תוכנית ניר צבי בהליך תכנון מהיר: עברה עוד שלב בותמ"ל

מדובר בתוכנית המקודמת ע"י החברה הממשלתית לדיור להשכרה, דירה להשכיר, הכוללת היצע של 11.5 אלף יחידות דיור בשכונת מגורים חדשה במערב לוד

מושב ניר צבי / צילום: איל יצהר
מושב ניר צבי / צילום: איל יצהר

תוכנית ניר צבי נכנסה שוב להליך התכנון המהיר בוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל). נזכיר כי לאחר שהתוכנית כבר הוכרזה והחלה להתקדם בותמ"ל, נעשה בה שינוי כדי להוביל להסכמה של לוד, עמק לוד ומושב ניר צבי, וכעת לאחר ההסכמות היא חוזרת שוב לוועדה המיוחדת והוחלט על הפקדתה.

מדובר בתוכנית המקודמת על-ידי החברה הממשלתית לדיור להשכרה, דירה להשכיר, הכוללת היצע של 11.5 אלף יחידות דיור בשכונת מגורים חדשה במערב העיר לוד. הקרקע עליה צפויה לקום השכונה החדשה היא קרקע שהייתה שייכת למושב ניר צבי והמועצה האזורית עמק לוד. אישור ההפקדה כעת נעשה לאחר דיונים והתנגדויות לתוכנית המקורית שבסופם הושגה הסכמה בין המועצה האזורית עמק לוד ותושבי ניר צבי לבין עיריית לוד והחברה הכלכלית לוד.

במסגרת התוכנית החדשה הוסכם גם שליישוב ניר צבי תינתן האפשרות לבנות תוספת של בתים במושב, למרות חריגה מתמ"א 35 שקובעת את נפח הבנייה האפשרי. התוכנית היא חלק מיישום הסכם-הגג שנחתם עם עיריית לוד.

על-פי התוכנית שתקודם כעת בותמ"ל, הבינוי מתוכנן להיעשות בצפיפות מגורים גבוהה, ובמקביל חלק מהשטח ישמש כקרקע משלימה לפרויקטים במסגרת התחדשות עירונית בעיר לוד שנכון להיום אינם כלכליים לביצוע. התוכנית כוללת גם בניית מבני ציבור, כיכרות עירוניות ובהן שטחי מסחר תעסוקה ומגורים, שטחים פתוחים וגם את הרחבת תחנת הרכבת הקיימת.

עוד נמסר מחברת דירה להשכיר כי "על-מנת ליצור רציפות עירונית בין העיר הקיימת לבין השכונה החדשה, מחדדת התוכנית את אופיו של כביש מספר 200 המתוכנן, כך שיתפקד כדרך העוברת בתוך העיר, שתסייע לקשר בין הרובע החדש לעיר הקיימת, וכדרך המחברת בין כביש מספר 200 לכביש 44 ולעורקי התחבורה של כביש מספר 1 וכביש מספר 40. התכנון שם דגש על שיפור התחבורה באזור, תוך התייחסות נרחבת לגישה לדרכי התחבורה הציבורית, ביניהם לתחנת הרכבת גני אביב בלוד. כמו כן, התכנון מייעד את אזור התחנה לבנייה רוויה למגורים ולתעסוקה".

תכנית ניר צבי / קרדיט: דירה להשכיר ומנעד
 תכנית ניר צבי / קרדיט: דירה להשכיר ומנעד

ראש עיריית לוד, עו"ד יאיר רביבו, התייחס להתקדמות התוכנית ואמר כי "התוכנית מתקדמת לאחר משא-ומתן ארוך ומקיף עם מועצה אזורית עמק לוד, אשר כעת תומכת בתוכנית המופקדת. תמיכה זו, כמו גם הפקדת התוכנית, הן אבן-דרך במימוש הסכם-הגג והתוכניות לפיתוח העיר".

מנכ"ל החברה הממשלתית דירה להשכיר, עוזי לוי, מסר: "אישור התוכנית, עליה הוכרז בקבינט הדיור כמתחם מועדף כבר ב-2016, תביא למימוש הסכם-הגג של העיר לוד ותחייה מחדש את העיר. שמנו דגש מיוחד על פיתוח תחנת הרכבת גני אביב, שבה נשקיע ונפתח אותה כמוקד עירוני משני. הקרבה לתחנה והזמינות של תחבורה ציבורית בכביש 200 תועיל לאוכלוסייה המקומית כפוטנציאל חיבור נוח למטרופולין שאינו נסמך על שימוש ברכב פרטי. בתוכנית ניר צבי הקפדנו על עירוב שימושים, תמהיל עירוני מגוון וחיבור למוקדי התחבורה. על-מנת לחזק את הקהילתיות, נתנו פתרונות באמצעות כלים תכנוניים שונים, בהם תכנון רחובות ומתן דגש על איכות המרחב הציבורי". 

מתכננת הוותמ"ל, דקלה פרסיקו, מסרה: "תוכנית רובע מערב לוד, יחד עם תוכניות אחרות המקודמות בותמ"ל, מאפשרת את פיתוחה של לוד כעיר מרכזית במרחב, יוצרת רובע עירוני איכותי הקשור לעיר ומחזק אותה ומאפשר את התפתחותה, בשילוב עם המרחב הכפרי בסביבתה". 

"היציאה אל מחוץ לגבולות העיר הרסנית ללוד"

במקביל, יש גם מי שפחות מרוצה מקידום התוכנית באמצעות הותמ"ל, וסבור כי התוכנית כפי שהיא איננה ישימה. "היציאה אל מחוץ לגבולות העיר הרסנית לעיר לוד", כך סבור שי הרשקו, גיאוגרף ומתכנן סביבתי ותושב העיר לוד. "התוכנית הזו, על 11.5 אלפי יחידות הדיור שהיא כוללת, תוריד את יכולתה של העיר לספק שירותים ותשתיות לעיר. ההחלטה הזו היא בעצם החלטה על הגדלת הגטו הקיים המופרד מהעיר על-ידי פסי הרכבת. דבר שהרשויות לא פותרות, שבשביל לבצע את כביש 200 יוסיפו על המשתמשים בו עוד עשרות אלפי אנשים".

עוד טוען הרשקו כי "יש מקום בעיר לעוד אלפי יחידות דיור, שרק עם שיפור התשתיות והשירותים וחיזוק הכלכלה המוניציפלית יועילו לעיר. לצערי, המדיניות היא הפוכה. מזה שנים רבות עוזבים מאות תושבים את העיר, כך שכל תוכנית שאיננה מיועדת לאוכלוסייה החרדית סבירות האכלוס שלה נמוכות. גם אם יתבצע האכלוס, בטווח הארוך השכונה תהפוך לשכונת עוני נוספת בלוד".