שיא בגיוסים בהייטק הישראלי במחצית 2018: 3.2 מיליארד דולר

לפי דוח IVC, זהו הסכום הגבוה ביותר בעשור הנוכחי • עוד עולה מהדוח: סך העסקאות עמד על 170, הגיוס הבולט ברבעון: Landa Digital Printing שגייסה 300 מיליון דולר • חברות בתחום הבינה המלאכותית מובילות בהיקפי ומספר העסקאות

בני לנדא / צילום: איל יצהר
בני לנדא / צילום: איל יצהר

170 חברות ההייטק הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ברבעון השני של 2018. כך עולה מדוח IVC שפורסם הבוקר (ג'). סכום זה כולל את גיוס הענק בסך 300 מיליון דולר של Landa Digital Printing. בכך עולה סכום הגיוס הכולל של חברות הייטק הישראליות במחצית הראשונה של 2018 על סכום שיא של 3.2 מיליארד דולר. על פי IVC גם בניכוי עסקת לנדא סכום זה גבוה מסך הגיוסים השנתיים ב-2010-2013 והגבוה ביותר מאז תחילת העשור.

עוד עולה מהדוח, כי 94 עסקאות מגובות הון סיכון תפסו 55% ממספר העסקאות הכולל ברבעון השני של 2018 ועמד על סך של 841 מיליון דולר. הסכום הכולל שגויס בסבבים שאינם מגובי הון סיכון זינק בקרוב למחצית והסתכם ב-765 מיליון דולר, וזאת בשל סבב הגיוס הענק בלנדא.

כמו כן, על-פי ממצאי IVC חברות בשלב המכירות (Initial Revenue and Revenue Growth) גייסו 1.3 מיליארד דולר המהווים 81% מההון הכולל שגויס רבעון השני של 2018.

עו"ד שמוליק זיסמן, שותף מנהל העומד בראש תחום ההייטק במשרד זיסמן, אהרוני, גייר ושות' (ZAG-S&W), משרד עורכי הדין המפרסם את הדוח במשותף עם IVC, אמר כי מדובר "ברבעון המוצלח ביותר בשש השנים האחרונות", לדבריו, שפורסמה בהודעת החברה, "אנו נוכחים לראות באחרונה גם גידול בהיקף הגיוסים ממשקיעים זרים. גידול זה נובע, להערכתנו, גם מעלייה בהשקעות מסין, וכן ממשקיעים אירופאיים אשר מגלים עניין, בין השאר, בטכנולוגיית הרכבים האוטונומיים".

עוד התייחס עו"ד זיסמן בהודעה לתמהיל החברות ואמר כי "במחצית הראשונה של השנה נראו סימנים המעידים על צמיחה מחודשת במספר העסקאות בסבבי הגיוס המוקדמים".

לדברי מריאנה שפירא, מנהלת המחקר בחברת IVC Research Center, "רוב המשקיעים (65%) היו מסוג קרנות הון סיכון ומשקיעים תאגידיים". לדבריה, "בארבע שנים האחרונות חלה עליה ניכרת במספרן של חברות השקעה הפעילות בתעשיית היי-טק הישראלית".

"בבחינת ורטיקלים", נכתב בהודעת החברה, "עולה כי חברות הבינה המלאכותית (AI) גייסו הון בהיקף הגדול ביותר - 426 מיליון דולר ב- 45 עסקאות. גיוסי ההון של חברות סייבר הסתכמו ב-394 מיליון דולר ב-30 עסקאות".