מונדיאל | בלעדי

אתגר המונדיאל של פרטנר וסלקום: תשלום גבוה לבזק

חודש וחצי לפני פתיחת המשחקים, לפחות אחת מחברות הסלולר ביקשה ממשרד התקשורת לטפל בסכום הגבוה שהיא תצטרך להעביר לבזק • אלא שהמשרד הוא זה שקבע את המחיר, וכעת הוא שוקל איך לטפל בסוגיה הנפיצה

איצטדיון מונדיאל 2018 ברוסיה / צילום: שאטרסטוק
איצטדיון מונדיאל 2018 ברוסיה / צילום: שאטרסטוק

התשלום שמשלמות החברות פרטנר וסלקום לבזק תמורת העברת שידורי הטלוויזיה דרך האינטרנט הופך להיות סוגיה משמעותית מאוד לקראת שידורי המונדיאל המתקרבים. ל"גלובס" נודע כי משרד התקשורת שוקל האם הוא יכול לטפל בסוגיה וכיצד, היות שמדובר בסוגיה נפיצה. לפחות אחת מהחברות טענה כלפי הרגולטור שללא טיפול ב"גיגות" - רוחב הפס הדרוש לחברות לצורך העברת השידורים - יש סכנה מוחשית שהיא תתקשה לעמוד בתשלומים האלה.

הבעיה מוחרפת בגלל השידור של משחקי המונדיאל באיכות שידור 4K, כלומר באיכות הגבוהה פי 4 מאשר באיכות HD - ככל הנראה בערוץ ייעודי של תאגיד השידור "כאן". המשמעות היא שחברות שמעבירות שידורי טלוויזיה על גבי האינטרנט זקוקות לרוחב פס גבוה פי 4 עבור צופיהן. זה אומר מעין "צינור" גדול בהרבה מזה שיש להן עכשיו ושתמורתו הן נדרשות לשלם לבזק.

מכיוון שמקובל להניח שהרווחיות בטלוויזיה על גבי האינטרנט היא שולית במקרה הטוב, ההוצאה שסלקום ופרטנר יידרשו להוציא עבור תשלום על פס רחב לבזק הופכת את המונדיאל להפסדי עבורן. הבעיה מחריפה עוד יותר, מכיוון שאיכות שידור על גבי האינטרנט איננה יציבה כמו בצפייה בכבלים או דרך הלוויין, והיערכות לא נכונה שתשפיע לרעה על איכות השידור עלולה לגרום לחברות פגיעה תדמיתית לא פשוטה.

כבר עכשיו, ברוחב פס נמוך, צופי טלוויזיה דרך האינטרנט סובלים מקיטועים בצפייה, ובשידורי ספורט הבעיה קריטית מכיוון שהשהיה בשידור פוגמת בחוויית הצפייה: אוהדי ספורט ששומעים את השכנים שלהם צועקים למשמע הבקעת שער כאשר השידור ב"דיליי" או נקטע, מאוד לא אוהבים זאת.

אתגר טכנולוגי בשעות השיא

בסלקום העומס מתחלק בין השידורים דרך האינטרנט לבין שידורים המועברים בעידן פלוס, כלומר באוויר. לכן לכאורה שיש לה ביד יותר כלים להתמודד עם העומס. בפרטנר, או לקוחות סטינג טי.וי, נקסט, רמי לוי ועוד, השידור כולו עובר רק על גבי האינטרנט, ובשעת שיא כאשר רשת בזק תידרש לעמוד בעומס גדול מאוד של צפייה בשידורים חיים, האתגר הטכנולוגי הופך להיות רציני לא פחות מאשר האתגר הכלכלי.

חשוב גם להדגיש כי לפרטנר יש פחות לקוחות מסלקום, אבל אצלה כל לקוח מקבל ממיר תומך K4 בהצטרפות, כך שלקוחות שלה יכולים לצפות בכל התוכניות המשודרות בפורמט K4. מצד אחד זה מבטיח איכות צפייה, אבל מצד שני העלויות של הגיגות על החברה הן גבוהות מאוד. סלקום, לעומת זאת, החלקה לקראת המונדיאל במבצע שבו היא דוחפת ממירים תומכי K4 (הלקוחות הראשונים שלה לא קיבלו ממירים תומכים בפורמט והיום היא משדרגת את הממיר בתשלום למי שמעוניין). יצוין כי לקוח שאין לו טלוויזיה שתומכת ב-K4 אינו יכול ליהנות מהשידור האיכותי גם אם יש לו ממיר תומך.

נקודה נוספת שיש להזכיר היא שרוחב הפס שהחברות מבקשות מבזק הוא סטטיסטי, כלומר רוחב הפס לא "נפתח" נקודתית רק לטובת שעה וחצי של משחק כדורגל במונדיאל, אלא החברות מבקשות מבזק להרחיב את הקיבולת על סמך הערכה מה תהיה כמות המנויים שלהן שיצפו בשעת השיא. הדבר אומר שגם בזק נדרשת להיות מוכנה לאירוע.

דרוש שילוב כוחות של הרגולטורים

מבחינת משרד התקשורת, הרי שהוא ניצב בבעיה לא פשוטה, וספק גדול אם הוא יכול להתערב. המשרד קבע את המודל לתשלום של פרטנר וסלקום לבזק, והוא זה שקובע "יחס העמסה" מינימלי שהחברות יכולות לבחור כדי לקבל מבזק את רמת האיכות שהן בוחרות. לכן, קשה לראות כיצד יכול המשרד לדרוש כעת מבזק להפחית את המחיר שהוא בעצמו קבע. לא ברור כיצד המשרד יתמודד עם הסוגיה, וייתכן שרק עבודה משולבת של כמה רגולטורים תוכל לסייע בפתרון.

לצופי הכדורגל האדוקים שירצו לצפות בפורמט מתקדם בשידורים שיחלו ב-14 ביוני, מומלץ לא להסתפק בחבילת גלישה נמוכה.

גורמים בפרטנר מסרו ל"גלובס": "תשלומי הגיגות הקיימים רק מחזקים עוד יותר את המונופול, והגיע הזמן לעשות סדר כדי לקדם את התחרות. במקביל, בפרטנר הושלמה ההיערכות לשידורי המונדיאל ב-4K בערוץ 511".