בזכות הקנאביס: מניית רוטס של מייסד "עלה ירוק" זינקה ב-17%

זאת לאחר שחברת האגרו-טק דיווחה על הסכם לבחינת היתכנות של הטכנולוגיה שלה עבור גידולי קנאביס

בועז וכטל / צילום: כפיר זיו
בועז וכטל / צילום: כפיר זיו

מאז שהונפקה בבורסה האוסטרלית, הספיקה מנייתה של חברת האגרו-טק Roots לשלש את שוויה ואז לאבד למעלה מ-55% מערכה - תוך שבעה חודשים בלבד. היום (ב') קפצה המניה בבורסה בכ-17% לאחר שהחברה הישראלית דיווחה על הסכם לבחינת היתכנות של הטכנולוגיה שלה עבור גידולי קנאביס. מסתבר שהקנאביס "עושה את זה" לא רק למשקיעים בבורסה בת"א, אלא גם לעמיתיהם האוסטרלים. לאחר העלייה במניה היום נסחרת רוטס בשווי 22 מיליון דולר אוסטרלי (כ-62 מיליון שקל) - 75% מעל מחיר ההנפקה.

רוטס פיתחה מערכת ייחודית, ידידותית לסביבה, שמאפשרת לחמם ולקרר שורשי-גידולים תוך שימוש באנרגיה מועטה. החברה הודיעה כבר לפני מספר ימים על כוונתה להיכנס לשוק הקנאביס, והעריכה את שוק הקנאביס בארה"ב ב-7 מיליארד דולר עם צפי לגידול ל-22 מיליארד דולר בשנת 2021. כחלק מהכניסה לשוק הקנאביס, החברה התחילה בפיילוט בוושינגטון.

שוק הקנאביס אינו זר למייסד רוטס: את החברה הקים בשנת 2012 היזם בועז וכטל, יחד עם שותפו ומנכ"ל רוטס כיום, ד"ר שרון דביר. וכטל היה בעברו פעיל פוליטי שייסד והנהיג את מפלגת "עלה ירוק", שחרתה על דגלה להביא ללגליזציה של הקנאביס בישראל, אך לא הצליחה לעבור את אחוז החסימה ולהיכנס לכנסת.

נוסף על כך, וכטל כבר הוביל בעבר שתי חברות מתחומי הקנאביס השונים להנפקה בבורסה האוסטרלית, MMJ Phytotech ו-Creso Pharma. רוטס דווקא לא הייתה מזוהה עם שוק הקנאביס, אך היא מתרחבת אליו כעת. בראיון למוסף G של "גלובס" לפני מספר חודשים, סיפר וכטל על הכוונה של רוטס להתרחב לשוק הקנאביס: "בכל זאת, יש לי קצת ידע בנושא", חייך וכטל והצהיר כי אינו מתגעגע להשפעה בתחום דרך הפוליטיקה. "מה שאני עושה פה בחקלאות ועם קנאביס, זה לא פחות חשוב מהפוליטיקה, שלצערי כמעט ולא מושכת יותר אנשים טובים. אני גר ועובד בישראל והמדינה שלנו מובילה במחקר בינלאומי בתחום. הקמנו תעשייה והצלחנו לעשות מדיקליזציה של הקנאביס למרות כל המלעיזים וכל הסיכויים". 

החברות שהונפקו באוסטרליה על ידי בועז וכטל
 החברות שהונפקו באוסטרליה על ידי בועז וכטל

אופטימיזציה של הטמפרטורה

הדיווח של רוטס מהיום נוגע להסכם עם חברת Canndoc הישראלית, במסגרתו הטכנולוגיה של רוטס תיבחן לצורכי קירור של שורשי קנאביס שגדלים בחממות בצפון ישראל. לדברי החברה, הדבר מייצג את כניסתה של רוטס למגזר האגרו-טק המספק ציוד בקרת מיקרו-אקלים למגדלי קנאביס עבור השוק הרפואי, שצפוי להערכתה להגיע למכירות גלובליות של 31 מיליארד דולר במהלך ארבע השנים הקרובות. בנוסף, בחברה מציינים שזוהי הרחבה של הפיילוט הנוכחי שמבוצע בארה"ב.

קנדוק, עימה חתמה רוטס על ההסכם, מגדלת קנאביס רפואי מזנים שונים ברישיון משרד הבריאות מאז 2008. במסגרת ההסכם עם קנדוק, הטכנולוגיה של רוטס תקרר במהלך הקיץ הנוכחי את הקנאביס, והיא תיבחן על בסיס היקף היבול, איכותו, אחידותו, משך זמן הגידול, הרכב ותוכן הקנאבינואידים.

לדברי מנכ"ל רוטס, דביר, "בדיקת ההיתכנות הזו היא הפעם הראשונה שהמערכת שלנו פועלת בתחום הקנאביס הרפואי. היא אמורה להראות את האוניברסליות של הטכנולוגיה שלנו ואיך ניתן ליישם אותה במגוון רב של גידולים. כמו בצמחים אחרים, מטרת הטכנולוגיה שלנו היא להביא לאופטימיזציה של הטמפרטורה באזור השורש - לקרר או לחמם כשנדרש - עד להגעה לטמפרטורה האופטימלית ולשמירה עליה".

דביר הוסיף כי בחברה מצפים שהמערכת תקרר בהצלחה את שורשי הצמח ותגן עליהם מפני חום, ובנוסף היא תספק תועלת כלכלית בדמות קיצור מחזור הגידול. "בדיקת ההיתכנות היא הזדמנות לרוטס להדגיש את התועלת של הטכנולוגיה", הוסיף דביר. 

מניית רוטס
 מניית רוטס

ההנפקה והזינוק

רוטס הונפקה לראשונה באוסטרליה בדצמבר האחרון כשגייסה 5 מיליון דולר אוסטרלי לפי מחיר של 20 סנט אוסטרלי למניה. תוך זמן קצר זינקה המניה לשיא של 60 סנט למניה, ששיקף לרוטס שווי של כ-100 מיליון שקל, אך בחודשים שלאחר מכן המניה נחלשה, ונסחרה ברמות של 30-40 סנט. 

שתי החברות האחרות שהוביל וכטל לאוסטרליה הן כאמור MMJ Phytotech ו-Creso Pharma. בחברה הראשונה (שהייתה גם חברת הקנאביס הראשונה שנסחרה בבורסה האוסטרלית, ופתחה את הדרך לחברות נוספות אחריה) אין לו כבר כל תפקיד. החברה פועלת כיום כחברת השקעות בתחומי הקנאביס השונים ונסחרת בשווי כ-203 מיליון שקל, אחרי ירידה של 6% במניה בשנה האחרונה. ב-Creso Pharma משמש וכטל כיו"ר ומחזיק בכ-8% ממניותיה (החזקה בשיעור דומה יש לו גם ברוטס). החברה מייצרת מוצרים רפואיים, תוספי תזונה, מוצרי טיפוח ומוצרים לבעלי חיים, שמיוצרים על בסיס החומר הפעיל בקנאביס.