ישראל בירת הטבעונים? צריכת הבשר הממוצעת עלתה ב-4%

צריכת הבשר הממוצעת לנפש בישראל עומדת על 16.3 ק"ג בשר בשנה, כ-1.35 ק"ג בשר בחודש • מחצית מהישראלים מעדיפים בשר טרי, מה שמוביל למאות אלפי בעלי החיים המגיעים לישראל במשלוחים החיים

חג המנגלים / צילום: שאטרסטוק
חג המנגלים / צילום: שאטרסטוק

חגיגות עצמאות או פולחן של בשר? מנתוני משרד החקלאות עולה כי ישראלי ממוצע צורך במהלך שבוע העצמאות 63% יותר בשר בקר משאר שבועות השנה. למעשה, אכילת בשרים הפכה להיות דרך לציון יום העצמאות של המדינה באמצעות מנגלים אינסופיים בכל פינת רחוב ופארק.

גם טרנד הטבעונות והצמחונות לא מועיל בשטח, משום שבשנה האחרונה חלה עלייה של כ-4% בצריכת הבשר בקרב הישראלים. הנתון מלמד כי צריכת הבשר הממוצעת לנפש בישראל עומדת על 16.3 ק"ג בשר בשנה (1.35 ק"ג בשר בחודש) - כשמדובר על בשר קפוא ועל בשר טרי. זאת ועוד, מחצית מהישראלים מעדיפים בשר טרי - מה שמוביל למאות אלפי בעלי החיים המגיעים לישראל במשלוחים החיים והשנויים במחלוקת (שלאחרונה גם אשת ראש הממשלה שרה נתניהו התבטאה בעניינם) - הנתון מלמד על עלייה של 28% בצריכת בשר טרי בקרב ישראלים.

הרכב הצריכה של בשר בקר בישראל עומד על 53% בשר קפוא מיבוא ו-47% בשר בקר טרי - רוב רובו מיובא לישראל היות שהגידול המקומי לא מספק את הביקוש. הבשר הקפוא מיובא בעיקר מדרום אמריקה והבשר הטרי, עגלים וטלאים, מגיעים באניות ממדינות שונות בהן פורטוגל (44% מכלל בעלי החיים המיובאים לישראל), מאוסטרליה (20%) ומרומניה (20%), הונגריה, ליטא, סרביה וצרפת. בשנת 2017 יובאו לישראל כ-500 אלף בעלי חיים ב"משלוחים החיים" במסעות שאורכים שבועות.

במשרד החקלאות מזכירים לצרכנים להקפיד ולקנות בשר רק במקומות מורשים ולרכוש מוצר באריזה מקורית, כאשר היא סגורה, נקייה ונושאת תווית ובה גם תאריך ייצור ותאריך פג-תוקף. "בישראל, ישנם בתי עסק המוכרים בשר קפוא שהופשר ומציגים אותו כבשר טרי - זו עבירה על החוק. בנוסף, יש בתי עסק שמתגאים ב'בשר מיושן'. בפועל, כל סוגי הבשר חייבים בתהליך יישון (למעט בשר טחון או נתחים שמנים במיוחד), אחרת הבשר לא יהיה אכיל. על כן 'בשר מיושן' אינו סיבה לגבות פרמיה". בארבעת החודשים האחרונים, מפקחי משרד החקלאות חשפו כ-50 טון בשר שנשחט, הובל או הוחזק בתנאים אסורים שעלולים להוות לסכנה ממשית לבריאות הציבור.

במקביל הארגון ויגן פרנדלי יצא בימים אלו בקמפיין שינסה לגעת במצפון של אוכלי הבשר לקראת פולחן יום העצמאות. בקמפיין נראים גורי בעלי חיים עטופים באריזה בשר הפונים בקריאה "בבקשה אל תאכלו אותנו", בתקווה שזה יעזור בהפחתת היקפי הבשר שנצרכים כל שנה.

קמפיין צמחונות לקראת יום העצמאות / צילום: שלומי יוסף
 קמפיין צמחונות לקראת יום העצמאות / צילום: שלומי יוסף