ועדת חו"ב: לבנות מפעל אמוניה ובינתיים - לייבא באיזוטנקים

יו"ר הוועדה, ח"כ עמיר פרץ "יבוא אמוניה במכליות קטנות הוא פתרון טוב שעונה על צרכי הביטחון של יותר ממיליון תושבי מפרץ חיפה והוא גם מהווה פתרון שיכול להחזיר לחיים ולשגרת פעילות מיידית את מפעל חיפה כימיקלים צפון"

מפעלי האמוניה / צילום: ערן גילווארג
מפעלי האמוניה / צילום: ערן גילווארג

ועדת המשנה למוכנות העורף של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת קבעה כי יש לאפשר יבוא של אמוניה באמצעות מכליות קטנות- וזאת עד להקמת מפעל ליצור אמוניה בישראל. באמצעות יבוא אמוניה באיזו-טנקים, כך מאמינה הוועדה, ניתן לאפשר את המשך פעילותו התקינה של המשק למרות סגירת מכל האמוניה במפרץ חיפה.

לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ עמיר פרץ "יבוא אמוניה במכליות קטנות הוא פתרון טוב שעונה על צרכי הביטחון של יותר ממיליון תושבי מפרץ חיפה והוא גם מהווה פתרון שיכול להחזיר לחיים ולשגרת פעילות מיידית את מפעל חיפה כימיקלים צפון".

בהחלטת הוועדה, שעליה חתומים פרץ ויו"ר ועדת חו"ב, ח"כ אבי דיכטר והועברה לעיריית חיפה, למשרדי הממשלה השונים, ולחיפה כימיקלים נכתב כי "עקרונית, אלמלא התנגדותם של עיריית חיפה והארגונים הירוקים להזרמה ישירה של אמוניה למפעלים בצפון מספינה קטנה- הוועדה היתה תומכת בפתרון זה. מאחר והתנגדות עיריית חיפה עומדת בעינה, אנו סבורים שנכון לתמוך ולקדם את פתרון האיזוטנקים כפתרון זמני עד שימומשו הפתרונות לטווח הארוך". על פי חלופה זו, מפעלים שלא ניתן להזרים אליהם אמוניה באופן ישיר, יקבלו את האמוניה באמצעות מכלים קטנים שישונעו בכבישי הארץ.

הוועדה ציינה עוד כי פתרון זה לא דורג בראש סדר העדיפויות, אך עמד בכל הקריטריונים, הביטחוניים והסביבתיים ולפיכך נמצא כי הוא קביל בידי כל הוועדות שדנו בעבר בנושא משבר האמוניה במפרץ חיפה.

בהמשך להודעת וועדת חוץ וביטחון של הכנסת לעניין אימוץ מלא של עמדת עיריית חיפה בנושא האמוניה: "ראש עיריית חיפה יונה יהב מברך את וועדת החוץ והביטחון ככלל ואת חברי הכנסת פרץ ודיכטר בפרט, על האומץ להעמיק בעיניים נטולות אינטרסים ולקבל החלטה שטובת כמיליון מתושבי מדינת ישראל היא השיקול היחיד בה. אנו נמשיך להתעקש שכלל העוסקים בנושא יזיזו הצידה כל שיקול אחר מלבד טובתם וביטחונם של תושבי המטרופולין הצפוני".