הפירצה נשארת: התיקון לחוק הריכוזיות נדחה ב-4 חודשים

הצעת החוק תאפשר להתמודד עם מקרים שבהם חברה ישראלית תבקש להימחק מרישום בבורסה ובמקום זאת לרשום את מניותיה למסחר בבורסה מחוץ לישראל • "בוועדת השרים של איילת שקד דחייה ל-4 חדשים משמעה דחייה של הצעת החוק", אמרה ח"כ מרב מיכאלי שהציעה את התיקון

ח"כ מרב מיכאלי / צילום: שלומי יוסף
ח"כ מרב מיכאלי / צילום: שלומי יוסף

ועדת השרים לחקיקה דחתה היום (א') ב-4 חודשים את הצעת החוק של ח"כ מרב מיכאלי לתיקון חוק הריכוזיות.

הצעת החוק באה לתקן פירצה בחוק הריכוזיות המאפשרת בעצם לעקוף אותו ולבנות פירמידות של יותר משתי שכבות באמצעות חברות פרטיות וחברות בחו"ל.

לפי ההצעה, בחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, בהגדרה "חברת שכבה", במקום "חברה או חברת חוץ שהן תאגיד מדווח, למעט חברה או חברת חוץ" יבוא "חברה, חברת חוץ או שותפות, למעט חברה, חברת חוץ או שותפות".

בדברי ההסבר לחוק נאמר כי: "בחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, נקבע בפרק העוסק בהגבלת השליטה בחברות במבנה פירמידלי, כי חברת שכבה היא חברה או חברת חוץ שהן תאגיד מדווח, למעט חברה או חברת חוץ שאין אינטרס ציבורי לסווג אותה כחברת שכבה והיא מסוג שקבעו שר המשפטים ושר האוצר. כתוצאה מהגדרה זו לא מתקיימת תכלית הפרק במלואה ככל שמדובר בחברות או בחברות חוץ שאינן תאגיד מדווח וכן בשותפויות. משמעות הדבר היא שיכול להיות שכתוצאה ממבנה התאגיד תוקם פירמידה בעלת יותר משתי שכבות, וכך תתאיין תכליתו של הפרק העוסק בהגבלת השליטה בחברות במבנה פירמידלי, שנועד להגן על הציבור".

עוד נאמר בדברי ההסבר להצעת החוק כי "בשנים האחרונות התרחש מהפך תודעתי ונורמטיבי בכל הנוגע לאופן שבו נתפסות פירמידות בשווקים מפותחים. ברור לכל כי פירמידות מביאות לשוק לא יעיל, אשר מונע תחרות ובסופו של דבר מגביר באופן דרמטי את יוקר המחיה תוך פגיעה בחסכונות הציבור".

"הבעיות שמתעוררות במבנים פירמידליים אינן מוגבלות רק לחברות ציבוריות שנסחרות בישראל (תאגיד מדווח), אלא הן רלוונטיות לכשלים האינהרנטיים במבנה פירמידאלי גם אם השכבה אינה כלולה כיום בהגדרת חברת שכבה, למשל בשותפות. שהרי, אין משמעות לסוג השכבה שממנה בנויה הפירמידה כל עוד השכבה היא חלק מפירמידה.

"נוכח האמור, נראה כי אין הצדקה לפטור באופן גורף מתחולת החוק חברות פרטיות, חברות זרות או שותפויות".

כמו כן, לפי ההצעה, "הרחבת ההגדרה של חברת שכבה כפי שמוצע בהצעת חוק זו, תאפשר להתמודד עם מקרים שבהם חברה ישראלית תבקש להימחק מרישום בבורסה ובמקום זאת לרשום את מניותיה למסחר בבורסה מחוץ לישראל".

הצעת החוק נועדה, בין היתר, למנוע את התנהלות קונצרן אי.די.בי. פירמידת אי.די.בי כוללת כיום 4 שכבות: בראש הפירמידה עומדת אי.די.בי, שרק האג"ח שלה נסחרות בבורסה, ומתחתיה חברת דיסקונט השקעות (דסק"ש), שמחזיקה בחברת נכסים ובניין, שמחזיקה בחברות גב ים, ישפרו ומהדרין.

לפני מספר חודשים הודיעה אי.די.בי לרשות ניירות ערך כי אין באפשרותה לצמצם את מספר הקומות כנדרש בחוק בדרכים המקובלות, וכי הדרך היחידה לעשות זאת מבלי לחרוג מהדד-ליין היא דרך יצירתית שבמסגרתה תמכור אי.די.בי את מניותיה בדסק"ש לתאגיד ייעודי חדש שיהיה חברה פרטית בשליטתו של בעל השליטה באי.די.בי, אדוארדו אלשטיין.

בדרך זו תצא אי.די.בי מפירמידת הקבוצה, ובמקומה תהפוך דסק"ש לקומה הראשונה (מלמעלה) בפירמידה. את המימון לרכישת דסק"ש תקבל החברה הפרטית מאי.די.בי עצמה בהלוואת מוכר (שמימון לה יגויס על-ידי אי.די.בי בהנפקת אג"ח).

למהלך התעוררה התנגדות למהלך שנבעה מכך שהכנסת החברה הפרטית הממומנת על-ידי חברת אג"ח מותירה את המבנה שחוק הריכוזיות ביקש למנוע, כאמור.

ח"כ מרב מיכאלי מסרה היום כי: "בוועדת השרים של איילת שקד דחייה ל-4 חדשים משמעה דחייה של הצעת החוק. מדהים שהממשלה מסרבת באופן אקטיבי לתקן פירצה שהיא יודעת שקיימת ומאפשרת לסכן את חוק הריכוזיות ולמסמס את תכליתו". לדבריה, "את העיוות הזה צריך לתקן. לא ייתכן שהחוק ימשיך לאפשר לחלוב את הציבור לטובת בעלי שליטה חמדניים וכוחניים ויפגע בשוויון מול החברות שפעלו כנדרש וקיפלו שכבות, הזלזול של הממשלה הזו בזכות הקניין של האזרחיות והאזרחים ובחוק הוא שערורייה".