עליית התשואות באג"ח ארה"ב נותנת דחיפה לדולר

הגידול המסיבי בכמות הסדרות הדולריות בשוק המקומי מאפשר לייצר לראשונה מדד אג"ח דולרי • לאור עליית התשואות בארה"ב, המדד מציע פוטנציאל תשואה גבוה יותר מכל יתר מדדי האג"ח הקיימים בארץ

דולר / צילום: Shutterstock
דולר / צילום: Shutterstock

מזה זמן אנו עדים לעלייה בתשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב, התפתחות מרכזית שגם תופסת מעת לעת את הכותרות הראשיות במדיה הכלכלית, ולא בכדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים טיפסה לאחרונה ל-3%, רמתה הגבוהה ביותר מזה 4 שנים.

לעלייה בתשואה הגלומה של איגרות החוב המפורסמות בעולם יש השלכות כבדות על אפיקי השקעה אחרים, כמו מניות ואיגרות חוב קונצרניות, וזאת משום שהפיצוי עבור נטילת הסיכון בהן הולך וקטן. בד בבד, התמורה הזאת בשוקי החוב הגלובליים מהווה גם הזדמנויות למשקיעים באג"ח דולריות. דבר זה נכון גם למשקיעים באיגרות חוב מעבר לים וגם למי מכם שמשקיע בסדרות דומות הנסחרות בבורסה המקומית.

נכון להיום, נסחרות בבורסה בתל אביב 23 סדרות אג"ח צמודות דולר (כולל אחת שהינה אג"ח מובנית), לעומת 12 סדרות בלבד מסוג זה שנסחרו בבורסה רק לפני שנה. סביר להניח שהעלייה המהירה במספר הסדרות הדולריות נובעת משני גורמים עיקריים - הן עליית התשואות בארה"ב והן שינוי בתמהיל החברות המנפיקות.

תיאבון גובר להשקעה דולרית

עליית תשואות האג"ח בארה"ב הגבירה את תיאבון המשקיעים לסדרות דולריות. בעוד ריבית בנק ישראל נותרת אפסית והתשואות השקליות מסרבות לעלות כבר תקופה ארוכה, המשקיעים רואים בעליית התשואות באג"ח הדולריות הזדמנות. מכיוון שהביקוש מצד המשקיעים לסדרות דולריות עולה, ההיצע בשוק ההנפקות גדל גם כן ויותר חברות בוחרות להנפיק כיום חוב צמוד לדולר.

גם זהות החברות המנפיקות משחקת תפקיד לא קטן בגידול במספר הסדרות הדולריות. חברות מימון זרות, כמו פננטפארק ומדלי קפיטל, הגיעו לשוק המקומי בעקבות הנפקות מוצלחות של חברות נדל"ן אמריקאיות. חברות אלה מעדיפות להנפיק סדרות צמודות דולר כיוון שכל ההלוואות שהן מעניקות בארה"ב הן דולריות, כך שישנה התאמה בין נכסי החברה להתחייבויות שלה.

בדומה לכך, גם חברות אחרות שהנפיקו סדרות אג"ח דולריות, בחרו לעשות זאת בשל אופי הפעילות שלהן. חברות מענף הנפט וגז, כמו תמר פטרוליום, דלק קידוחים, ישראמקו ונאוויטס, מייצרות תזרים שוטף מפעילותן בדולרים, כיוון שמחיר הגז שהן מפיקות נקוב או צמוד לדולר (גם אם הוא נמכר בישראל).

חברות תעשיה מסורתיות, כמו למשל אבגול ודלתא, מוכרות את עיקר התוצרת שלהן בשוק הבינלאומי ומרבית הכנסותיהן נקובות במטבע זר. אם חברות אלו היו מנפיקות אגרות חוב לא צמודות (שקליות), התחזקות השקל מול הדולר הייתה מגדילה את סך החוב שלהן (במונחים דולריים), בעוד שההכנסות היו נותרות ללא שינוי. סיכון המטבע הזה עלול היה להביא להפסדים משמעותיים עבורן ולכן הנפקת אג"ח דולריות מצמצמת סיכון זה.

מאחר ולרוב רק חברות עם הכנסות מהותיות במטבע האמריקאי בוחרות להנפיק חוב צמוד דולר, אין זה מפתיע שהענף הבולט ביותר במדד אינדקס אג"ח דולר הינו האנרגיה (משקל של 64% במדד), ואילו ענפים אחרים כדוגמת נדל"ן ופיננסים, אשר מהווים מרכיב מרכזי ברוב המוחלט של מדדי האג"ח בישראל, דווקא מקבלים בו משקל נמוך יחסית.

פוטנציאל התשואה הגבוה בשוק

ריבוי הסדרות הדולריות מאפשר לייצר לראשונה מדד טהור המבוסס על אג"ח צמודות דולר בשוק המקומי. מדד זה מעניין במיוחד להשקעה כיום לאחר עליית התשואות בארה"ב, כיוון שהתשואה הגלומה במדד זה מאפילה על כל יתר מדדי האג"ח הקיימים בשוק.

האגח הדולריות
 האגח הדולריות

התשואה הגלומה במדד אינדקס אג"ח דולר עומדת כיום על 5.7%, והיא גבוהה משמעותית ביחס לתשואה אפשרית באג"ח דומות ללא הצמדה (2.7%) וגם אפילו גבוהה יותר מחלופות השקעה בפרופיל סיכון גבוה יותר - תל בונד גלובל (5.4%) ותל בונד תשואות שקלי (4.4%).

מכיוון שהבדלי המטבע אינם מאפשרים השוואה הוגנת בין מדד אג"ח דולריות למדד אג"ח שקליות, ראוי לבחון גם את התשואה הגלומה במדד הדולרי המקומי אל מול התשואה המקבילה במדדי אג"ח בולטים בחו"ל.

אחד מהבולטים שבהם - קרן הסל LQD - העוקבת אחר אגרות חוב מדורגות נקובות דולר, מציעה תשואה גלומה של 4% בלבד וזאת למרות מח"מ ארוך בהרבה (8.4 שנים) מהמח"מ הגלום במדד אינדקס אג"ח דולר (4.2 שנים).

יחד עם זאת, חייבים להדגיש שמאפייני המדד הדולרי המקומי דומים יותר לאלו של קרן הסל HYG, העוקבת אחר סדרות אג"ח נקובות דולר מתחת לדירוג השקעה. קרן סל זו מציעה תשואה גלומה של כ-6%, כך ששני המדדים מציעים פוטנציאל תשואה דומה יחסית.

מבחינת ביצועי המדד הדולרי, הם בולטים לחיוב מאז שחישובו החל לפני כחצי שנה. במונחים שקליים, הניב המדד תשואה של 0.7% מאז השקתו ו-1.1% מתחילת השנה. לעומתו, מרבית מדדי האג"ח המקומיים הניבו תשואה שלילית בתקופה זו.

הסיבה לשוני בביצועים טמונה בחשיפה המטבעית - בעוד ששערי אגרות החוב ירדו מתחילת השנה, הדולר התחזק אל מול השקל ונטרל את הפסדי ההון באג"ח הדולריות. פעמים רבות מגמות אלו מתהפכות ושערי האג"ח עולים בזמן שהדולר נחלש, מה שיוצר סטיית תקן נמוכה במדד לאורך זמן.

בהתאם לכך, משקיעים ישראלים המעוניינים בחשיפה דולרית בתיק האג"ח יכולים לעשות זאת בקלות באמצעות השקעה בסדרות הנסחרות בבורסה בתל אביב, אשר מאפשרת כיום ליהנות מפוטנציאל תשואה מכובד המפצה על הסיכון בסדרות אלו וזאת מבלי להמיר שקלים לדולרים וללא צורך להשקיע באגרות חוב מעבר לים.

חברות האנרגיה מהוות מרכיב
 חברות האנרגיה מהוות מרכיב

■ הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו.