מה חושב על נתניהו האויב הגדול בעולם של יחסי הון-שלטון

"אם טראמפ יודח, איוונקה תרוץ לנשיאות ותזכה ברוב סוחף" • פרופ' לואיג'י זינגלס, אחד הכלכלנים החשובים בעולם ומי שנחשב לאויב מספר אחת של ההון-שלטון, התארח בישראל וסיפק לא מעט כותרות • גם על ראש הממשלה שלנו היה לו מה לומר • צפו בווידאו

פרופ' לואיג'י זינגלס / צילום: איל יצהר
פרופ' לואיג'י זינגלס / צילום: איל יצהר

פרופ' לואיג'י זינגלס, אחד הכלכלנים החשובים בעולם כיום ומחבר הספר "A Capitalism For The People", חושב שהקפיטליזם מסוכן כשהוא הופך לפלוטוקרטיה, והדמוקרטיה היא מעצור טוב בפני זה. זינגלס שנחשב כיום לאויב הגדול ביותר בעולם ליחסי הון-שלטון הגיע לישראל כאורח של מכון פרידברג לכלכלה ובפגישה עם עמירם ברקת, כתב המאקרו והאוצר של גלובס הוא מספר על זרעי הפלוטוקרטיה והסכנות הכרוכות בה: "אנחנו זקוקים למעט לחץ כדי לאמץ חוקים הוגנים ושווים לכולם. היום, אתה שייך לקבוצה מסוימת, אתה לא הולך לכלא בשום מקרה. הפוליטיקאי תומך בחברים שלו, והם בדרך כלל תורמים לקמפיין הבחירות שלו. במדינת המוצא שלי, איטליה, מספר זינגלס זה נקרא שחיתות. בארה"ב זה נקרא תרומות לקמפיין, אבל אין הבדל.

לואיג'י יעץ לאחרונה לאליטה הליברלית בארה"ב וממליץ שלא לסמוך יותר מדי על תהליך ההדחה של הנשיא. הוא קרא לזה "הפיכה משפטית".

לואיגי' זינגלס: "בספטמבר האחרון ארגנתי כנס תחת הכותרת: "פופוליזם פלוטוקרטי: לקחים מהעולם". לא דיברנו על טראמפ, אלא על דמויות דומות לו מרחבי העולם. מה שמרתק הוא שכשמסתכלים עליהם בזה אחר זה, רואים את המכנה המשותף. רואים, למשל, שככל שהעיתונות הממוסדת תוקפת מישהו, כך הציבור מחבב אותו יותר. זה קרה בתאילנד, בפיליפינים, באיטליה וכמובן באמריקה. התחזית שלי היא שאם טראמפ יודח, איוונקה תרוץ לנשיאות ותזכה ברוב סוחף. גם היא טראמפ, והיא אשה, ויש כאן שילוב קטלני של הדברים, והיא נשמעת גם די חכמה. לכן אני חושב שדי מסוכן ללכת בדרך המשפטית".

מה חושב האויב הגדול בעולם של יחסי הון שלטון, על נתניהו

לגבי ראש הממשלה שלנו זינגלס מודה שהוא לא יודע מספיק פרטים על ההליכים המשפטיים אבל יודע שיש לו יחסים קשים עם התקשורת וגם שהוא דיבר עם חלק מהעיתונות כדי לקבל יחס חיובי.

זינגלס: "אני לא יודע אם הוא חלק מהחבורה. בחלקים רבים בעולם הפוליטיקאים מושחתים בצורה זו או אחרת. אתה בוחר את מי להוציא, כלומר את מי הממסד רוצה לחסל. זה קצת לא הוגן. אני הייתי רוצה שיטה שבה אף אחד לא מושחת, ואז הרדיפה אחרי המושחתים תהיה פעולה נגד היוצאים מן הכלל. כשהשחיתות היא החוק או הנורמה, קשה להחליט מי צודק ומי לא".