"הנמלים - כמו משפחה בדירת 5 חדרים שמשתמשת רק בשלושה"

נשיא לשכת הספנות, ד"ר יורם זבה, מותח ביקורת חריפה על המתרחש בנמלים בתקופה האחרונה - עומסים וזמני המתנה ממושכים של האוניות: "אין ספק כי נמלי אשדוד וחיפה הגיעו לרוויה בשיטת העבודה הנוכחית" • נמל אשדוד: הנתונים של זבה אינם מדויקים

גוררת ואוניית מטען בנמל אשדוד / צילום: איל יצהר
גוררת ואוניית מטען בנמל אשדוד / צילום: איל יצהר

נשיא לשכת הספנות, ד"ר יורם זבה, שיגר אמש (ד') מכתב לחברי פורום הנמלים, בו מתח ביקורת חריפה על המתרחש בנמלים בתקופה האחרונה - עומסים וזמני המתנה ממושכים של האוניות.

השבוע חשף "גלובס" כי עובדי נמל אשדוד פתחו ב"שביתה איטלקית" במחאה על הרפורמה המתגבשת בנמלים תוך "הקפדה" עודפת על כללי הבטיחות ובכך גורמים באופן מכוון לירידה בתפוקת הנמל.

לדברי זבה, "המצב החמור בנמל אשדוד ובנמל חיפה לא נוצר במקרה, ויש לו גרורות רבות המובילות למשא-ומתן המתנהל כרגע על הרפורמה, חוסר משווע בגיוסים, תפיסת חלק מהשטח בנמלים לאחסון מכוניות, בעיות במנופים ועוד".

זבה מציין במכתבו כי לא היה פונה ללקוחות הנמל, לולא המכתב שנשלח לפני כמה ימים ליבואנים ויצואנים, שבו חטיבת לקוחות חברת נמל אשדוד הודיעה כי "העומסים שאפיינו את הרבעון הראשון של השנה הסתיימו, והעבודה בנמל אשדוד חזרה לשגרה".

"אין ספק כי נמלי אשדוד וחיפה הגיעו לרוויה ב'שיטת העבודה הנוכחית'. הם מתנהגים כמו משפחה שגרה בדירה של 5 חדרים אבל משתמשת רק בשלושה מהם. חבל מאוד וכואב מאוד שפוטנציאל הנמלים אינו ממומש במלואו", כותב זבה אל לקוחות הפורום.

כתוצאה מהעומס בנמלים, חברות הספנות כבר החלו להטיל קנסות על יבואנים ויצואנים בגין הצפיפות בנמלים. קנסות אלה נאמדים בכ-50-100 דולר למכולה.

בהמשך מפרט נשיא לשכת הספנות כי לפי הדיווחים שהנהלת לשכתו מקבלת, "המצב באשדוד לגבי מכולות עגום ביותר. היום בבוקר נפתח 9 ידיים בלבד, 7 אוניות עומדות בחוץ, מחלקת המכולות הודיעה היום ש'לא תמיד ניתן לסיים את כל הפעולות', והעבודה תסתיים בסוף החלון, 'גם אם נתמלאו כל הפעולות'. המתנה לסקטורים אחרים קיימת, והנמל גובה בלי בושה דמי מעגן ועגינה לפי הזמן הארוך שנוצר בפועל".

מנגד, בהנהלת נמל אשדוד טוענים כי בימים האחרונים החליפה הממגורה בעלות, וכעת היא מופעלת על-ידי מפעיל חדש אשר עדיין אינו ערוך לקליטת הגרעינים מהאוניות. לכן, לטענת ההנהלה, נדרשת מסירה ישירה ללקוחות הנמל, והם, מצדם, אינם מסוגלים לספק את כמות המשאיות הנדרשת לביצוע שינוע הגרעינים במסירה ישירה - עניין שגורם לעיכובים בפריקת אוניות הגרעינים ומביא לעומסים כבדים בנמל אשר אינם בשליטת החברה.

פורום לקוחות הנמלים הוקם בראשית 2018 במטרה לרכז את האינטרסים של המשתמשים בנמלים. בין חבריו ניתן למנות את התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר, מועצת המובילים ולשכת הספנות ועוד.

ברקע למתרחש בנמלים - חששות גוברים של העובדים מפני התחרות מול נמלים חדשים שיוקמו במסגרת רפורמת הנמלים בעוד כ-3 שנים, שיהיו לא רק חדישים יותר אלא מופרטים ורזים הרבה יותר בכוח-האדם. המשא-ומתן בין הנהלת הנמלים ולוועדים בנוגע לתוכנית התייעלות במסגרת הרפורמה מתקדם בעצלתיים במשך 5 השנים האחרונות.

יחסי העבודה בין הוועדים להנהלה בשני הנמלים אינם פשוטים, וסכסוכי העבודה הלא מעטים בין הצדדים הגיעו מספר פעמים לשביתות ולבית הדין האזורי לעבודה. יצוין כי במהלך הדיונים שהתקיימו ב-3 השנים האחרונות בנושא השביתות בנמלים, בית הדין הארצי לעבודה עמד בסירובו לעיצומי העובדים על רקע הרפורמה בנמלים.

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה: "הנתונים המופיעים במכתב אינם מדויקים. כך לדוגמה, בעניין פריקה ואחסנה של כלי הרכב פועלת החברה על-פי הסיכומים שהושגו מול לשכת הספנות. חברת נמל אשדוד מפעילה בעת האחרונה כמויות מוגברות וגדולות מן הרגיל של ידיים עובדות, וזאת בשל עומס חריג על רציפי הנמל. בימים האחרונים היו תפוקות נמוכות מהרגיל במספר משמרות עבודה. הנהלת החברה פועלת מול העובדים תוך הסברת חומרת המצב, ותפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה בכדי לתת שירות מיטבי ללקוחות הנמל". 

מהנהלת נמל חיפה נמסר בתגובה: "מי שצפה הבוקר ב-8 עגורנים עובדים במקביל במסוף כרמל, כאשר כל אחד מהם משנע למעלה מ-30 מכולות בממוצע בשעה, מבין לבד את איכות השירות הניתנת בנמל חיפה מדי יום. הדברים מדברים בעד עצמם. 1,000 עובדי נמל חיפה עובדים מסביב לשעון כדי לעמוד בעומס שנוצר בעקבות בעיות במקומות אחרים".