וייטנאם ביצעה רפורמות כלכליות חשובות, והמשקיעים נוהרים

הקלות שניתנו על בעלות בחברות גדולות מושכות גופי השקעה לרכוש נכסים במדינה

נשים וייטנאמיות / צילום: רויטרס
נשים וייטנאמיות / צילום: רויטרס

חברות השקעות פרטיות ("פרייבט אקוויטי") וקרנות הון ריבוניות מזרימות השנה סכומי שיא לווייטנאם, בזכות הקלת מגבלות של בעלות על חברות גדולות במדינה הקומוניסטית, ובזכות הצמיחה הכלכלית המואצת שלה.

חברות וייטנאמיות מנפיקות או מתכננות להנפיק מניות בסך לפחות 3 מיליארד דולר בשבועות הקרובים, כולל הנפקת ראשונות של חברות פרטיות. הממשלה נערכת גם למכירת של החזקות בעשרות מפעלים וחברות של המדינה למשקיעים מקומיים וזרים. שוק המניות בווייטנאם הוא אחד הטובים בעולם השנה, עם עלייה של 14% במדד המניות העיקרי עד כה.

אחד הבנקים הגדולים במגזר הפרטי במדינה, Techcombank, תימחר אתמול (ב') הנפקת מניות שלו בסך 922 מיליון דולר - ההנפקה הראשונית, IPO, הגדולה בתולדות וייטנאם. המניה תימכר ב-5.61 דולרים, בקצה העליון של טווח התמחור שהוערך לפני ההודעה, מה שמשקף ביקוש חזק של משקיעים לנכסים בשוק הפרונטיר (ספר) הזה בדרום-מזרח אסיה.

ההנפקה הזו של Techcombank משכה השקעה של קרן האקוויטי הפרטי האמריקאית ורבורג פינקוס, בשלב שלפני ה-IPO. הקרן הריבונית הסינגפורית GIC וחברת קרנות ההשקעה האמריקאית פידליטי מנג'מנט קנו מניות ב-IPO, מסרו בנקאים.

קרנות זרות קנו קרוב ל-75% ממניות ההנפקה הראשונה של הבנק, שיהיה לו שווי שוק של 6.5 מיליארד דולר כשהוא יתחיל להיסחר בבורסת הו צ'י מין, הגדולה במדינה, ב-4 ביוני.

באופק כבר נראית אפשרות להנפקה גדולה עוד יותר: חברת הבנייה Vingroup JSC מדברת כעת עם משקיעי ליבה על הנפקת החברה הבת שלה לבנייה למגורים, Vinhomes, לפי מקורות מקורבים. הנפקה כזו תגייס יותר מ-2 מיליארד דולר.

וייטנאם, מדינה של 93 מיליון תושבים עם אוכלוסייה צעירה שמתמצאת בטכנולוגיה, היא הזדמנות נדירה למשקיעים. תאגידים ממלכתיים לא יעילים שלטו מסורתית בכלכלה, עד שהממשלה החלה לפני כמה שנים לארגן אותם מחדש. הכוונה היא למכור או להנפיק מאות עסקים כאלו, כדי לגייס כספים להשקעות בתשתיות.

"הפעילות האחרונה בתחום ההנפקות מייצגת נקודת מפנה גדולה בהתעניינות של משקיעים זרים בשוקי ההון בווייטנאם", אמר מנהל יחידת שוקי ההון של מורגן סטנלי בדרום מזרח אסיה. "משקיעים מתמקדים בנימוקים הדמוגרפיים המשכנעים בעד השקעות במדינה זו, שצפויה ליהנות מצמיחה חזקה בסקטורים רבים".

חברות ממלכתיות שעומדות למכירה השנה הן, למשל, חברת הטלקום הגדולה במדינה, מובילפון, שתי חברות חשמל וחברות ממגזרי הבריאות, התחבורה והייצור. הפעילות הזו באה בעקבות עסקה בהיקף 4.8 מיליארד דולר מדצמבר, שבה רכשה חברת משקאות מתאילנד (Thailand Beverage) יותר ממחצית החזקת ממשלת וייטנאם ביצרנית הבירה סייגון ביר אלכוהול בווריג', שמכונה Sabeco.

מכירת המניות בחברה זו הרחיבה את שוק המניות של וייטנאם: המחזור היומי בבורסה הגדלה ביותר במדינה עלה מכ-80 מיליון דולר בתחילת 2017 לשיא של 300 מיליון דולר השנה. הצמיחה הכלכלית במדינה הגיעה ל-6.8% בשנה שעברה, לפי נתונים רשמיים. זהו מהפך ביחס לתקופת האינפלציה הגבוהה והחובות הרעים ששיתקו את המגזר הבנקאי לפני שהממשלה השיקה את הרפורמות.

חברות ההשקעות הפרטיות להוטות כעת לתפוס חלק גדול יותר מהאקשן כאשר נכסים חדשים עומדים למכירה, והבורסות הקטנות של וייטנאם הופכות לגדולות מספיק כדי לספק נזילות, כלומר יכולת לצאת מהשקעות עבר. שווי השוק המצרפי של כל המניות שנסחרות בבורסת הו צ'י מין עלה כמעט פי ארבעה בפחות מחמש שנים, ליותר מ-134 מיליארד דולר.

"וייטנאם היא היום כלכלה מגוונת בהרבה מכפי שהיא הייתה לפני חמש שנים", אמר ג'פרי פרלמן, ראש יחידת דרום מזרח אסיה בוורבורג פינקוס. לדבריו, ורבורג שוקלת עסקאות אפשריות נוספות בווייטנאם, כאשר השוק שלה מתפתח וההזדמנויות לביצוע יציאה מהשקעות משתפרות.

ב-2017 השקיעו קרנות השקעות פרטיות והון ריבוני רק 260 מיליון דולר בקומץ עסקאות בווייטנאם - לעומת השקעה של 32.2 מיליארד דולר בכל דרום מזרח אסיה - לפי נתוני חברת המחקר דיאלוג'יק.

"הכול עניין של גישה", אמר קווין סנובול, מנכ"ל חברת ניהול הנכסים PXP Vietnam, שפעילה בבירה הפיננסית של המדינה, הו צ'י מין סיטי. "כעת יש נזילות מוכחת בשוק".