האורות המכוונים שלנו: התפקיד שלנו - לתווך את המידע

"התפקיד שלנו הוא לא להיות ׳נגד׳ אף אחד. והוא גם לא להיות ׳ימנים׳ או ׳שמאלנים׳ ולא ׳קפיטליסטים׳ או ׳סוציאליסטים׳"

בדיוק שנה חלפה מהיום שבו "גלובס" פתח את הפרק הבא בחייו, כשענת אגמון ומשפחתי רכשנו את השליטה בו, בתום מאבק משפטי ארוך ומלא מהמורות. בשנה הזו "גלובס" כבר עשה חלק לא מבוטל מהדרך ליעד אותו הגדרנו: להיות כלי תקשורת אמין, מקצועי, משפיע ורווחי.

הדבר הראשון שעשינו בשנה הזו הוא ניסוח חזון שמטרתו להבטיח את עצמאות התוכן והמערכת העיתונאית ללא אינטרסים זרים. החזון הוא שמעבר להיותו של "גלובס" "עיתון העסקים של ישראל", הוא גם "גוף תקשורת ותוכן עצמאי, אחראי ואפקטיבי כבסיס להשבת אמון בישראל".

במקביל, הגדרנו את ערכי התוכן העומדים בבסיסו של "גלובס" המתחדש. אלה מעוגנים בהסכם בעלי המניות של "גלובס" שנחתם לפני שנה בדיוק (‭,(20.6.17‬ ומופיעים במדור. מהיכן צמחו הערכים שלנו?

ראשית, התפיסה שהמציאות מורכבת, שהאמת לא נמצאת אצל צד אחד - וחקר העובדות וריבוי דעות הם הבסיס לפיו אנו פועלים. בשפת הסטאטוסים של הרשתות החברתיות זה נקרא: ‭ ,IT'S COMPLICATED ‬ התמצות הפשוט הזה מאפשר לנו להזכיר לעצמנו שאנחנו ממש לא יודעים ולא מבינים הכל; שהתפקיד שלנו הוא לא להיות "נגד" אף אחד. והוא גם לא להיות "ימנים" או "שמאלנים" ולא "קפיטליסטים" או "סוציאליסטים". התפקיד שלנו לתווך את המידע של אלה שכן יודעים, בדרך אחראית, מהימנה ושקופה ככל האפשר, תוך שמירה על רלבנטיות ועניין לקוראינו.

שנית, מההכרה בכך שיש לנו אחריות כגוף תקשורת: אחריות לגיוון השיח במגזרים שונים ובחלקי ארץ שונים; אחריות שבשיח העסקי כלכלי יכללו גם נשים, יהיו גם עסקים קטנים, יהיו חרדים, יהיו יוצאי אתיופיה, יהיה מגזר עסקי, מגזר שלישי, מגזר ציבורי - ועוד ועוד. שלכולם יינתנו מקום וכבוד - לעשייה ולא רק לביקורת; אחריות להעלאת נושאים מהותיים, שללא אמצעי התקשורת לא יטופלו ויתוקנו; אחריות להיות שקופים בעצמנו כדי שנוכל לדרוש שקיפות גם מאחרים; אחריות כלפי בעלי העניין שלנו - אתם - ולכן אנחנו מוציאים את המדור הזה.

אנחנו יודעים שהרצון לשרוד ולהרוויח המיס לפעמים חלק מהגבולות שפעם היו ברורים מאליהם. לכן, בסיוע המכון הישראלי לדמוקרטיה, אנחנו עוסקים בגיבוש קוד אתי, המגדיר את כללי ההתנהלות מול בעלי המניות, מפרסמים ובעלי עניין אחרים: שיגדיר כללי הפרדת דעה ועובדה, תוכן וסחר, הבהרת כללי בקשת תגובה וכללי פרסום התנצלות. הקוד אמור לתת מענה לדילמות עיתונאיות שהן שגרת החיים במסדרונות המערכת. נכון, הקוד לא יענה על הכול. אף קוד לא יכול לעשות זאת. אבל הוא יהיה. והוא יהיה חי, נושם ומתפתח ויעזור לנו להשתפר כל הזמן.

החלפת בעלות היא אירוע מטלטל בחייה של כל חברה, בטח אם החברה הנרכשת עברה תהליכי כינוס נכסים, בטח אם על החברה לעבור תהליך עמוק של "בנייה מחדש" ובטח אם החברה דורשת מעצמה שקיפות, חשבון נפש וביקורת עצמית, ומנסה לסקר את האירועים שעוברים עליה תוך כדי תנועה.

בשנה הזו היו לנו כמה וכמה הצלחות. בנינו צוות ניהולי ומקצועי, צמצמנו משמעותית את ההפסדים התפעוליים, שיקמנו את בית הדפוס שעמד בסיכון סגירה, הקמנו מדורים חדשים ורעננו את התוכן, שיפרנו את המוצרים הדיגיטליים והחוויה הדיגיטלית וייצבנו את שעת סגירת העיתון כדי לשפר את שעת ההגעה לבית הלקוח.

הגדרנו ערכים וחזון והתחלנו לקרב את העשייה שלנו אליהם. הגדרנו הלכה למעשה מהי ההתערבות של בעלי המניות - ענת אגמון ואני - בתוכן עצמו, ובקצרה אומר שהיא אינה נוגעת לענייני תוכן שוטפים בכלל, אבל בהחלט נוגעת להגדרת כללי האתיקה, לפיקוח על יישום ופרשנות הערכים והחזון שהוגדרו ולהצפת נושאים שבעינינו הם תפקידו של "גלובס" כמו תכנון לטווח ארוך (ישראל ‭ (2048‬או בטיחות פועלי בניין.

לצד זה, היו לא מעט מהמורות. היה לנו מו"ל/מנכ"ל שסיים את תפקידו. הנענו תוכנית פרישה מרצון שניתן היה לנהל טוב יותר בהיבט הבין־אישי, ולצערנו, אנשים טובים נפגעו. בחודש מארס, היינו אמורים לעבור למשרדים בתל אביב וברגע האחרון החלטנו להישאר בראשון לציון. הייתה לנו בעיית הפצה ושירות לקוחות שהובילה לעזיבת כמה מאות לקוחות. הייתה לנו כבר שביתת עיתונאים אחת ואולי יהיו עוד, בדרך לחתימת הסכם קיבוצי חדש.

ולצד כל אלה, ההישג הגדול ביותר שלנו בעינינו, הוא שלמרות רגעים שבהם זה היה נראה בלתי אפשרי, הוצאנו עיתון כל יום, הוצאנו מוסף G כל יום חמישי, הוצאנו מגזין "ליידי גלובס" כל חודש, הוצאנו מגזינים מיוחדים, קיימנו את "ועידת גלובס לעסקים", ועידת הנדל"ן וועידת שוק ההון, תחזקנו אתר אינטרנט, רשתות חברתיות ומוצרים דיגיטליים נוספים ‭ ,24/7‬ ובכל אלה היה כל טוב של תוכן שייצרנו ואנחנו גאים בו.

שיתפתי אתכם כאן באמונה הגדולה שלנו בחזון ובעתיד של "גלובס" ושל העיתונות בכלל. בגלל שאין אמונה ללא אמון, בחרנו לפרוש למענכם את מה שעבר עלינו בשנה הזו, את הערכים שלאורם אנו פועלים, וגם קצת מההישגים שלנו בשנה החולפת.

המדור הזה הוא צעד נוסף בבניית ובהעמקת האמון אתכם, הקוראים שלנו, המפרסמים שלנו, המסוקרים שלנו. אנחנו רוצים לשרטט את תפיסת העולם שמאחורי העיתון שאתם קוראים. להראות לכם מדי שנה, מה עשינו כדי להתקרב לחזון וליעדים, ולהמחיש שאת המבט הביקורתי הנוקב שאנו מפנים החוצה, אל העולם - אנו משתדלים להפנות קודם כול אלינו פנימה. החזון והערכים עוד רחוקים מלהתממש במלואם. אך עצם הגדרתם ופרסומם גורמים לנו להתכוונן לאורם יותר ויותר. תודה לכם.

אלונה בר און, רו"ח וכלכלנית, יו"ר קבוצת מוניטין גלובס, ומבעלות השליטה בה; יו"ר חברת ההתחדשות העירונית ״בית וגג״; מנהלת נכסים משפחתיים בתחומי הנדל"ן והפיננסים ופעילה בעמותת "בית יגאל אלון".