עובדי אל-על מוחים על הפסקת מימון הביטוח הסיעודי

העובדים של חברת התעופה שוקלים להכריז על סכסוך עבודה • אל-על: נעניק לעובדים תנאים משופרים בתיאום עם ההסתדרות

מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין / צילום:סיוון פרג'
מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין / צילום:סיוון פרג'

האם הסכסוך הבא בין הנהלת אל-על לוועד עובדיה בדרך? ממידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי עובדי אל-על משנסים את מותניהם לקראת מאבק. העילה: הפסקת מימון לביטוח סיעודי על-ידי אל-על לכ-4,000 עובדיה הקבועים.

בתחילת חודש מאי צפויה החברה להפסיק את הכיסוי הביטוחי שהיא העניקה לעובדיה לאורך השנים, כיסוי המעוגן בהסכם הקיבוצי עליו חתומים ועד עובדי אל-על והנהלת החברה ושתוקפו עד לאוגוסט 2018. אל-על מנוהלת על-ידי גונן אוסישקין.

רפורמת הביטוח משנה את הכללים

הסיבה להפסקת התשלום נעוצה ברפורמת הביטוח הסיעודי שנכנסה לתוקפה ב-1 בינואר 2018. הרפורמה מבטלת את האופציה לרכישה קולקטיבית של ביטוחים סיעודיים וכפי שמדגישים במשרד האוצר: "רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון פעלה בשנים האחרונות על-מנת לקבוע מודל ביטוחי יציב לביטוח הסיעודי הנרכש דרך מקומות העבודה, זאת מאחר שהביטוחים במתכונתם הישנה הוכחו כלא יציבים ומסכנים את זכויות המבוטחים. המודל החדש פורסם בסוף מאי 2017 ואפשר למעסיק לקבל ביטוח סיעודי אמיתי בהנחה משמעותית, בין היתר בזכות גודלו. כל מעסיק שמעוניין בכך יכול היה לאמץ את המודל החדש. במקרה שהמעסיק, שאינו כפוף לרשות שוק ההון, משיקוליו בחר שלא לאמץ את המודל ובכך לסיים את הביטוח הסיעודי הקבוצתי לעובדיו, רשאים העובדים לרכוש פוליסות סיעוד פרטיות בחברת הביטוח ללא בחינה של מצבם הרפואי והמבוגרים ביניהם זכאים בנוסף להצטרף לביטוח הסיעודי הנערך בקופות החולים, גם כן ללא בחינה של מצב רפואי".

נציגים של עובדי אל-על, שבעוד עשרה ימים יאלצו לממן את הביטוח הסיעודי באופן פרטי, טוענים כי מדובר במשבר אמון. לדבריהם מדובר בעלויות של מאות שקלים בחודש לכל עובד ובנטל שמגיע לכ-5% מהשכר בשעה ש-80% מעובדי החברה משתכרים כ-6,000 שקל בחודש. עובדי החברה טוענים כי לאורך השנים תנאי ההעסקה הטובים שהציעה אל על משכו את העובדים לעבוד בחברה, יותר מאשר המשכורת.

הפתרונות שמבחינת העובדים יכלו להוות כיבוד של ההסכם הקיבוצי כוללים סבסוד משמעותי לכיסוי הביטוחי באופן פרטני או כיסוי מלא. עד כה היו עובדי אל על מבוטחים בחברת הפניקס. הקולות שנשמעים מכיוון העובדים הם של תסיסה גדולה. "אם לא יימצא לכך פתרון יהיה ברדק", אמר אחד העובדים ל"גלובס". לדבריו, "לא נוכל לעבור לסדר היום. פגיעה בביטוח הסיעודי לא תעבור בשתיקה".

תגובת אל-על: "בעקבות החלטת הרגולטור לעבור מביטוח קולקטיבי לביטוח פרטי, ביצעה אל על את ההתאמות הנדרשות כמו מרבית החברות במשק. החברה הגיעה להסדר עם חברת הפניקס במסגרתו יוענקו לעובדים תנאים משופרים על בסיס ההתאמות הרגולטריות הנדרשות, כל זאת בתיאום מלא עם ההסתדרות".

"להסדיר נושא כאוב זה"

ועד עובדי אל-על מסר כי הוא "קורא להנהלת אל על לגלות אחריות ולשבת עם העובדים על-מנת להסדיר נושא כאוב זה".

תגובת ההסתדרות: "איגוד עובדי התחבורה עובד באופן משותף עם נציגות העובדים. לאור הרצון המשותף לשמור על מסגרת שיח מכבדת, הדברים אינם מתנהלים באמצעות התקשורת".