בעקבות חשיפת "גלובס": עובדי מפעלי אוטובוסים יפגינו בי-ם

בעקבות פרסום "גלובס" כי משרד התחבורה מתכוון לבטל את חובת רכש הגומלין מחברות זרות שמוכרות אוטובוסים לחברות התחבורה בארץ, עובדי חברות הרכבת האוטובוסים צפויים להפגין מחר (ב') במשרד התחבורה

תחנת אוטובוס בירושלים / צילום: איל יצהר
תחנת אוטובוס בירושלים / צילום: איל יצהר

מאות מעובדי מפעל הארגז שבקריית מלאכי ומפעל מרכבים שבאור עקיבא צפויים להפגין מחר (ב') מול משרד ראש הממשלה בירושלים. ההפגנה תתקיים בעת ישיבתה השבועית של הממשלה, במחאה על החלטת משרד התחבורה לבטל את חובת רכש הגומלין במשק הישראלי מצד יצרניות של אוטובוסים בחו"ל.

במפעלי מרכבים והארגז מועסקים כ-1,000 עובדים, בעיקר בהרכבה של אוטובוסים שמיוצרים בחו"ל - לשימוש חברות התחבורה הציבוריות השונות. הבוקר (א') קיימו ועדי העובדים בשני המפעלים אספות הסברה בליווי נציגי ההסתדרות הלאומית שבראשות יואב שמחי.

בישיבת חירום שקיימו שמחי ונציגי העובדים עם ההנהלות משני המפעלים במהלך סוף השבוע, סוכם גם על פנייה משותפת לראש הממשלה, בנימין נתניהו, וקריאה להתערבותו המיידית במשבר. בתעשיות אלה חוששים מירידת הזמנות בשל ביטול חובת רכש הגומלין ומפגיעה בפרנסה של מאות עובדים.

"גלובס" חשף בשבוע שעבר כי משרד התחבורה קיבל החלטה חסרת תקדים ושנויה במחלוקת, ולפיה הוא יפסיק לחייב יצרניות זרות של אוטובוסים לקיים בישראל רכש גומלין. חובה זו מושתת עליו מצד הרשות להשקעות זרות ולשיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה והתעשייה. אלא שמשרד התחבורה טוען כי ביטולה יאפשר קיצור הליכים בתוכניות הצטיידות של חברות תחבורה ציבוריות באוטובוסים חדשים והוזלת תעריפים לציבור הרחב.

עמדת משרד התחבורה נתמכת בזו של אגף התקציבים במשרד האוצר. על רקע פערי העמדות בנושא בין משרדי הממשלה השונים, קיימו שר הכלכלה, אלי כהן, ושר האוצר, משה כחלון, שניהם אנשי "כולנו", שיחה בנושא בימים האחרונים.

גורמים במשרד הכלכלה אמרו כי כחלון תומך בהימשכות רכש הגומלין בשל תרומתו למשק ולשוק העבודה המקומי. ב-6 השנים האחרונות קיימו יצרניות אוטובוסים זרות רכש גומלין בשוק הישראלי בהיקף של כחצי מיליארד דולר. חלק ניכר מרכש הגומלין נעשה בדרך של הרכבת האוטובוסים המיועדים לחברות התחבורה הציבוריות בישראל - במפעלי מרכבים והארגז. רכש הגומלין במקרה זה מתחייב בשל תקציבים שמשרד התחבורה מעביר לחברות התחבורה הציבורית לחידוש ציי האוטובוסים שלהן.

כך, בעוד מחאת העובדים על החלטת משרד התחבורה כבר יצאה לדרך, בשבוע הבא תיערך ישיבה בהשתתפות משרדי הממשלה שמעורבים בסוגיה, בניסיון לגבש עמדה אחידה בנושא. גורם במשרד הכלכלה אמר ל"גלובס" כי עד אז, כחלון ינסה לשכנע את פקידי אגף התקציבים במשרדו לשנות את עמדתם בנושא.

בינתיים, גורמים כלכליים בירושלים מביעים חשש מפני "מדרון חלקלק" בשל ההחלטה שהתקבלה במשרד התחבורה, והאפשרות שהיא תהווה תקדים לפני מכרזי ענק נוספים שצפויים בתקופה הקרובה, כמו מכרזים לרכש קרונות רכבת. "אם רכש גומלין לא טוב במקרה של עסקאות אוטובוסים, משרד התחבורה יכול להחליט שזה לא טוב גם לרכבות - ועוד מעגלים בתעשיות הישראליות יפגעו בשל הכרסום הזה", אמר ל"גלובס" גורם כלכלי.

שמחי, מההסתדרות הלאומית, הגדיר את החלטת משרד התחבורה "קריאת תיגר על כלל התעשייה הישראלית" ואמר כי מדובר ב"מהלך הפוך לחלוטין מזה שעושות כיום מדינות רבות ברחבי העולם,  שמבקשות לשמר את התעשיות שלהן אל מול מתחרות מסין".

ממשרד התחבורה נמסר כי "ועדת המכרזים המיוחדת של משרדי האוצר והתחבורה בחנה את ההיבטים התחבורתיים והתפעוליים של הדרישות להעדפת תוצרת הארץ - ומצאה כי אין בהם תרומה להליכים התחרותיים וההיבטים המקצועיים להפעלת תחבורה ציבורית. יתרה מכך, החלת חובה של רכש גומלין במסגרת מכרזים להפעלת תחבורה ציבורית באמצעות אוטובוסים נושאת בחובה עלויות נוספות שמושתות על הקופה הציבורית". 

יואב שמחי / צילום: באדיבות ההסתדרות הלאומית
 יואב שמחי / צילום: באדיבות ההסתדרות הלאומית