תשלומי הורים: משרד החינוך ונציגי ההורים מחליפים האשמות

תשלומי ההורים לשנה הבאה עולים מחר לאישור ועדת החינוך, אך נציגי ההורים מתנגדים • משרד החינוך: הם חזרו בהם מהסיכומים • פורום ועדי ההורים היישוביים: "מדובר בשקר גס ואמירות הזויות"

משרד החינוך ינסה לאשר מחר בוועדת החינוך את היקף תשלומי ההורים שמותר לבתי הספר לגבות, בנוסף לשכר הלימוד. התוכנית החדשה כוללת צמצום של שכר הלימוד בכיתות א' ו-ב' בלבד, ומעוררת התנגדות בקרב ארגוני הורים, שמצפים שמשרד החינוך ימצא פיתרון אמיתי לבעיית תשלומי ההורים, אחד מהנושאים השנויים במחלוקת במערכת החינוך. נציגי ההורים מסרו כי לא ידעו כי מחר מתקיים דיון בנושא.

פורום ועדי ההורים היישוביים מאשים את משרד החינוך במחטף ואף הגיש היום עתירה לבג"ץ כדי להביא לדחיית הארגון, אך בקשתו נדחתה. חילופי האשמות בין שני הצדדים לא נגמרו בכך: במשרד החינוך מסרו כי "המשרד דוחה על הסף את טענות פורום ההורים היישובי, ומצר על ההחלטה שלהם להסתיר מהציבור את השיח שהם קיימו לאורך החודש האחרון עם המשרד. מדובר בדפוס קבוע שחוזר על עצמו מדי שנה - המשרד מגיע עימם לסיכום לקראת דיוני הועדה, ולבסוף הם חוזרים בהם מהסיכומים. השנה, פורום ההורים והמשרד החליטו להביא יחד ובתיאום לוועדת החינוך שתתקיים מחר צו אשר מבטל לכיתות א'-ב' את סל התרבות בהיקף שמעל 30 מיליון ש"ח. בכוונת המשרד להביאו מחר לוועדה".

התגובה של פורום ועדי ההורים היישוביים הייתה לא פחות חריפה: "מדובר בשקר גס ואמירות הזויות. הפצת הכזבים על ידי דוברות משרד החינוך לצד התהדרות בהישגים חשובים שאינם קשורים נועדה להסית את השיח מהבעיה האמיתית והמחדל הגדול. זו לא הפעם הראשונה שזה קורה, כאשר בדוברות המשרד מטילים דופי בגופו של ארגון או אדם במקום להגיב לגופו של עניין. מעולם לא הגענו להסכמות על חוזר התשלומים עם משרד החינוך".

בפורום הוסיפו כי "ההצעה היחידה שהובאה לידיעתנו הייתה מבזה וכללה קיצוץ של 15 מיליון שקל מתוך 1.5 מיליארד שקל, ואפילו לא התקרבה למה שהמשרד התחייב עליו באוגוסט 2017 אבל גם עליה ביקשנו לקיים דיון מסודר בהנהלת הפורום. מיותר לציין שאת חוזר התשלומים לא ראינו עד היום ולצערנו לא נעשתה שום עבודה רצינית כפי שהובטח לנו שתיעשה למיגור תשלומי ההורים".

פיצ'י דובינר, ראש מטה המאבק לחינוך חינם, מסר: "שבענו מהבטחות ומריחות. לאחר שבשנה האחרונה קיימנו עצרות מחאה מידי יום שישי מול ביתו של השר בנט שאף יצא לשוחח איתנו והתחייב לפעול בנושא, אנו רואים היום שוב שהשר שיקר. בשנה האחרונה הצטרפו למטה המאבק אלפי הורים מכל הארץ שדורשים חינוך חינם והפסקה של הפרטת מערכת החינוך בישראל. אנחנו מתחייבים המאבק ימשך ויחריף עד ששר החינוך בנט יבין שחינוך חינם כפי שקובע החוק הוא הפתרון לצמצום הפערים הגדולים בין התלמידים במערכת החינוך בישראל".