הפרקליטות רומזת: נערער לעליון על זיכוי אלון חסן

אם הפרקליטות אכן תגיש ערעור לבית המשפט העליון בתיק נמל אשדוד, הוא אינו חסר סיכוי • פרשנות

אלון חסן / צילום: רפי קוץ
אלון חסן / צילום: רפי קוץ

ערב חג הפסח הוא שמח במיוחד עבור שניים מתושבי העיר אשדוד היותר מוכרים. אלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, זוכה היום (ה') על-ידי בית המשפט המחוזי בבאר-שבע מכל האישומים נגדו; ואילו איש העסקים ג'קי בן-זקן, הבעלים של קבוצת הכדורגל המובילה באשדוד, משתחרר היום מהמאסר שריצה מאז דצמבר 2016 (לאחר ניכוי שלישי) בגין הרשעתו בהרצת מניות חברת מנופים פיננסים שהייתה בבעלותו.

בעוד שחסן עשה בחוכמה כשנלחם על חפותו עד היום, בן-זקן יכול היה לחסוך לעצמו את חודשי המאסר הארוכים, לו היה מוותר על הניסיון שכשל להוכיח את חפותו. רגע לפני הגשת הסיכומים בתיק מנופים, נאותה הפרקליטות לחתום על הסדר טיעון שבמסגרתו ירצה בן-זקן עונש של בין 9-15 חודשי מאסר בלבד, ובתמורה יודה בביצוע עבירות תרמית בניירות ערך (הרצת מניות). אולם בן-זקן החליט, למרות המלצת סנגוריו, לדחות את ההצעה וללכת עד הסוף עם האמונה בחפותו, או לפחות מה שהוא מציג כאמונה בחפות. זה הסתיים ב-26 חודשי מאסר שהוטלו על בן-זקן.

הטעות של בן-זקן בוויתור על הצעת הפרקליטות להסדר הייתה גדולה במיוחד, בין השאר מכיוון שבעת המשא-ומתן להסדר טיעון עמו, ידוע היה שבשונה מתיקי הרצת מניות אחרים, תיק מנופים פיננסים היה חזק במיוחד מבחינה ראייתית. בידי הפרקליטות היו ראיות באשר לעצם ביצוע העסקאות על-ידי איתן אלדר, נאשם נוסף בפרשה, ובמימון בן-זקן, וגם ראיות ישירות בנוגע לכוונה של בן-זקן ושל אלדר לבצע את התרמית. זאת, בדמות האזנות סתר שנפלו בידי רשות ניירות ערך כפרי בשל בעת שהאזינו לאלדר במסגרת חקירה אחרת לגמרי.

היום התברר כי אלון חסן, להבדיל מבן-זקן, צדק כשנאבק על חפותו עד הסוף. שופט המחוזי בבאר-שבע קיבל את טיעוניו וזיכה אותו מכל האישומים נגד,  תוך שהוא מותח ביקורת נוקבת על התנהלות המשטרה והפרקליטות. תמיד משמח לראות נאשם יוצא זכאי, ודאי כשמדובר באדם שנלחם שנים כל-כך רבות על שמו הטוב, ועוד יותר מכך כשזה קורה ערב חג החירות.

אנחנו לא רוצים להרוס את החגיגה של חסן, אבל לצד זאת, צריך להזכיר שההליך בעניינו עוד לא נגמר. הפרקליטות כבר רמזה היום כי היא צפויה להגיש ערעור לבית המשפט העליון על הזיכוי. בתגובתה הפרקליטות לזיכוי נאמר: "הפרקליטות בדקה את עצמה בכל שלב ושלב לאורך ההליך, מתוך מטרה לעשיית משפט אמת וצדק, ומתוך אמונה כי הראיות בתיק מהוות בסיס להרשעת הנאשמים. נלמד את ההחלטה היטב ונבחן את כל האפשרויות המשפטיות".

אם אכן תגיש הפרקליטות ערעור לבית המשפט העליון בתיק נמל אשדוד, הוא אינו חסר סיכוי.