סופה של "ידידות אמת"

מילצ'ן הוא הכוכב בפרשות טובות ההנאה לנתניהו - אז למה הוא לא חשוד בעבירות שוחד?

ארנון מילצ'ן / צילום: פרד פרוסר, רויטרס
ארנון מילצ'ן / צילום: פרד פרוסר, רויטרס

בפרשת טובות ההנאה לבנימין נתניהו, המפיק ארנון מילצ'ן הוא כמובן הכוכב הראשי. הוא היה זה שהעביר אל נתניהו סחורות לרוב, שמשום מה ניתן להן השם "מתנות". לפי הידוע, השווי של החבילות היה כמיליון שקל.

הפרקליטות החליטה לא להדביק למילצ'ן חשד של שוחד, אבל - וכתבתי זאת גם בעבר - אם זה לא היה שוחד, מה זה כן היה? וביתר דיוק: למה מילצ'ן נתן לנתניהו, שהוא בעצמו אדם עשיר מאוד, את הסחורות הללו? בדרך-כלל, אם לא מקבלים תמורה מוחשית לשוחד, המניע הוא שימוש ב"ידידותו" הקנויה של ראש הממשלה לחיזוק מעמד ומוניטין, ולפעמים גם זה שווה כסף.

הצל הכבד

ההסבר של ביבי היה אחר: חברות אמת. אני לא מניח שאפילו הוא האמין שמישהו יקנה את השטות הזאת. מכל מקום, עניין ה"חברות" עמד למבחן כאשר המשטרה החלה לחקור את הנושא. מילצ'ן לא סיפר בחקירותיו "הכול", כסגנון הצהובונים. אבל מה שסיפר מילצ'ן הספיק כדי להטיל צל כבד על ראש הממשלה הקמצן והשנורר.

מילצ'ן בחוץ

עדיין לא ברור מתי, ואם בכלל, יוגשו בפרשה זו כתבי אישום ועל אילו סעיפים. נתניהו עדיין לא נענש על קבלת הסחורות ממילצ'ן, אבל לעומת זאת, מילצ'ן כבר כן נענש - על-ידי אלה שקיבלו ממנו חבילות בשווי ענק. ומעשה שהיה מסופר היום (ד') ב"ידיעות אחרונות", לאמור: "כל המי ומי הוזמנו לחגיגה שערכה הקונסוליה בהוליווד להפגנת תמיכה בישראל, חוץ מארנון מילצ'ן".

מה קרה לחברות האמת רבת-השנים שמילצ'ן ריפד אותה בדולרים לרוב? מה שקרה הוא נורא פשוט: מילצ'ן סיפר את האמת על הסחורות, הדרך בה הוזמנו ושאר פרטים הקשורים לנושא. נתניהו, הבעל והאישה, כנראה ציפו מ"חבר קרוב" שישקר בשבילם. מילצ'ן לא עשה זאת, אז הוא לא מוזמן לאירוע של המדינה. כי המדינה זה ביבי (ושרה).

מילצ'ן מצונזר

ואם לא די בכך, אז "המפיק הנודע גם צונזר מסרטון שהזמין הקונסול על הישראלים המצליחים בעיר הסרטים". אין ולא היה בהוליווד מפיק ישראלי שהצליח יותר ממילצ'ן. אז למה? תקשיבו טוב: "הסרט היה ארוך מדי", הסבירו במשרד החוץ שנתניהו עומד בראשו. יותר ארוך משיירת הסחורות שזרמה במשך שנים מכיסו של מילצ'ן אל ביתם של השנוררים מבית נתניהו?

התנצלות מתחייבת

אני חושב שנתינת הסחורות לנתניהו הייתה לא ראויה מכל בחינה, אבל בעניין הזה מילצ'ן זכאי להתנצלות עמוקה של המדינה. אולי נתניהו חושב שמילצ'ן לא עשה מספיק למענו, אבל במשך שנים מילצ'ן עשה רבות למען המדינה.