מחיר ההסכמים הקיבוציים: הפסדי עתק לרכבת ישראל ב-2017

החברה הממשלתית סיימה את השנה עם הפסדים בגובה 42 מיליון שקל • עם זאת, הרכבת מציגה גידול של 64.6 מיליון נסיעות, לעומת 59.5 מיליון ב-2016

רכבת ישראל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
רכבת ישראל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

תוצאות מאכזבות בדוחותיה של רכבת ישראל לשנת 2017 - החברה סיימה את השנה עם הפסד נקי של 42 מיליון שקל, ירידה של כמעט 130% לעומת שנת 2016. בניכוי הוצאות חד-פעמיות שכללו ברובן את ירידה בערך נכסי החברה, הרווח הנקי הסתכם ב- 13 מיליון שקל.

עיקר השחיקה ברווחיות החברה נובעת מגידול בהוצאות שכר בשל הסכמים קיבוציים, ובין היתר תוספות מהסכמים משנים קודמות. במהלך שנת 2017 ברכבת ישראל נקלטו 297 עובדים חדשים ונכון לסוף השנה החברה העסיקה 3,760 עובדים. מצבת כוח האדם בחברה נמצאת במגמת עלייה בשנים האחרונות ובחברה צופים כי מגמה זו תימשך , לפי החברה כחלק מ"היערכות להמשך צמיחת החברה והתקדמות לדור הבא - פתיחת קווים חדשים ותחנות, היערכות למהפכת החשמול".

ההכנסות מהסעת נוסעים, פעילות ליבה של הרכבת, הסתכמו לשנת 2017 לסך של כ- 748 מיליון שקל - מדובר בעלייה קלה לעומת 2016. ההכנסות כולל דמי הפעלה עמדו על 2023 מיליון שקל.

פרויקטים עתידיים: הקו לקריית שמונה לא ברשימה

מה בנוגע לפרויקטים עתידיים של החברה? מדוחות החברה ניתן ללמוד על ארבעה פרויקטים מסילתיים עתידיים שנמסרו על ידי משרד התחבורה לתכנון וביצוע על ידי חברות חיצוניות. מדובר בפרויקט המסילה המזרחית שכבר תוקצב לקידום תכנון; הקו לאילת שעדיין לא ירד מהפרק - על פי הדוח אישור התכנית אמור להתקבל ברבעון הרביעי של השנה; המסילה הרביעית באיילון - להערכת החברה אישור התכנית יינתן בסוף השנה; ומסילת השרון - תאריך פתיחתו המסחרית של הקו מתוכנן ליולי השנה. הקו לקריית שמונה שעל פי הכרזות של משרד התחבורה לפני שנתיים היה אמור להיות כבר בשלבי ביצוע מתקדמים, כלל לא נמצא ברשימת הפרויקטים של החברה.

פרויקט החשמול: עיכוב בלוחות הזמנים לא רק של הקו תל-אביב-ירושלים

במהלך 2016 החברה החלה לבצע פרויקט החשמול של קווי הרכבת לאורך כ-420 ק"מ של מסילות קווי נוסעים, כאשר בשלב הראשון מתבצעות העבודות בקו תל-אביב-ירושלים האומה. נציין אגב, שהתוואי המקורי היה אמור להיות בין הרצליה לירושלים, שקוצר בהמשך ככל הנראה בשל סיכוי מועט לעמידה בלוחות הזמנים.

בעקבות חשיפת "גלובס" נדחה מועד השקת הפרויקט גם של הקו המקוצר מסוף מרץ לסוף ספטמבר השנה. מדוחות החברה ניתן ללמוד שני דברים עיקריים - מועד זה עדיין רלוונטי ובחברה החלו לבצע הרצות ניסוי לבחינת מוכנות המערכת החשמלית לפעולה (רשת חשמל/מסילות, מוסכים, מרכז השליטה והבקרה ותחנות ההשנאה).

כידוע, פרויקט החשמול של רכבת ישראל כולל חשמול של 13 קווים, כולל הקו מתל-אביב לירושלים. בדוחות שפורסמו היום, לראשונה מעדכנת החברה את המועדים הסופיים של השקת הקווים הבאים - לגביהם צפוי עיכוב של כמה חודשים. כך, מועד סיום עבודות החשמול של הקו בנימינה - תל-אביב-אשקלון נדחה מיולי 2019 לאוקטובר של אותה שנה. מצב דומה בקווים מודיעין -ירושלים, הרצליה-תל-אביב-רחובות, נתניה-מודיעין ובקווים נוספים.

גידול בהיקף הנסיעות

בחברה מתגאים במגמת גידול מתמשכת בהיקף הנסיעות: במהלך 2017 רשמה רכבת ישראל כ- 64.6 מיליון נסיעות, לעומת 59.5 מיליון נסיעות בתקופה המקבילה אשתקד - גידול של מעל 8%. ממוצע הנסיעות היומי עמד על 245 אלף נסיעות ביממה, גבוה ב10% מהממוצע של שנת 2016.

משנת 2010 לשנת 2017, גדל מספר הנסיעות ב-80%, מ- 35.9 מיליון ל-64.6 מיליון. בעשור האחרון הוכפלה כמות הנסיעות ברכבת, מאז שנת 2000, גדלה כמות הנסיעות ברכבת פי 5. ברכבת ישראל מספרים כי היום העמוס ביותר בשנת 2017 היה יום ההופעה של ג'סטין ביבר בפארק הירקון, בוצעו ברכבת ישראל כ-298,806 נסיעות.

בחודש ספטמבר חנכה החברה את רכבת הגליל, המחברת בין כרמיאל, אחיהוד ויישובי הסביבה לחיפה, מרכז הארץ ודרומה. במהלך ששת חודשי ההפעלה הראשונים של הקו, מספר הנסיעות עמד על למעלה ממיליון נסיעות.

עוד עולה מהדוח, כי במהלך השנה, החלה רכבת ישראל להוביל פלדה והחלה בהקמה של מסוף המטענים בקריית גת, ובהפעלת מסוף המטענים בראש העין. כמו כן הסתיימה הקמתו של מסוף המטענים בדימונה שהפעלתו תחל בקרוב.

מרכבת ישראל נמסר: "הגידול במספר הנסיעות והרכבות שמופעלות, לצד חניכת הקווים החדשים וההצטיידות בטכנולוגיות מתקדמות ורכבות חדשות, הופכים את הרכבת למוביל לאומי מרכזי ואמצעי תחבורה מועדף של יותר ויותר אנשים ועסקים. אנו גאים על צמיחתם של הקווים הוותיקים, לצד הביקוש הגבוה לקווים החדשים של הרכבת. אנשי רכבת ישראל אינם נחים על זרי הדפנה, וכבר נערכים לאחת השנים המשמעותיות בהיסטוריה של הרכבת בארץ, עם פתיחת הקו המהיר לירושלים, שיהיה הקו החשמלי הראשון בישראל, חניכת רכבת השרון (531) ופתיחתן של תחנות נוסעים חדשות. הנהלת רכבת ישראל מודה לכלל עובדי החברה על עבודה מאומצת שהביאה להישגים הללו, ללקוחות שנוסעים עמנו, ומאחלת לכל בית ישראל חג פסח שמח!"