הושגו הסכמות לגבי מתווה הרפורמה בחברת החשמל

הצוות הממשלתי בראשותם של מנכ"ל משרד האוצר ומנכ"ל משרד האנרגיה הגיעו להסכמות עם חברת החשמל וההסתדרות לגבי מתווה הרפורמה • ההסכמות עברו למשרד המשפטים לאישור הנוסח הסופי ואם לא יהיו הערות מהותיות, הצדדים ייפגשו מחר כדי לחתום על ההסכם

יו"ר חברת חשמל יפתח רון טל / צילום: איל יצהר
יו"ר חברת חשמל יפתח רון טל / צילום: איל יצהר

לאחר דיון מרתוני ממושך שהתקיים אתמול (ב') במשך הלילה במשרדי חברת החשמל בתל אביב, הצוות הממשלתי בראשותם של מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ומנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, הגיע להסכמות עם הנהלת חברת החשמל ועם עובדי החברה וההסתדרות על מתווה הרפורמה בחברה. כך נודע ל"גלובס".

ההסכמות שהושגו יעברו למשרד המשפטים לאישור הנוסח הסופי, ואם לא יהיו הערות מהותיות, הצדדים ייפגשו מחר כדי לחתום על ההסכם הקיבוצי של עובדי חברת החשמל וההסכם על מתווה הרפורמה. בשלב הבא יובא ההסכם לאישור הממשלה.

בצהריים הובאו ההסכמות לפני דירקטוריון חברת החשמל, שהתכנס במיוחד לדון בהסכם עם המדינה והעובדים ולאשר אותו סופית.

יושקעו 3 מיליארד שקל בהולכה

אחד הנושאים השנויים במחלוקת במשק החשמל, נושא ההולכה, קיבל בימים האחרונים מענה במהלך הדיונים על הרפורמה, והוסכם כי חברת החשמל תתחייב להשקיע כ-3 מיליארד שקל מדי שנה במקטע זה. כזכור, זה היה הנושא המרכזי במכתב הביקורתי ששיגרו יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, אל באב"ד ואדירי, שבו הביעו חשש כי ההסכם המתגבש אינו מבטיח הגברת התחרות במשק החשמל והציעו להכניס לתוכו מנגנון שיבטיח שהחברה לא תזניח את פיתוח רשת ההולכה גם בעתיד. ואולם ההשקעה שסוכמה בין הצדדים בימים האחרונים לא תהווה חלק מהסכמי הרפורמה, אלא חלק מתוכנית הפיתוח שתאושר על ידי שר האנרגיה. עם זאת, נושא זה נידון בדיונים על הרפורמה על ידי הצוות שאחראי על האיתנות הפיננסית של החברה.

"היו מעל 80 איש מחולקים ל-4 צוותי עבודה, שי באב"ד ניהל את האירוע בצורה מרשימה. נקווה שבממשלה לא יהרסו את זה, היה פה מאמץ מאוד גדול", אמר היום ל"גלובס" אחד המשתתפים בדיונים.

בשלב זה לא ידוע האם כוונת הצדדים היא להביא את אישור הרפורמה להצבעת הממשלה ביום ראשון הקרוב או לדחות את אישורה בשבועיים בשל יום ירושלים וחג השבועות. "אני מאמין שיעבור טכנית בהצבעת הממשלה", טוען גורם ממשלתי בכיר בשיחה עם "גלובס".

נזכיר כי המו"מ התנהל תחת הסכמה בין הצדדים כי המדינה תמשוך את עתירתה לבג"ץ להגבלת זכות השביתה של המונופולים החיוניים במקרה של שינויים מבניים בענף, כדי למנוע פסק דין תקדימי בסוגיה. לפני כחודש הקציב ראש הממשלה בנימין נתניהו 45 ימים נוספים כדי שהצדדים יוכלו להגיע להסכמות על הרפורמה. במקרה שלא היו מושגות הסכמות, נתניהו התכוון לקדם את העתירה האמורה.

1,800 עובדים יפרשו ב-8 שנים

הניסיון הראשון לגיבוש הרפורמה במשק החשמל נעשה עוד ב-1996. בדצמבר האחרון הציגו הצדדים המנהלים את המו"מ את ההסכמות שהצליחו לגבש והיו אמורים להיכנס למו"מ אינטנסיבי כדי לגבש את ההסכם הסופי. אלא שאז נתקלו במכשול נוסף - התנגדות ראש הממשלה למשוך את עתירת המדינה נגד עובדי חברת החשמל בתמורה לקידום הרפורמה, דבר שהוביל להקפאת המגעים בין ההסתדרות למדינה.

במסגרת הרפורמה תמכור חברת החשמל חמישה אתרי ייצור ישנים לידיים פרטיות בהספק כולל של כ-4,000 מגוואט, כמחצית מיכולת הייצור שלה. במסגרת הרפורמה יפרשו 1,800 עובדי החברה על פני 8 שנים - העובדים שיפרשו יקבלו תוספות פנסיוניות ופיצויים מוגדלים. על פי החברה, עלות הרפורמה צפויה להגיע לסכום של 7-8 מיליארד שקל; כ-5 מיליארד מזה הם פיצויי הפורשים.

בתמורה להוצאת מרבית הייצור מידיה, החברה תקים ותתפעל שתי תחנות מחזור משולב חדשות בחדרה, במקום התחנות 1-4 באורות רבין שיאוגדו לחברה בת חדשה. החברה לא תקים תחנות כוח חדשות, לא תשחלף תחנות קיימות ולא תעסוק בפיתוח אתרי ייצור חדשים, למעט אלה שהוסכמו במסגרת המתווה.

אחת הנקודות המשמעותיות במתווה הרפורמה היא הוצאה מיידית של יחידת ניהול המערכת ותפ"ט מחברת החשמל לחברה ממשלתית חדשה. יחידת ניהול המערכת הקובעת את סדר הפעלת התחנות גורמת לניגוד עניינים מובנה בחברת החשמל, שגם מייצרת חשמל וגם אחראית על מערך הסחר בחשמל.

חברת החשמל תמשיך לפעול במקטע ההולכה כמונופול טבעי, ומקטע האספקה ייפתח לתחרות הדרגתית, תוך שהחברה נותר ספקית ברירת מחדל.