מיטב דש רכש הלוואות בהיקף 270 מיליון שקל ממימון ישיר

במהלך 2017 העמידה מימון ישיר הלוואות חדשות של כ-3.2 מיליארד שקל

אילן רביב / צילום: איל יצהר
אילן רביב / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות מיטב דש, בניהול אילן רביב, מגוון את תיק ההשקעות שהוא מנהל ללקוחותיו בתחום החיסכון לטווח ארוך, באמצעות רכישת תיק הלוואות שני מחברת האשראי הצרכני החוץ-בנקאית מימון ישיר, שבניהול ערן וולף. חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות, שאת השקעותיה מנהל ברק בנסקי, הודיעה כי "השלימה לאחרונה שתי עסקאות: קניית תיק אשראי צרכני של הלוואות צרכניות בהיקף של כ-150 מיליון שקל, ועסקת רכישה של תיק הלוואות לרכישת רכב בהיקף של כ-120 מיליון שקל, מחברת מימון ישיר". העסקה הראשונה בוצעה בשבועות האחרונים, והשנייה נעשתה כבר בשלהי 2017, ואף דווחה בדוחות ביטוח ישיר, החברה האם של חברת המימון, שתמשיך לספק שירותי תפעול, גבייה ושירות לקוחות בהלוואות הללו.

העסקאות הללו, כמו אחרות שביצעה מימון ישיר, מתאפשרות הודות לשינוי בכללי ההשקעה של הגופים המוסדיים משנת 2016, שמאפשר לגופים מוסדיים לרכוש ממימון ישיר תיקי הלוואות, במתווה דומה לעסקאות קודמות שביצעה החברה, שבשליטת קבוצת ביטוח ישיר שבשליטת משפחת שנידמן, עם בנק אגוד ועם בנק מזרחי טפחות. כך, כבר בשלהי 2017 חתמה מימון ישיר על הסכמי המחאה וניהול של הלוואות עם הפניקס ואקסלנס, בהיקף כולל של כ-165 מיליון שקל. כאמור, בדוחותיה הכספיים השנתיים האחרונים גילתה החברה האם ביטוח ישיר כי כבר בדצמבר 2017 חתמה על הסכם המחאה וניהול עם מיטב דש גמל ופנסיה, בגין תיק הלוואות בהיקף של 111 מיליון שקל - שמתייחס לתיק בהיקף 120 מיליון שקל כאמור.

במהלך 2017 העמידה מימון ישיר הלוואות חדשות בהיקף של כ-3.2 מיליארד שקל, "מתוכן המחתה על דרך המכר הלוואות בסך של כ-2.4 מיליארד שקל לבנק אגוד, לבנק מזרחי טפחות ולמספר גופים מוסדיים", וזאת על מנת לשחרר לה מקורות לטובת העמדת הלוואות נוספות. נוסף על כך, מימון ישיר שיווקה אשתקד עבור חברות כרטיסי האשראי לאומי קארד וכאל, הלוואות לכל מטרה בהיקף של כ-0.9 מיליארד שקל. ההכנסות של מימון ישיר ב-2017 מאשראי צרכני הסתכמו בכ-424 מיליון שקל, גידול של כ-44% מול 2016, והרווח לפני מס של החברה הסתכם בכ-105 מיליון שקל.

פעילות מימון ישיר היא בעיקר מתן אשראי לרכישת רכב (בעיקר יד שנייה), מתן אשראי להלוואות לכל מטרה ומתן הלוואות למטרות ייעודיות בבתי עסק שונים. כמו כן, מימון ישיר מספרת כי מרבית לקוחותיה הם לקוחות פרטיים, שלהם ניתנת הלוואה אחת, ושבאים מכל רחבי הארץ, ו"בעיקר מהשכבות הסוציו-אקונומיות הקרובות לממוצע, והגבוהות במקצת מהממוצע באוכלוסייה".

למיטב דש פעילויות מימון חוץ-בנקאיות שנעשות דרך הנוסטרו, ולא בכספי העמיתים, דרך חברת המימון פנינסולה וחברת מיטב דש הלוואות (לשעבר eLoan).