לשכת ראש הממשלה מציגה: המסמך שיטפל בבעיות הדרוזים

ראש צוות המשא ומתן עם בכירי העדה הדרוזית, יואב הורוביץ (מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה), ניסח מסמך עקרונות לפתרון מצוקת העדה הדרוזית לאחר חקיקת חוק יסוד הלאום

נתניהו מתחבק עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית / צילום: לע"מ
נתניהו מתחבק עם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית / צילום: לע"מ

לשכת ראש הממשלה הניחה היום בפני נציגי העדה הדרוזית את מסמך העקרונות לפתרון מצוקותיהם לאחר חקיקת חוק יסוד הלאום ומחאת בני העדה. ביום שבת צפויה עצרת גדולה בכיכר רבין, בה ישתתפו גם נכבדי העדה הדרוזית.

במסמך העקרונות מצוין כי הוא מביא לידי ביטוי את המפגשים והשיחות שניהל ראש צוות המו"מ, יואב הורביץ (מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה) עם המנהיג הרוחני של העדה, השיח מוואפק טריף, השרים איוב קרא ויריב לוין וחברי הכנסת חמד עמאר, חבר הכנסת לשעבר שכיב שנאן, ראשי רשויות דרוזים ופורום הקצינים הבכירים במילואים של העדה.

נתניהו מציג את מסמך העקרונות / צילום: לע"מ
 נתניהו מציג את מסמך העקרונות / צילום: לע"מ

מרכיבי המתווה כוללים:

1) עיגון בחוק של מעמד העדות הדרוזית והצ'רקסית, תוך הוקרת תרומתן לבניין הארץ, חיזוק ביטחונה ועיצוב פני החברה הישראלית כחברה שוויונית ומגוונת.

2) חוק מעמד העדה יכלול גם פירוט תמיכות במוסדות הדת, תרבות וחינוך של העדה, חיזוק היישובים הדרוזים, פתרונות בניה, והקמת יישובים חדשים לפי הצורך.

3) חוק נוסף יעגן את זכאות בני עדות מיעוטים המשרתים בצה"ל - לקבל הטבות שונות.

4) עוד מוצע על ידי צוות הורביץ לעגן בחוק יסוד את ההכרה לתרומתם של כל אלה הנוטלים חלק בהגנת המדינה, מכל הדתות, והעדות, כולל העדה הדרוזית.

בנוסף, הורביץ מציע לדרוזים להקים ועדת שרים בראשות נתניהו, שתפעל לפקח ולעקוב אחרי התקדמות מתווה החקיקה.

הורביץ הציע שהחקיקה תעלה על שולחן הכנסת מיד עם פתיחת כנס החורף ותושלם תוך 45 ימים.

חבר הכנסת אכרם חסון (כולנו), מן העותרים לבגץ נגד חוק יסוד הלאום התראיין היום בגלי צהל ואמר שהוא לומד את ההצעה ואת משמעויותיה. "אני חושב שברגע שמעגנים את מעמד העדה הדרוזית זה נותן לנו שקט ומראה שיש רצינות ואכפתיות לא בדיבורים וססמאות אלא בעשייה".

אך ח"כ סלאח סעד (המחנה הציוני) ביקר את העובדה הפתרון יושג רק בכנס החורף. "אם ראש הממשלה רציני בכוונותיו, שיופיע במליאה בדיון המיוחד בנושא "חוק הלאום" ויצהיר את הצעותיו באופן רשמי".

השיח׳ מוואפק טריף אמר בסיום הפגישה שההצעה של ראש הממשלה היא היסטורית. ״אנחנו נתייעץ על המסמך הזה עם מנהיגי העדה ונחליט בימים הקרובים איך לפתור את הסוגיה הכאובה״. טריף אמר שהיום בערב, ב-21:00 תתקיים ישיבה של נכבדי העדה. ״המטרה שלנו, אינה העצרת, אלא להשיג את מה שצריך להשיג. הרגשנו בימים האחרונים את האהדה של כל עם ישראל וזה מחמם את הלב״.