החלוץ הגדול הבא: בן 19, 1.78 ס"מ, ושווי של 186.5 מיליון אירו

אחרי שזרק את ליאו מסי מהמונדיאל, קיליאן אמבפה ("דונטלו") ינסה לסחוף את צרפת לתואר הנחשק של אלופת העולם • לפי מכון המחקר CES שוויו הוא השלישי הגבוה בעולם, אחרי הארי קיין וניימאר

שחקן נבחרת צרפת קיליאן אמבפה / צילום: רויטרס
שחקן נבחרת צרפת קיליאן אמבפה / צילום: רויטרס

קיליאן אמבפה החל לשחק בגיל 5 בקבוצת ‭,AS Bondi‬ שבה אביו היה מאמן. כמו כל טאלנט גדול, גם הוא הגיע לאקדמיית הכדורגל הצרפתית בקליירפונטיין. אחד כך כבר כולם הכירו אותו והחלו ניסיונות "הציד" שלו - בשנת 2010, כשהוא בן 12, הוא הגיע לשבוע התרשמו בצ'לסי. שנתיים אחר כך היה אורח של ריאל מדריד והתאמן עם הקבוצה עד גיל ‭ 15‬(שם גם זכה לתמונה עם אליל ילדותו - כריסטיאנו רונאלדו).

מנצ‘סטר יונייטד עקבה אחריו במשך שנה רצופה אבל בסופו של דבר היה זה המאמן לואי ואן חאל שהחליט שלא להחתים אותו. גם ליברפול, מנצ‘סטר סיטי ובאיירן מינכן התעניינו. גם הכסף הגדול של הקטארים, שהחזיקו בבעלות על פריז סן ז‘רמן לא שכנע אותו - הוא בחר במונקו הצנועה כקבוצה המקצוענית הראשונה שלו. בגיל ‭ 17‬ ו-‭62‬ ימים הוא הפך לשחקן הצעיר אי פעם שכובש עבור מונקו. ואז הגיעה ההצעה מפריז שאי אפשר היה לסרב לה. והנה עוד כמה דברים עליו.

שם מלא: קיליאן סנמי אמבפה לוטין.

גיל: 19 וחצי.

גובה: 178 ס"מ, משקל: 73 ק"ג.

מקום לידה: בונדי, פרבר הנמצא כ-11 ק"מ צפון-מזרחית לפריז. מקום שנחשב לאזור קשה, עם אבטלה של כ-40% לתושבים מתחת גיל 25.

אזרחות: 2 - צרפתי, קמרוני.

קבוצות מקצועניות: מונאקו (צרפת) 2015-2017, פריז סן ז'רמן (צרפת) 2017-היום.

כינוי: דונטלו (על שם אחד מארבעת "צבי הנינג'ה", לא הפסל מתקופת הרנסאנס). מיד לאחר הגעתו לפריז קיבל לחדר ההלבשה מתנה מחבריו לקבוצה, קופסת קרטון של ענקית התכשיטים דיור. במקום תכשיט המתינה לו שם מסכת צב, לטענת חבריו בשל הדמיון בתווי הפנים. מאז, הוא הפך באופן רשמי לדונטלו.

חולצה. עד שבחר במספר 29, שיחק בשלוש השנים האחרונות עם המספרים 25, 39, 33, 13, 11, 9, 10 (המס' שלו בנבחרת צרפת)

ימין ושמאל. מתוך 24 שערים שכבש העונה, 14 הגיעו ברגל ימין ו-9 בשמאל. רק שער אחד הוא כבש עם הראש.

נקודת חולשה. אופסייד - אמבפה נחשב לשחקן שנלכד הכי הרבה פעמים בנבדל - פעם אחת בממוצע במשחק בליגה.

נייקי. החברה האמריקאית זיהתה את הפוטנציאל והחתימה אותו כבר בגיל 13 על חוזה. ב-2017 אדידס הציעה לו 5 מיליון אירו לעונה כדי לעזוב את נייקי, הוא סירב. נכון להיום, מתוך בחירה, נייקי היא הספונסרית היחידה שלו.

15 מיליון אירו. השכר החודשי שלו בפריז סן ז'רמן - השלישי בליגה הצרפתית אחרי ניימאר וקבאני. אביו ווילפריד אמבפה הוא הסוכן שלו.

משפחה של ספורטים. אבא ווילפריד היה מאמן במשך 20 שנה של קבוצת הילדים בעיירה שבה גרו, האם פייזה הייתה שחקנית כדוריד בליגה הראשונה. יש לאמבפה אח מאומץ, ז'ירס קמבואקוקו, שמשחק בליגה הטורקית.

תארים בקריירה: 5. 2 אליפויות צרפת, 1 גביע צרפתי, 1 גביע הליגה בצרפת, אליפות אירופה עד גיל 19 - 2016 (נבחרת צרפת).

חסכוני. למרות המהירות, הוא רץ על המגרש נגד ארגנטינה 7.6 ק"מ בלבד - הכי מעט ביחד עם ליאו מסי מבין כל השחקנים ששיחקו לפחות 90 דקות.

על אש קטנה. מדורג העונה רק במקום ה-152 בליגה הצרפתית מבחינת דקות משחק - עם 2,097 דקות בלבד. הרבה פחות מחברו להתקפה, אריסון קבאני מאורוגוואי שמולה תתמודד צרפת בשלב רבע הגמר - שקיבל 2,589 דקות.

הסעות. עם התפתחות הקריירה לא הספיק אמבפה לעשות רישיון נהיגה. במהלך העונה האחרונה בסן ז'רמן הוא עדיין הגיע לאימונים ולכל מקום בעיר עם הוריו, שנאלצו להסיע אותו. במונקו הוא היה מגיע לאימונים על-ידי הנהג של המועדון או על-ידי אמו.

הפציעות הקשות: אוגוסט 2016. פציעת ראש; היעדרות: 35 ימים (7 משחקים בחוץ); ינואר 2018. פציעת ראש; היעדרות: 7 ימים (2 משחקים בחוץ); מארס 2018. פציעה בקרסול; היעדרות: 4 ימים (משחק אחד בחוץ).

180 מיליון אירו. סכום ההעברה ששילמה תמורתו פריז סן ז'רמן למונאקו בקיץ 2017 - סכום ההעברה השני הכי גבוה (אחרי ה-222 מיליון אירו של ניימאר).

פלה. הצמד שכבש לרשת ארגנטינה בשמינית הגמר הפכו את אמבפה ל"נער" הראשון שכובש צמד במשחק אחד של גביע העולם מאז שעשה זאת פלה בגמר ב-1958 מול שבדיה. הוא נמצא בחברה של ארבעה שחקנים "טינאייג'רים" בלבד שכבשו שער בגביע העולם - ביחד עם פלה (1958), מייקל אואן (1998), ליאו מסי (2006) וג'וליאן גרין (2014).

חגיגה: למה הוא חוגג שער עם תנועת שילוב ידיים? את החגיגה אמבפה "גנב" לאחיו הצעיר איתן בן ה-12, שחוגג כך שערים מול אמבפה בעת שהשניים משחקים זה מול זה בסוני פלייסטיישן. אגב, איתן כבר מככב בקבוצת הילדים עד גיל 12 של פריז סן ז'רמן.

קיליאן אמבפה / צילום: רויטרס
 קיליאן אמבפה / צילום: רויטרס

שווי שוק והעברות. לפי מכון המחקר CES, מוערך אמבפה לפני המונדיאל ב-186.5 מיליון אירו - השחקן השלישי בעולם (אחרי הארי קיין עם 201 מיליון אירו וניימאר עם 200.5 מיליון)

נבחרת צרפת. את הבכורה בה ערך בגיל 18 ו-3 חודשים. הספק: 19 משחקים בינלאומיים, 7 שערים ו-6 בישולים. מעורב ישירות בשער (בישול או כיבוש) בכל 93 דקות בממוצע.

דריבל. המשחק שלו בנוי הרבה על כדרור, אבל הוא עדיין לא מצליח להגיע לרמות ההצלחה של כוכבים כחברו לפריז סן ז'רמן ניימאר, למשל - רק 58% מהדריבלים שלו הם מוצלחים (ניימאר 66%). הוא יוצא לריצה עם הכדור בכל 15 דקות בממוצע (ניימאר בכל 8 דקות).

הדקה ה-11 מול ארגנטינה. אמבפה הדהים בשמינים הגמר עם ריצה לאורך 70 מטר, כשהוא מנער שלושה שחקני יריב, עד שהוכשל ברחבה. הוא עבר את המרחק ב-7 שניות, ובמהלכה הגיע למהירות שיא של 38 קמ"ש. כדי לשים דברים בפרופורציה, יוסיין בולט בשיאו הגיע למהירות שיא של 44.7 קמ"ש. כריסטיאנו רונאלדו מגיע למהירות שיא של 34 קמ"ש.

התסבוכת. ההעברה של קיליאן אמבפה לפריז בקיץ 2017 סיבכה את המועדון הצרפתי, שכעת נחקר על-ידי אופ"א בחשד למעבר על חוקי הפייננשל פייר-פליי. באותו קיץ רכשה פריז את ניימאר מברצלונה עבור 222 מיליון אירו, ומאוחר יותר הדהימה כשהחליטה להוסיף גם את רכישת אמבפה ממונאקו עבור 180 מיליון אירו. מאחר שאופ"א דורשת ממועדונים לעמוד בתקנות הברייק-איבן, לא היה שום סיכוי שפריז תצליח להעמיד הכנסות טבעיות כנגד שתי ההעברות האלו. על מנת לעקוף את התקנות הודיעה פריז כי אמבפה הגיע בכלל בהשאלה וכי רק בקיץ 2018 היא תשלם למונאקו את סכום ההעברה הנקוב. באופ"א לא קיבלו את התרגיל, ובחודש שעבר הודיעה על חקירה נגד המועדון.