הוועדה לשמירה על סביבה חופית תדון בגורלה של כיכר אתרים

הוועדה תדון בתוכנית שהגישו היזמים וכבר אושרה בוועדה המחוזית, להקמת מגדלים בני 40 קומות ביעוד מגורים ומלונאות הכוללת הריסת כיכר אתרים, וזאת לאור עתירה עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים"

כיכר אתרים /  צילום: איל יצהר
כיכר אתרים / צילום: איל יצהר

מחר (ד') יתקיים דיון בוועדה לשמירה על סביבה חופית (הולחו"ף), על התוכנית המקודמת במתחם כיכר אתרים בתל-אביב. זאת בהמשך להחלטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב מחודש אפריל האחרון, שדן בעתירת עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים" הכוללת 400 תושבים המתגוררים בסביבת הכיכר.

בעתירה נטען כי התוכנית שהגישו היזמים, הכוללת מגדלים בני 40 קומות למגורים בשילוב מלונאות, סותרת את תוכנית המתאר של תל-אביב שקבעה כי בכיכר אתרים ניתן לבנות עד 25 קומות מלונאות בלבד. את התוכנית המוסיפה יעוד מגורים ותוספת קומות למגדלים, אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, אך היא לא הובאה לאישורה של הוועדה לשמירה על סביבה חופית, למרות סמיכות הקרקע לים. לטענת המתנגדים, לאחר שהתגלה פגם זה, הם הגישו את העתירה לבית המשפט. בהמלצת שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב צילה צפת, הגיעו הצדדים להסכמה כי התוכנית בגירסתה החדשה תובא לעיון הוועדה לשמירה על סביבה חופית, שתקיים כאמור מחר (ד') דיון בתוכנית.

כמו כן במקביל להליך המשפטי קיימה עיריית תל-אביב הליך שיתוף ציבור, כאשר בשבוע האחרון, הציגה העמותה לאגף ההנדסה בעירייה שתי חלופות אפשריות לבנייה במתחם כיכר אתרים מטעמה. החלופות כללו הצעה של האדריכל אסף לרנר שכללה בנייה נמוכה יחסית מעל הכיכר ללא הריסתה, והצעה של האדריכל אמנון רכטר, בנו של מתכנן הכיכר המקורית, שכללה את הריסת הכיכר, ובינוי חדש במקומה.

כך או כך, כיכר אתרים היא קרקע פרטית, שעליה חלה תוכנית בנין עיר בתוקף להקמה של בתי מלון בגובה 25 קומות. על כן, חלופות המושמעות על ידי המתנגדים לתוכנית לפיהן אין להוסיף בינוי על הכיכר אינן קשורות למציאות, או לחילופין כרוכות בתשלום פיצויי עתק ליזמים שרכשו קרקע עם תוכנית בינוי מאושרת. יחד עם זאת, לטענת היזמים, אין היתכנות כלכלית לממש את התוכנית המקורית הכוללת שימוש של מלונאות בלבד, בגובה 25 קומות.