הצילו, אני תחת מתקפת פרופילי פייסבוק מזויפים

תעלומה בלשית מסועפת ורבת תהפוכות: מיהו הטייקון רב-העוצמה ששלח שכירי חרב דיגיטליים כדי שיכפישו את שמו ויקעקעו את דמותו במרחב הקבירנטי?

פרופילי פייסבוק מזוייפים / צילום/ Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
פרופילי פייסבוק מזוייפים / צילום/ Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

השבוע התנכלו אליי שני פרופילים מזויפים: שני טרולים, גבר ואשה. יש להם כמה תמונות, הם מתכבדים במספר נאה של חברים - חלקם אמיתיים וחלקם לא - ויש ביניהם אפילו כמה חברים משותפים להם ולי; פרופילים עם "היסטוריה" פייסבוקית, בעלי עמדות פוליטיות מוצקות, וכמובן גם דעה מגובשת לגבי אופיו הקלוקל של כותב שורות אלה, מניעיו הלא מוסריים ומעשיו רעי הלב.

אודה ולא אבוש, למשך זמן קצר גאתה בי גאווה ותחושת שליחות ציבורית. בעודי מתפעם אל מול ההכפשות האישיות המכוונות אליי, חלקן בגדר הוצאת דיבה ושקרים הזויים, שיוויתי בעיני רוחי חבורה קטנה של אנשים מתוחכמים. צוות המשלב את מיטב המוחות שהתכנסו כדי לחרוש נגדי מזימות, אנשי מקצוע מרקעים מגוונים ובהם טכנולוגים גאונים, פסיכולוגים קליניים, מומחי שיווק דיגיטלי התקפי ואסטרטגים פוליטיים. וכל אלה יושבים בחדר אטום ומתכננים בזדון רב ובתחכום ערמומי את מתקפתם על י.ש., שסומן על ידי בעל הבית העשיר שלהם כמטרה ראויה להתנפלות חסרת רחמים. "יש לכם תקציב בלתי מוגבל ויד חופשית", דמיינתי את קולו האכזרי, "חסלו את דמותו הדיגיטלית של י.ש., רצחו את אופיו והכפישו את שמו. כך ייעשה למי שמעז להביע את דעותיו", המשיך קולו הדמיוני של התוקף האלמוני לצלצל במוחי.

אחרי דעיכתם ההדרגתית של תחושת ההירואיות והסיפוק העצמי על הפיכתי לגיבור טרגי של רדיפה דורסנית מכוערת, המקעקעת את אושיות המשטר הדמוקרטי השברירי של מדינתנו, הגיעה ההתפכחות הכואבת. עיון קצר בשני הפרופילים התוקפניים גילה שהם רחוקים מלהיות מתוחכמים, אינם באמת מקצועיים ולמען האמת די מביישים את יוצריהם האלמוניים. מספר החברים שלהם דליל, הפעילות ההיסטורית שלהם בפייסבוק נראית כאילו יוצריהם התעצלו להשקיע בהם, והתמונות לקוחות ברובן מארכיונים ציבוריים משעממים וחסרי מעוף. מה שמוביל אותי למסקנה כי בדומה ליוצרים רבים של פרופילים מזויפים, גם במקרה של התוקפים הנ"ל נראה שאין מדובר בצוות של שכירי חרב דיגיטליים אלא, לאכזבתי כי רבה, בסתם אנשים עלובים ופחדנים.

מה בכל זאת הניע אותם לייצר פרופילים מזויפים, להשקיע בכך זמן, אנרגיה ואולי אפילו כסף, ואחר כך לשים בפיהם מסרים שקריים ודברי בלע מכוערים? התשובה לשאלות אלה היא בתחום עיסוקן של רשויות החוק והאכיפה. אבל, תרשו לי לנחש שהמכנה המשותף של רוב יצרני הפרופילים המזויפים הוא קודם כל היותם פחדנים קטנטנים, הרועדים אל מול המחשבה המוזרה שאת דעתם הנחרצת או את הביקורת החריפה שלהם על נושאים כלשהם הם יכולים להביע באופן גלוי, שקוף וחשוף לעיני כל ולא תחת מסווה שקרי ולא מוסרי. יצרני הפרופילים האלה הם אנשים שהיו אולי ראויים לרחמינו, אלמלא היו מעשי הרמאות שלהם מהווים תרומה נוספת למתקפה המתמשכת על הדמוקרטיה שלנו ומשמשים כלי נוסף בידי כוחות משחיתים, רבי-עוצמה וממון, שיכולת הפגיעה המערכתית שלהם הוכחה כבר היטב במקומות אחרים ברחבי העולם.

זו הסיבה שהמלחמה נגד פרופילים מזויפים וכנגד יוצריהם, שטור זה מקדם בחודשים האחרונים, היא מלחמה מוצדקת וחשובה מאין כמוה. גם אם מדובר בעברייני צעצוע בלתי מזיקים - ועל אחת כמה וכמה כשמדובר במנגנונים ממומנים ומאורגנים היטב, המונעים על ידי אסטרטגיה כוללת. מן הראוי היה שהמחוקקים הישראלים ונציגי רשויות החוק יתנו את דעתם לתופעה, ההולכת ומתפשטת במרחבי הדיגיטל של הרשתות החברתיות גם בישראל, ויתגייסו כדי לתת לה מענה מערכתי מקיף, הן במניעה יעילה והן בענישה מרתיעה ומשמעותית. ומוטב שעה אחת קודם.