טיול | אתה הירח והכוכבים שלי: ליקוי ירח נדיר במצפה רמון

בשבוע הבא, ט"ו באב, צפוי ליקוי ירח נדיר שמתרחש פעם ב-20 שנה, ובאוגוסט מטר אסטרואידים מרהיב • מצפה רמון מככב

מצפה רמון והסביבה, חוות האלפקות / צילום: חיים רביה
מצפה רמון והסביבה, חוות האלפקות / צילום: חיים רביה

זה קורה רק פעם ב-20 שנה, והשנה זה קורה דווקא בערב ט"ו באב, חג האהבה, שחל השנה ב-27 ביולי: ליקוי ירח מלא שיימשך כשעתיים, על כל הסמליות המתבקשת מפטרונם של האוהבים. אבל תיירות הצפייה בכוכבים - ז'אנר מתפתח והולך בשנים האחרונות - לא מתבלבלת, ומכריזה על הפנינג לרגל המאורע בשם "ירח מאוהב", ערב עם מגוון פעילויות ייחודיות למשפחות ולזוגות.

ומה יראו שם? לאחר שקיעת השמש, יזרח הירח במלואו, ומעט אחר כך צבעו יהיה מעט אדום מהרגיל, שכן מעט מהצל של כדור הארץ יאפיל על החזר אורו. ככל שיתקדם הליקוי, אדמומיות הירח תלך ותעמיק, עד שכעבור כשעה אפשר יהיה להבחין ב"נגיסה" קלה בצדו המזרחי. החשיכה תלך ותשתלט על הירח, עד שתכסה אותו לחלוטין, וניתן יהיה להבחין רק בקווי המתאר שלו. ככל שהירח יאפיל, יתגלו עוד ועוד כוכבים בשמי הלילה, וזו הזדמנות לתצפית כוכבים מיוחדת במינה.

אירוע "ירח מאוהב" הוא ביוזמת חברת "בטבע" (www.bateva.co.il, טל' 08-8680742) ובשיתוף חברת SPACEIL, הנערכת להנחתת חללית ישראלית ראשונה על הירח, והוא עתיד לכלול שישה מוקדי פעילות (חוות כרמי הר הנגב, חוות צל מדבר, חוות האלפקות, חוות נועם במדבר, חאן לב מדבר ותצפית אסטרונומית בלב מכתש רמון).

מצפה רמון והסביבה, ירח מסמיק תוך כדי ליקוי / צילום: פיליפ בונו
 מצפה רמון והסביבה, ירח מסמיק תוך כדי ליקוי / צילום: פיליפ בונו

כל אחד מהאתרים מציע חבילות שונות הכוללות לינה (חוץ מהתצפית במכתש, שם אסור ללון), הסעדה ותכנים נוספים, שיפעלו מרדת החשיכה ועד אחרי חצות. בכל אחת מהנקודות ייערכו תצפיות טלסקופים מלוות בהרצאות והסברים בנושאי אסטרונומיה והרצאה על החללית הישראלית הראשונה שתשוגר לירח, ככל הנראה לקראת סוף השנה.

גם בעמותת התיירות בערד מתכוננים לליל האהבה תחת הירח. בין היתר, מציעים שם סיורים ליליים לאור ירח, כמו למשל טיול קליל בן כשעה בנחל פרצים, היפה במיוחד בליל לבנה מלא (בין 27-25 ביולי, מתאים גם למשפחות), וסדנאות שונות כמו סדנת יוגה תחת כיפת השמיים במצפור מואב (לפרטים: www.arad365.com).

אונסק"ו במצפה רמון

ליקוי הירח יהיה יריית הפתיחה של אירועי התצפית בכוכבים בקיץ הזה, שכן שיא הפעילות צפויה בחודש הבא. כידוע, מדי שנה בחודש אוגוסט חוצה כדור הארץ את מסלולו של כוכב השביט סוויפט-טאטל שבו אסטרואידים רבים. תוך כדי חציית מסלולו נכנסים חלקם לאטמוספירה ונשרפים, מה שנראה לנו כמו "כוכבים נופלים". בלילה שבין ה-12 ל-13 באוגוסט צפוי שיאו של מטר המטאוריטים המתמשך. באותו לילה ייערכו תצפיות אסטרונומיות במקומות רבים ברחבי הנגב (עדכון על מקום הפעילויות: בדף הפייסבוק של "תיירות הר הנגב", באתר: www.negevtour.co.il/stars2018 ובטל' 073-3742022).

הכוכבים הגדולים של התיירות האסטרונומית יהיו כמובן מצפה רמון וסביבותיו, שהוכרזו על-ידי אונסק"ו לפני פחות משנה כשמורה בינלאומית לתצפית בכוכבים. בזאת הצטרפה מצפה רמון, שמורת תצפית הכוכבים היחידה במזרח-התיכון, לעוד 53 שמורות כוכבים הפזורות ב-15 מדינות ברחבי העולם.

התנאים האופטימליים לתצפית בכוכבים נוצרים בזכות מיעוט זיהום האור (אור שנפלט מתאורת רחוב, עסקים, כבישים וכו') והלחות הנמוכה במכתש, שמגבירה את צלילות האוויר.

בעקבות ההכרזה של אונסק"ו הוחלט במצפה רמון להחליף את כל תאורת הרחוב בעיירה לתאורה מיוחדת שתפחית את זיהום האור אפילו יותר. התאורה מונעת פיזור אור לצדדים, אורך הגל שלה קצר והטמפרטורה שלה נמוכה - שני גורמים שמפחיתים זיהום. בשבועות האחרונים הספיקו כבר להחליף כ-80% מתאורת הרחוב במועצה המקומית. נדב סילברט מחברת "בטבע", והראשון שיזם תצפיות וטיולים בדגש אסטרונומי במכתש רמון, סבור כי להכרזה על האזור כשמורת תצפית כוכבים תהיה משמעות מרחיקת לכת וכי מצפה רמון תהפוך לאבן שואבת לתיירים חובבי אסטרונומיה מכל העולם.

מצפה רמון והסביבה / צילום: יותם יעקבסון
 מצפה רמון והסביבה / צילום: יותם יעקבסון

במהלך הקיץ תתקיים במצפה רמון וברמת נגב חגיגה של תצפיות בכוכבים. בארבעת סופי השבוע של אוגוסט ייערכו תצפיות בכוכבים ברובע דרכי הבשמים, רובע האומנים שבמצפה רמון, בחורשת בארותיים שבעזוז ובמקומות נוספים.

יש עונג מיוחד בהשתרעות על מחצלת מול שמיים אינסופיים, זרועי כוכבים. האוויר יבש, הטמפרטורות נוחות ורוח נעימה מלטפת. מוסיפים על כך ההסברים המעניינים הנוגעים למושגי יסוד כגון כוכב, פלנטה, שמש, גלקסיה, צביר, ערפילית ועוד. המדריכים מצביעים בעזרת קרן לייזר ירוקה על גרמי שמיים שונים וקבוצות כוכבים שמהן מורכבים המזלות. מבעד לטלסקופ אפשר להבחין באדמומיות של מאדים, בטבעות שחובקות את שבתאי ובמצבורים של מאות אלפי כוכבים, מה שמעניק פרופורציות חדשות לקיום האנושי.

חגיגה של תצפיות כוכבים

במהלך לילות חמישי ושישי יוחשך רובע דרכי הבשמים במצפה רמון ויוצב בו מתחם אסטרונומיה עם טלסקופים. ברובע ובעיירה יוצבו דוכנים שונים, אומנים יציגו את עבודותיהם ויתקיימו פעילויות לכל המשפחה: סרטים על כוכבים, ביקור בפלנטריום, צפייה דרך טלסקופ שמש מיוחד, שכשוך בבריכה ומתחם מתקנים מתנפחים לילדים, ליטוף אלפקות, טיולי שקיעה וסיורים לאיתור עקרבים ולימוד עליהם, ביקור משפחתי ב"חדר בריחה מדברי", פארק חץ וקשת מדברי, חי רמון, מרכז זואולוגיה מדברית ועוד.

מצפה רמון והסביבה / צילום: אריק שניטמן
 מצפה רמון והסביבה / צילום: אריק שניטמן

אחד ממקומות הלינה המפתיעים באזור הוא "הדסער" (www.hadasaar.co.il) - לופט מעוצב מחומרים טבעיים וממוחזרים שבו חללי לינה פרטיים ואזורים משותפים שבהם פינות ישיבה, מטבח, בר, גינה, טאבון ועוד. מקום אידיאלי לארבע משפחות שמטיילות יחד.

בחורשת בארותיים שבעזוז תתקיים בכל ארבעת ימי השישי הראשונים של אוגוסט קבלת שבת ואחריה תצפיות אסטרונומיות. בשבטה, העיר העתיקה הסמוכה, ייערכו סיורים תיאטרליים. השנה לראשונה ייערכו גם תצפיות אסטרונומיות ממרומי גבעה הצופה על בית השנטי במדבר. הכפר, שהוקם בשנת 2010 כשלוחה דרומית לבית השנטי בתל אביב מייסודה של מריומה בן יוסף, משמש אף הוא כבית חם עבור נוער בסיכון בגילאי 21-14. קודם לאירועי התצפית בכוכבים ייערכו במקום סיורים על-ידי אנשי הצוות ובוגרי הכפר.* * טיולי אהבה בערבה

תיירות ערבה מציעה טיולי מדבר רומנטיים לסוף השבוע של ט"ו באב. ב"חוויה מוטורית בערבה תיכונה" - טיולים זוגיים עם הפסקת תה ועוגיות; ב"פעימות מדבר" - חוויית שטח מדברית בטומקארים, בליווי הדרכה אך עם גם מעט אינטימיות וערכה עשירה של קפה, תה, תמרים, עוגיות, יין ושוקולד; במתחם נוף צוקים מציעים חבילת "אהבה, ליקוי ירח ומטאורים" וגם משחק "מדבר בריחה זוגי", ועוד. לפרטים: www.goarava.co.il