הדוחות חושפים: כך ענקיות הטכנולוגיה ישמרו על השלטון

אפל ממצה את השוק ומבינה שצריך להמשיך הלאה • אלפבית היא כבר לא רק גוגל • אמזון, שכנראה בדרך לישראל, הופכת לגלובלית • מיקרוסופט ממזגת בין הישן לחדש • ופייסבוק? רוצה להחליף את העולם האמיתי • חמש ענקיות הטכנולוגיה הציגו דוחות טובים • כך הן מתכננות לחזק את שליטתן

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / רויטרס
מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / רויטרס

אמזון
מוכרת פחות בעצמה, מתווכת יותר

הדוח הרבעוני של אמזון היה כנראה המרשים ביותר מבין אלה של חמש ענקיות הטכנולוגיה: לא רק שהיא עקפה בהרבה את התחזיות, היא גם יותר מהכפילה את הרווח הנקי. אמנם הרווח שלה נמוך משמעותית משל מתחרותיה, אך בכל זאת מדובר בהישג חשוב.

כבר שנים שהחברה של ג'ף בזוס מציגה צמיחה מרשימה של המכירות באתר אמזון.קום. אם בין הרבעון הראשון של 2016 למקבילו ב-2017 הן עלו ב-15.3%, אז הצמיחה מהרבעון הראשון של 2017 למקבילו השנה כבר עמדה על 33%. כל זה ידוע וגלוי לכל מי שעוקב אחרי החברה.

מה שכן מפתיע זאת הצמיחה, או יותר נכון ההאטה בצמיחה, של מכירות אמזון עצמה באתר הנושא את שמה. מכירות המוצרים של אמזון עמדו על 31.6 מיליארד דולר לרבעון, אך מתוכן 4.26 מיליארד היו מכירות בחנויות פיזיות (ע"ע רכישת הול פודס ופתיחת חנות פיזית ראשונה בניו יורק). אם אנחנו מנכים את הנתון הזה, צמיחת המכירות משנה לשנה יורדת ל-15.2%. עדיין נתון מרשים, אבל זה לא סוף הסיפור.

כ-9.2 מיליארד דולר ממכירות החברה נעשות בידי חנויות חיצוניות בתוך אתר אמזון, כשהיא כמובן גובה על כך עמלות. כדי להבין כמה אמזון מוכרת בעצמה צריך לנכות גם את הנתון הזה, ואז אנחנו מגיעים למכירות של 18 מיליארד דולר ברבעון הראשון לשנת 2018, לעומת 17.3 מיליארד בתקופה המקבילה אשתקד. במילים אחרות, צמיחה של 4.5% בלבד בנתון זה, איטית ממקבילתה בין 2016 ל-2017 שעמדה על 9.6%.

אמזון, כך נראה, מתקרבת למיצוי השוק העיקרי שלה: מסחר מקוון בארצות הברית, שהיא מנהלת בעצמה. ואולם, החברה מוצאת דרכים להתמודד עם המצב באמצעות מקורות הצמיחה האחרים שלה: האצה במכירות החנויות החיצוניות, שעלו ב-43% משנה לשנה; תחום השירותים (הכולל את הענן AWS ואת שירותי הפרימיום) שעלה השנה ב-62%, והמכירות מפרסומות שקפצו ב-140%.

לכך צריך להוסיף, כמובן, את תוכניות החברה להתרחב מחוץ לארה"ב: אמזון פועלת להנגשת המכירות בימים אלה למדינות רבות בעולם, ובחודש שעבר השיקה פיצ'ר שמאפשר לצרכנים לצפות רק במוצרים שאפשר לשלוח למדינה שלהם, ולשלם במטבע שלהם. ישראל כלולה בשירות, אבל הדרמה האמיתית תתרחש כאשר אמזון תחל לפעול בארץ רשמית, כפי ששורת סימנים מהעת האחרונה (ובהם גיוס עובדים דוברי עברית) מעידים שהיא כנראה מתכננת לעשות.

כך נראה הרבעון החזק של חמש הענקיות / במיליארדי דולרים
 כך נראה הרבעון החזק של חמש הענקיות / במיליארדי דולרים

אפל
ההשקעה במחקר ופיתוח גדלה

לא מעט תחזיות שקדמו לדוחות אפל צפו שהמנכ"ל טים קוק יודיע על ביטולו של האייפון X, מכשיר הדגל של החברה שעולה 1,000 דולר. ההערכות התבססו בין היתר על הדוחות הכספיים של ספקיות אפל (ובהן סמסונג), שחוו ירידה במספר הרכיבים שאפל רוכשת מהן. ואז פורסמו הדוחות, שעמדו בתחזיות ההכנסות והפתיעו לטובה בשורת הרווח, וקוק הרגיע את השוק במשפט אחד: "בכל שבוע ברבעון האחרון, הרוכשים העדיפו את האייפון X על פני כל אייפון אחר".

למרות האמירה האופטימית, התעמקות בדוחות מעלה כמה שאלות לא פשוטות על מנועי הצמיחה העתידיים של אפל, ובראשם האייפון. החברה מכרה הרבעון 52 מיליון טלפונים לעומת 50 מיליון ברבעון המקביל אשתקד, עלייה צנועה של 3%. אז איך בכל זאת הייתה עלייה משמעותית בהכנסות? פשוט מאוד - המחירים של האייפון הממוצע שנמכר היו גבוהים בכ-74 דולר למכשיר, מ-655 דולר ל-728 דולר. דגם X הוא האייפון היקר ביותר בכל הזמנים, וגם מחירי יתר האייפונים גבוהים ביחס למקביליהם הקודמים. גם בקטגוריית המק אנו רואים ירידה במכירות לעומת הרבעון המקביל, תוך שמירה על המחזור, מה שמלמד על עלייה במחיר למחשב הממוצע. סקטור האייפדים חווה צמיחה צנועה הן במכירות מכשירים והן בהכנסות: נתון מפתיע לטובה, אך לא מספיק כדי להעיד על תחיית הקטגוריה.

המסקנה המתבקשת היא שאפל ככל הנראה תמשיך למכור יפה ולהרוויח יפה, אבל הצמיחה בזמן הקרוב לא תגיע כנראה מהיקף מכירות, וספק אם החברה יכולה להרשות לעצמה להעלות עוד מחירים, אחרי העלאות משמעותיות בשנה האחרונה. את המסקנה הזאת בכירי אפל הבינו: מכירות המוצרים שאינם נכללים בקטגוריות המרכזיות (כמו רמקול ההומפוד החדש, אפל ווטש ואוזניות ביטס) צמחה ב-38%, והוצאות המחקר והפיתוח עלו בתוך שנה מ-2.7 מיליארד דולר ברבעון ל-3.4 מיליארד. אפל מחפשת את הדבר הבא, ואין לה מחסור בכסף כדי למצוא אותו: בקופה שלה יש 267 מיליארד דולר במזומן ומניות.

טים קוק / צילום: ג'ון גרס, רויטרס
 טים קוק / צילום: ג'ון גרס, רויטרס

אלפבית
גוגל חזקה, השאר מתחזקות

הכנסות חברת האם של גוגל עקפו את הציפיות ברבעון הראשון, וכרגיל רובן הגיעו מעסקי הפרסום של גוגל - 26.64 מיליארד דולר, עלייה של 20% יחסית לרבעון המקביל ב-2017. הביצועים האלה נראים מרשימים במיוחד כשלוקחים בחשבון שהם קורים בתקופה רגישה בכל הנוגע לפרטיות באינטרנט. גוגל, בינתיים, חומקת מהמשברים שפייסבוק מתמודדת איתם.

4.3 מיליארד דולר נוספים מהכנסות אלפבית הגיעו גם הם מגוגל, מקטגוריית ההכנסות האחרות של החברה - עלייה של 34%. הקטגוריה כוללת את חטיבת הענן של גוגל, את מכירות מכשירי החומרה שהחברה מייצרת כמו הרמקול החכם הום והטלפון פיקסל, ואת המכירות מעסק הבית החכם Nest.

רבעון חזק של גוגל זאת לא חדשה מרעישה, אבל מה שמעניין הוא שגם שאר החברות בקבוצת אלפבית מתחילות להראות תוצאות, זהירות אך מעודדות. גוגל מכלילה את החברות האלה בדוחות תחת הקטגוריה "הימורים אחרים" (Other Bets), והן כוללות בין היתר את חברת הבריאות ורילי, חברת המכוניות האוטונומיות וויימו וספקית פתרונות האינטרנט המהיר פייבר. החברות בקטגוריה רשמו הכנסות של 150 מיליון דולר, עלייה מ-132 מיליון דולר בשנה שעברה, והפסדים תפעוליים של 571 מיליון דולר, בהשוואה ל-703 מיליון דולר בשנה שעברה. ההכנסות עולות במקצת וההפסדים יורדים במקצת, ואם המגמה תימשך זה יהיה משמעותי.

בשיחת המשקיעים הצהירה רות פורת, סמנכ"לית הכספים של אלפבית, כי בחברה מרוצים מהתקדמות החברות באלפבית. בין היתר המכוניות של וויימו השלימו 5 מיליון מיילים של נהיגה ברחובות ערים, כשהמיליון החמישי נוסף תוך שלושה חודשים בלבד; ואילו ורילי הפכה את פלטפורמת הניהול שלה למחלת הסוכרת לזמינה מסחרית בשלוש מדינות בארה"ב.

מייסד גוגל-סרגיי ברין/ צילום: בלומברג
 מייסד גוגל-סרגיי ברין/ צילום: בלומברג

פייסבוק
לנצח את העולם שבחוץ

הרשת החברתית הגדולה בעולם הגיעה לדוחות האלה חבוטה ומרוטה, על רקע משבר קיימברידג' אנליטיקה. היא רשמה תוצאות טובות מהצפוי, שהרגיעו את המשקיעים, והתעמקות בהצהרות האחרונות של בכירי החברה מגלה מה היעד הבא שלה: אחרי שפייסבוק כבר הפכה להיות "האינטרנט" (כלומר, מבחינת בלעה פנימה את שאר האתרים), עכשיו היא רוצה להיות העולם האמיתי.

מה זה אומר? קחו לדוגמה את הקבוצות (Groups), שמאפשרות למשתמשים לתקשר ביניהם בסגנון דומה לפורומים של פעם, ושלאחרונה מושם עליהן דגש מיוחד בפיד של פייסבוק. במהלך שיחת המשקיעים הסביר צוקרברג כי הקבוצות נועדו להחליף את הקהילות הפיזיות, שאנשים משתייכים אליהן פחות ופחות כיום, ובכך לשמר את הצורך האנושי בקהילה. לדבריו 200 מיליון איש משתתפים בקבוצות כיום, ופייסבוק שמה לה למטרה להגדיל את המספר למיליארד בתוך מספר שנים. הוא ציין שיש גם טרנד מובהק של קבוצות קטנות יותר בפלטפורמות הנלוות לפייסבוק, כמו ווטסאפ ומסנג'ר.

פן נוסף שבו מתבטאת השאיפה של פייסבוק לבלוע את העולם האמיתי הוא שירות ההיכרויות שצוקרברג חשף בכנס המפתחים F8 בשבוע שעבר. המשתמשים בשירות יכירו בני זוג פוטנציאליים בדרך ייחודית: הם יצפו מתוך פרופיל הדייטינג שלהם בקבוצות פייסבוק שעשויות לעניין אותם ובאירועים שקורים בקרבתם. אם הם יסמנו שבכוונתם להגיע לאירוע, הם יוכלו לדבר עם אנשים נוספים שבחרו להשתתף בו ולהתחיל איתם שיחה. לדברי כריס קוקס, מנהל המוצר הראשי של פייסבוק, הפיצ'ר הזה שואב גם הוא השראה מהעולם האמיתי, ובחברה רוצים "לשקף את הדרך שבה אנשים באמת יוצאים לדייטים. בדרך כלל ההיכרות נעשית באירועים כאלה".

פיצ'ר אחר שמבטא את הכיוון הזה והוזכר בשיחת המשקיעים הוא Watch Party, שמאפשר לצפות בסרטונים בו זמנית יחד עם חברים דרך פייסבוק, ומחליף בדרכו מפגש לצורך צפייה משותפת. כל החידושים האלה משתלבים במודל העסקי הבסיסי של הרשת החברתית: להבין מה מעניין רשתות של חברים ומכרים לצורך התאמת פרסומות, ולא רק את המשתמש הבודד.

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
 מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

מיקרוסופט
הרבה יותר מסתם ענן

מיקרוסופט, רבעון אחר רבעון, משלימה את תהליך הלידה מחדש שלה, בעידן המנכ"ל סאטיה נאדלה. מבחינת הציבור הרחב היא עדיין מזוהה עם ווינדוס ואופיס, שני מוצרים שעדיין שולטים לחלוטין בקטגוריות שלהם: אף מערכת הפעלה היום לא מאיימת, אפילו קצת, על ווינדוס; ולמרות הפופולריות שגוגל דרייב נהנה ממנה, תוכנות אופיס הן עדיין הסטנדרט לעיבוד תמלילים (וורד), מצגות (פאוור פוינט) וגיליונות נתונים (אקסל).

אלא שהצמיחה האורגנית בתחומים האלה הייתה נמוכה במשך הרבה שנים: אחרי הכל, צריך לקנות מחשב חדש רק אחת בכמה שנים. הניסיונות להיכנס לתחום החומרה, כמו ווינדוס פון, לא צלחו. האסטרטגיה של נאדלה מבוססת על הענן, אך תוך שימוש בו כדי לשפר את המוצרים המסורתיים.

מיקרוסופט היא ממש לא החברה היחידה שמציעה שירותי ענן (שנקראים אז'ור). היא אפילו לא השחקנית הגדולה ביותר בתחום, אלא אמזון, אם כי היא עקפה את גוגל ו-IBM בדרך למקום השני. אלא שמיקרוסופט הצליחה לשדרג בעזרתו רבות מהתוכנות הוותיקות שלה: שירותי אופיס מתקדמים, מערכות ERP לעסקים, אפילו שירותים שקשורים לקונסולת המשחקים אקסבוקס. על השירותים האלו החברה גובה לרוב דמי שימוש.

כך התחום חווה צמיחה משמעותית: מעבר לעובדה שהענן של מיקרוסופט צומח מהר יותר מהענן של המתחרות, 61% מצמיחת החברה הכללית בשנה האחרונה הגיעה מהענן (2.2 מתוך 3.6 מיליארד דולר). מתוך ה-3.6 מיליארד האלה, כמחצית הגיע ממיזוג התוכנות המסורתיות עם טכנולוגיית הענן. גם כאן אין למיקרוסופט תחרות משמעותית כרגע, כך שאין מבחינתה מניעה להגדיל עוד את ההכנסות. 

סאטיה נאדלה / צילום: דניס בליבוס, רויטרס
 סאטיה נאדלה / צילום: דניס בליבוס, רויטרס