משרד התקשורת מקצה לחברות הסלולר תדרים חדשים

פרטנר והוט מובייל, הסובלות ממצוקת תדרים מאז איחדו רשתות, יורשו להשתמש זמנית בתדרים שיכולים לשפר את ביצועיהן • סלקום ופלאפון יעברו לתדרים חדשים לאחר שחויבו לפנות ישנים

משרד התקשורת הודיע היום לחברות הסלולר כי החליט כיצד לפתור את בעיית התדרים. לפי החלטת המשרד, פרטנר והוט מובייל, הפועלות היום על רשת משותפת, יוכלו להשתמש באופן מיידי בתדרי 700 מגה-הרץ שיעזרו להם מאוד להתמודד עם מצוקת התדרים ממנה הן סובלות מאז איחדו את הרשתות שלהן. תדרי 700 מגה-הרץ נחשבים לתדרים איכותיים, שיעזרו לפרטנר והוט מובייל להציג ביצועי רשת משופרים. ההיתר להשתמש בתדרים אלה הוא זמני, עד שיתקיים מכרז על תדרים אלה, ככל הנראה בסוף השנה.

בנוסף החליט המשרד להעניק לסלקום ופלאפון הבטחה כי יוכלו לעבור לתדרי 900 מגה-הרץ, לאחר שהוא דרש מהן לפנות את תדרי ה-850 מגה-הרץ בעקבות המעבר של מדינת ישראל מתקן העבודה האמריקאי לתקן האירופאי.

ללא הבטחה לעתיד

כפי שנחשף ב"גלובס" בעקבות התוכנית של משרד התקשורת להקצות תדרים בתחום ה-700 מגה-הרץ, התגלעו מחלוקות בין פרטנר והוט מובייל מצד אחד לבין סלקום ופלאפון מצד שני. בעוד הראשונות גילו עניין בהקצאה לאור מחסור התדרים ממנו הן סובלות, פלאפון וסלקום טענו שאין להקצות כעת את התדרים. זאת משום שעדיין לא נפתרה הבעיית התדרים שלהן, מאז חייב אותן משרד התקשורת לפנות את תדרי ה-850 מגה-הרץ עליהם הן פועלות כיום. 

סלקום ופלאפון טענו כי לא ייתכן שהמשרד דורש מהם לפנות תדרים מבלי שהוא מתחייב להקצות להם תדרים אחרים. משרד התקשורת היה ער לבקשה ולצורך שלהן בתדרים חלופיים ובמכתב שהעביר להן היום, הוא כותב שהוא מתחייב להקצות להם תדרים בתחום ה-900 מגה הרץ וכי הדבר חלוט, כלומר זו התחייבות ממשלתית שניתן להציגה בפני דירקטוריון החברה כדי לאשר את ההשקעות הנדרשות לביצוע המעבר. 

משרד התקשורת הבהיר במכתבים שהעביר לפרטנר ולהוט מובייל כי תדרי ה-700 מגה-הרץ המוקצים להם הם תדרים זמניים, כלומר מדובר בתדרים שיעמדו למכרז במסגרת מכרז התדרים הקרוב. אם תתפתח תחרות על תדרים אלה, ויהיו גורמים נוספים שירצו לעשות בהם שימוש, אף אחד לא מבטיח לפרטנר ולהוט מובייל את המשך הפעילות עליהם.

לא כולן מרוצות

למרות שכביכול כל החברות מקבלות פחות או יותר את מה שהן ביקשו ממשרד התקשורת, נראה שפלאפון וסלקום לא יאהבו את העובדה שההקצאה של תדרי 700 מגה-הרץ לא נדחית, משום שהמשמעות שלה היא שפרטנר והוט מובייל מקבלות תדרים שיסייעו להן להציג ביצועי רשת משופרים.

תדרי ה-700 מגה-הרץ הם תדרים שנחשבים למאוד איכותיים והם ישפרו את ביצועי הרשת המשותפת של פרטנר והוט מובייל בצורה משמעותית. לפיכך יוצא כי פלאפון וסלקום יידרשו להתמודד עם קושי לא מבוטל, שכן מצד אחד הן חייבות להקים רשת חדשה בתדרי 900 מגה-הרץ, לשם הם יעבירו את הלקוחות שלהן שיושבים כעת על תדרי ה-850 מגה הרץ, ומצד שני המתחרות שלהן מקבלות חיזוק משמעותי ומשפרות את ביצועי הרשת שלהן באופן מיידי.