני כשבוע השופט אלכס אחטר מאותו בית משפט.

במוקד הסכסוך בין קצא"א לבין הקבלן תורג'מן, שנחשב למקורב לראש עיריית חדרה צבי גנדלמן, עומד "כביש מריבה" שסללה "אמירי זיכרון יעקב" של תורג'מן בסמוך לירידה מכביש החוף לחדרה. הכביש מוביל מכביש החוף אל מרכז מסחרי (קניון) "מול החוף" שבונה תורג'מן במתחם "אנרג'י פארק" בחדרה.

לטענת קצא"א, מדובר בכביש שנבנה בצורה פיראטית, ללא אישורים מתאימים, והוא יוצר סכנה לשלמות קו הנפט העובר באזור. לאור האמור, קצא"א גם הרסה את הכביש באישון ליל לפני כמה ימים. יתר על כן, לדברי קצא"א, "סלילת הכביש נעשתה בצורה לא חוקית וללא כל אישורים, תוך סיכון של תושבי חדרה כדי לקדם את טובתו האישית של הקבלן".

לדברי קצא"א, בהנחייתה של נתיבי ישראל ובשיתוף חברת תשתיות נפט ואנרגיה (תש"ן), היא התנגדה לסלילת הכביש הפיראטי, ומעולם לא סיפקה כל אישור להקמתו.

החברה מסקרה כי "כל טענה אחרת היא שקרית, ולא תהיה זו הפעם הראשונה בה נוקט הקבלן בדרך השקר. קצא"א היא שער האנרגיה של ישראל, וככזו חובתה לדאוג לכלל תושבי ישראל, ולא לקדם קניון של קבלן יחיד".

גרסת הקבלן עודד תורג'מן היא שונה לחלוטין. לטענתו, הכביש נסלל על-ידי החברה הכלכלית לפיתוח חדרה לאחר שהתקבלו אישורים לבנייתו מכל הגורמים הרלוונטיים, כולל מקצא"א. יתרה מכך, לדברי הקבלן, הכביש צפוי להפחית בצורה משמעותית את העומס בכניסות לעיר חדרה וכך להפחית משמעותית גם את תאונות הדרכים באזור.

החלטת בית המשפט המצדדת בעמדת קצא"א התקבלה אתמול ללא נימוקים אך לאחר דיון בפני השופט יעקב גולדברג, שבמהלכו הביעו את עמדתם הצדדים לסכסוך וכן נציג חברת נתיבי ישראל, עו"ד אלון בראל.

בא-כוחו של תורג'מן, עו"ד חובב ביטון, העלה בדיון טענות חמורות נגד קצא"א. בין היתר הוא אמר: "מה שנעשה כאן הוא אחת הפעולות החמורות ביותר. באו לבית המשפט, סיפרו סיפור שקר במעמד צד אחד וטענו שמישהו סלל באישון לילה כביש".

ביטון חזר וטען כי הכביש נבנה לאחר קבלת היתרים ואישורים מתאימים בין היתר מנתיבי ישראל. "פעלנו על-פי גורמים מקצועיים ומילאנו אחר הדרישות ובהתאם להנחיית הגורמים המקצועיים", טען פרקליטו של תורג'מן.

מנגד אמר בא-כוחה של תש"ן, עו"ד דרור גדרון ממשרד אפרים אברמזון ושות', כי כל מה שאמר ביטון אינו נכון מבחינה עובדתי וגם לא מבחינה משפטית. "אין היתר בנייה, ואין אישור שלנו. הבנייה מנוגדת לתוכניות. פתיחת הכביש מסכנת את הקווים".

בא-כוחה של קצא"א, עו"ד מאיר הלר, ציין כי בסמוך לכביש הפיראטי בונה נתיבי ישראל כביש אחר שקצא"א אמורה למגן אותו (כדי למנוע סכנה לקווי הדלק. ח', מ').

בית המשפט קבע כי על קצא"א, תש"ן וחברת קו מוצרי דלק להגיש כתב תביעה מסודר (להריסת הכביש שסללה אמירי זיכרון יעקב) עד 1 באפריל 2018.