עובדי בנק אגוד: מוכנים לוויתורים כואבים ולשינויי שכר

ועד העובדים שלח מכתב לבעלי השליטה וקרא להם לגבש ביחד תוכנית הבראה לבנק שתכלול גם ויתורים כואבים

מנכ"ל בנק אגוד ישראל טראו / צילום: תמר מצפי
מנכ"ל בנק אגוד ישראל טראו / צילום: תמר מצפי

ועד העובדים בבנק אגוד מודע למצב הבנק ומוכן להירתם לשיפור מצבו. לידי "גלובס" הגיע מכתב שהוועד שלח אתמול (ד') לבעלי השליטה בבנק משפחות לנדאו, מנור ואלמוג, ובו הם קוראים להם להיפגש ולגבש ביחד תוכנית להבראת הבנק.

"בשעה מורכבת זו, אנו מציעים לקיים בהקדם דיון משותף לשם בחינת הצעדים הנדרשים כל ידי כולנו להרחבת פעילות הבנק וצמצום הוצאותיו, הן ע"י שינוי מנגנון תוספת השכר והתאמתו לשיעור רווחיות בנק אגוד והן ע"י יציאה בתוכנית פרישה מרצון".

נציין כי כיום בפועל שכר של עובדי אגוד צמוד מתבסס על הסכם השכר הקיים בבנק לאומי, מה שיוצר עיוות, שכן לאומי רווחי יותר באופן משמעותי לעומת רמת הרווחיות באגוד. במכתב זה למעשה רומזים בועד, כי יהיו מוכנים לדבר על כל הנושאים, כלומר גם לגבש הסכם חדש שיכלול ניתוק מההצמדה ללאומי.

המכתב הלא טריוויאלי הזה בו הועד קורא לגיבוש תוכנית התייעלות נשלח כשלושה שבועות לאחר שרשות הגבלים עסקיים פסלה את מיזוגו של אגוד אל מזרחי טפחות. בעלי השליטה בבנק אמנם מתכוונים להגיש ערעור על ההחלטה, אך לפי הערכות תהליך זה עשוי לקחת זמן, ובינתיים על אגוד להמשיך ולהתנהל כבנק עצמאי.

בנק אגוד נמצא במצב לא פשוט: הבנק סובל מרווחיות נמוכה, ובנוסף עליו להחליף את מערכת המחשוב שלו, פרויקט שהשקעתו מוערכת במאות מיליוני שקלים. ואם כל זה לא מספיק, השבוע הודיע מנכ"ל בנק אגוד ישראל טראו כי יעזוב את תפקידו, מה שיוצר עוד זעזוע בהנהלה. עזיבתו של טראו נובעת על רקע משבר אמון עם בעלי השליטה, שחשו שטראו סייע לרשות ההגבלים בהחלטתה לפסול את המיזוג ולהשאיר את אגוד כבנק עצמאי.

ככל הידוע, הועד לא קיים פגישות עם ההנהלה או בעלי השליטה מאז החלטת הרשות, ולכן קורא להיפגש עימם ולגבש תוכנית משותפת לשיפור מצבו של אגוד. "אנו פונים אליכם ישירות בבקשה כי תטו אוזן קשבת, ושבו איתנו למו"מ ישיר וללא מתווכים על מנת להגיע לפתרון מוסכם להכנת תוכנית להבראת הבנק", כותבים במכתב יו"ר ועד הפקידים איציק מוקמל ואורית שביט יו"ר ועד המנהלים.

עוד הם כותבים: "אנו מאמינים שחובתנו לקיים את הבנק כבנק עצמאי ותחרותי והכל לטובת בעלי המניות והעובדים". עוד נכתב: "גם בימים אלה, למרות האי וודאות ומצוקת העובדים הנגזרת ממנה, החלטנו לחזור לשוק במלוא המרץ".

עוד מזכיר ועד העובדים כי הוא מוכן להירתם למצב כשם שעשה זאת בעבר: "במשך שנים הוועדים הביעו לא פעם נכונות להירתם למען הצלחת הבנק, תוך פגיעה בזכויותינו המוקנות בהסכמים הקיבוציים".