האטת האייפונים: מנכ"ל אפל ישראל נחקר ברשות להגנת הצרכן

לפי הודעת הרשות, החקירה נפתחה עקב חשד לאי-גילוי מידע מהותי לצרכנים אודות קיומה של תכונת האטה בגרסאות עדכון למכשירים הסלולריים מתוצרתה

רוני פרידמן  / צילום: איל יצהר
רוני פרידמן / צילום: איל יצהר

בעקבות סאגת האטת מכשירי אפל באופן יזום על-ידי החברה: מנכ"ל אפל ישראל, רוני פרידמן, נחקר היום (ג') במשרדי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.

בהודעת הרשות מודגש כי "החקירה נפתחה עקב חשד לאי גילוי מידע מהותי לצרכנים אודות קיומה של תכונת האטה בגרסאות עדכון למכשירים הסלולריים מתוצרתה".

היות ומדובר על אפל בישראל, כלומר חברה מקומית, לרשות להגנת הצרכן יש סמכות להשית עליה קנסות לאור הפגיעה בצרכנים הישראלים בדומה לכלל מחזיקי אפל בעולם. סמכויות הרשות להטלת קנסות נכנסו לתוקף בינואר 2015, ולפיהן הרשות רשאית להשית על חברות המפרות את החוק קנס של עד 45,000 שקל לכל הפרה - במילים אחרות, הקנס שעשויה הרשות להשית על אפל ישראל יכול להאמיר למיליוני שקלים, באופן שהוא יישקף פגיעה בכל צרכן וצרכן המחזיק במכשיר אפל ושנפגע כתוצאה מהמהלך.

פרידמן נחקר בחקירה גלויה שנפתחה בעקבות שיתוף מידע מצד מספר גולשים ברשתות החברתיות, "אשר טענו כי תגובת אפל לתלונות בדבר האטה במכשיר סלולרי מתוצרתה, מלמדת על כך שאפל הטמיעה לכאורה רכיב הגורם להאטה מכוונת של המכשירים במסגרת גרסת עדכון שהיא מציעה לצרכנים", כך טוענת הרשות. "עוד עולה חשד כי דברי ההסבר המוצגים לצרכן טרם קבלת גרסת העדכון, אינם כוללים את גילוי המידע המהותי המתייחס לקיומה לכאורה של תכונת ההאטה".

נזכיר כי בסוף 2017, אחרי שהתפוצצה הפרשה, העלתה אפל העולמית לאתר האינטרנט שלה התייחסות מטעמה, בה לא הכחישה את טענות הצרכנים כשהיא אף התנצלה על הטעות. "אנחנו יודעים שחלקכם מרגישים שאפל אכזבה אתכם, אנחנו מצטערים", לשון הודעת אפל מחודש דצמבר האחרון. החברה נימקה כי מטרתה הייתה להאריך את אורך חיי הסוללה בדגמים הישנים, מה שהוביל כזכור להאטה בפעילות המכשירים.

בהמשך הכריזה החברה כי תאפשר לצרכנים להחליף סוללה במחיר מוזל: בארה"ב מחיר החלפת הסוללה עמד על 29 דולר במקום 79 דולר, ובארץ המחיר שהציע איידיגיטל היה 145 שקל.

גם תביעות נגד אפל זרמו בעקבות התקלה מבחינת הרשות להגנת הצרכן; מדובר בחשד להטעיה במחדל המנוגד להוראות חוק הגנת הצרכן, ומכאן הצורך בחקירה לבחינת הסקנציה שתוטל על החברה. 

אפל נחקרה כבר בשל האטת המכשירים על-ידי מספר מדינות וגופים ברחבי העולם, בהם הממשלה האיטלקית, חקירה פלילית בצרפת ותלונה של ארגון צרכני בדרום קוריאה שלוותה גם בתביעה של החברה. 

אפל הודתה כי היא מאטה את המכשירים, ולדבריה, הסיבה היא שסוללות ישנות עלולות לגרום למכשירים ישנים להיכבות באופן בלתי צפוי לאחר הורדת עדכון למכשיר, בשל עומס על הסוללה לולא ההאטה.

בעקבות הסערה הציבורית שההודאה עוררה, אפל התחייבה לתת לצרכנים את האפשרות לבטל את ההאטה בעת הורדת עדכונים, אך לא המליצה להשתמש באופציה הזו, בשל חשש שכיבוי פתאומי של המכשיר יקרה בזמן חירום וימנע שימוש בו. בנוסף, החברה הורידה את מחירי הסוללות ל-29 דולר, כך שמשתמשים יוכלו להחליף אותן ולהימנע מהאטות.

האטת הביצועים מופעלת במכשירי אייפון 6, אייפון 6 פלוס, אייפון 6s, אייפון 6s פלוס, אייפון 7, אייפון 7 פלוס ואייפון SE. מכשירים אלה יכולים לחוות האטה של עד 50%.