קושי בלתי סביר? 68% נכשלו במבחני ההסמכה של לשכת עוה"ד

התוצאות מראות כי נמשכת המגמה של הפיכת המבחנים לקשים יותר, כשבעבר אחוזי המעבר בבחינות היו גבוהים בהרבה • רק 26% מבוגרי המכללות עברו את הבחינה, לעומת 74% מבוגרי האוניברסיטאות

נבחנים / צילום: שאטרסטוק
נבחנים / צילום: שאטרסטוק

רק 32% מכלל המתמחים שניגשו לבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין במחזור קיץ 2018 עברו בהצלחה את הבחינה, ואילו 68% מהמתמחים נכשלו - כך מתברר מתוצאות בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין שמתפרסמות היום (ב'). התוצאות מראות המשך של מגמה בהקשיה משמעותית של רמת הבחינות, שבעבר אחוזי המעבר שלהן היו גבוהים בהרבה. השינוי מוביל לכעס גדול בקרב רבים מהמתמחים, שטוענים כי הבחינות קשות מדי ובלתי הוגנות ונועדו להכשיל אותם.

בחינת ההסמכה בכתב של לשכת עורכי הדין נערכה ב-24 ביוני בירושלים, וניגשו אליה 2,930 מתמחים ומתמחות. 80% מהנבחנים הם בוגרי מכללות למשפטים, שאחוז המעבר שלהם בבחינה עמד על 26% בלבד. 15% מהנבחנים הם בוגרי אוניברסיטאות, שהצליחו הרבה יותר. לפי נתוני הלשכה, 74% מקרב המתמחים שלמדו באוניברסיטאות הצליחו לעבור אותה בהצלחה. 3% מסך הנבחנים למדו בחו"ל, ורק אחד מהם הצליח לעבור את הבחינה בהצלחה.

כאשר בוחנים את אחוזי המעבר לפי המוסדות האקדמיים, שבהם למד כל נבחן, ניתן לראות כי אחוז העוברים מקרב מתמחים שלמדו משפטים באוניברסיטה העברית עומד על 76%, שקיבלו ציון ממוצע של 69.8 בבחינה. במקום השני נמצאת אוניברסיטת תל-אביב, ש-71% מקרב המתמחים שלמדו בה, הצליחו לעבור את הבחינה בציון ממוצע 69.6. במקום השלישי נמצאת מכללת ספיר עם 70% מעבר בציון ממוצע 65.4, ואוניברסיטת בר-אילן עם 69% מעבר בציון ממוצע 66.9. המכללה למינהל ואוניברסיטת חיפה הן הבאות ברשימה. 65.4% מקרב הסטודנטים שלמדו במכללה למינהל ו-65.3% מקרב אלה שלמדו באוניברסיטת חיפה הצליחו לעבור את הבחינה. בסוף הרשימה נמצאות מכללת נתניה והמכללה האקדמית כרמל. 27% בלבד מקרב המתמחים שלמדו במכללת נתניה צלחו את בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין בהצלחה ו-23% בלבד מקרב הסטודנטים שלמדו במכללת כרמל.

התפלגות הישגי המתמחים לפי מוסדות לימוד
 התפלגות הישגי המתמחים לפי מוסדות לימוד

רק 28% מהמתמחים שעבדו במשרד פרטי עברו את הבחינה

תוצאות הבחינות על-פי מקום התמחות: מנתוני הלשכה עולה בנוסף כי סיכוייו של מי שהתמחה בפרקליטות הצבאית או בפרקליטות המדינה לצלוח את הבחינה בהצלחה היו גדולים יותר. 61% מקרב המתמחים שעשו התמחות בפרקליטות צבאית או במשטרה עברו את הבחינה, ו57% מקרב המתמחים בפרקליטות המדינה עברו. לעומת זאת, רק 28% מקרב המתמחים שהתמחו במשרד פרטי הצליחו לעבור את הבחינה.

תוצאות בחינות על פי מקום ההתמחות
 תוצאות בחינות על פי מקום ההתמחות

הוועדה הבוחנת של בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין, בראשות השופט שאול שוחט קיבלה לידיה את תוצאות מבחן ההסמכה של מועד קיץ 2018. הוועדה מסרה כי "אחוזי המעבר של הבחינה היו נמוכים במיוחד. התוצאות היו מטרידות נוכח העובדה כי שיעור התשובות הנכונות, גם על חלק מהשאלות שסווגו כקלות, ואפילו כקלות מאוד, לא היה גבוה. בדיקת הנתונים מלמדת כי אפילו בחלק הניסוח המשפטי, שהורכב במועד זה משתי מטלות בסיסיות ביותר מביניהן היה על הנבחן לבחור, דהיינו ניסוח בקשה לצו עיכוב יציאה מן הארץ או ניסוח בקשה למעצר עד תום ההליכים, מרבית הנבחנים (64%) לא עמדו ברף הנדרש של קבלת 65% מתוך 15 הנקודות ששוקלת המטלה. גם צוות בודקי מטלת הכתיבה התריע בפני הוועדה על ירידה חדה ברמת הניסוח שהפגינו הנבחנים".

עם זאת, עמדת הוועדה היא שעליה להפעיל גם ביקורת עצמית, "ועל רקע זה נערכה בדיקה נוספת של הנתונים תוך מתן תשומת-לב לדוח ההתפלגות של שאלות הבחינה, ונתונים שניתן היה ללמוד מהם בדיעבד על בעייתיות כזו או אחרת. באופן יוצא דופן החליטה הוועדה ללכת לקראת הנבחנים עוד טרם שלב ההשגות, ולפסול שאלות אחדות וכן להוסיף מסיח נוסף על התשובה הנכונה לשאלות אחרות".

עוד נמסר כי על הגורמים המוסמכים בלשכה ובמוסדות להשכלה גבוהה להידרש למשמעות נתונים אלה. ואשר לוועדה, בכוונתה לדון במתכונת הבחינה בשים לב לרוח פסיקתו של בית המשפט העליון הנוגעת לבחינה של מועד חורף 2017 ולהערות שהתקבלו, וכמו כן לקיים שימוע ציבורי לגבי מתכונת זו.