הדלפות | בלעדי

מי הדליף מסמכים לתעשיינים? החשד: משרד הכלכלה

באוצר דורשים לבדוק כיצד הגיעו מסמכים פנימיים שקשורים לרכש הגומלין של בעלי רישיונות להפעלת קווי אוטובוס לידי הגורמים שעתרו נגד הממשלה בנושא • משרד הכלכלה: "אין מניעה שתתבצע כל בדיקה שהיא"

עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה / צילום: איל יצהר
עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה / צילום: איל יצהר

בכירים במשרד התחבורה ובאוצר פנו ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לבדוק כיצד הגיעו חומרים פנימיים רגישים בנושא רכש הגומלין לידי הגורמים שעתרו נגד הממשלה בנושא, כך נודע ל"גלובס". מדובר בתכתובות מייל בין בכירים במשרדי האוצר, המשפטים, הכלכלה והתחבורה, במכתבים וסיכומי דיון ולפי החשד גם במידע מהותי מתוך חוות דעת משפטיות שעשוי לסייע מאד לעותרים, להערכת גורמים ממשלתיים.

החשד בהדלפת החומרים מופנה באופן טבעי כלפי גורמים במשרד הכלכלה, שאינו מסתיר את תמיכתו בעתירות. ממשרד הכלכלה נמסר כי הם אינם מתנגדים לביצוע בדיקה אולם הפרשה כבר גורמת מבוכה רבה בקרב הדרגים המקצועיים במשרדי הממשלה.

מדובר בעתירה לבג"ץ שהגישה בתחילת השבוע התאחדות התעשיינים ובעתירה מנהלית שהגישה חברת מרכבים לבית המשפט המחוזי, שבה ניתן בתחילת השבוע צו ביניים. שתי העתירות נועדו לתקוף את החלטה של וועדת המכרזים לחלוקת רשיונות להפעלת קווי אוטובוס לוותר על הדרישה מהמשתתפים במכרז לרכש גומלין. באוצר, במשרד המשפטים ובמשרד התחבורה נדהמו לראות בשתי העתירות חומרים שנדונו בהתייעצויות בין המשרדים.

בחודש שעבר החליטה ועדת המכרזים במשרד התחבורה על ביטול מיידי של חובת רכש הגומלין וביטול העדפת תוצרת הארץ בתהליכי הרכש של אוטובוסים של חברות זרות שנרכשים לשימוש חברות התחבורה הציבורית. ההחלטה השנויה במחלוקת וחסרת התקדים התקבלה בפורום שבראשו עמדה מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר. ההחלטה הוסברה בצורך להאיץ מכרזים לרכש אוטובוסים שישמשו לפיתוח התחבורה הציבורית בבית שמש, פרוזדור ירושלים והשומרון ובכך שהדרישה מיצרנים זרים מייקרת את עלות הרכש- באופן שמייקר את תעריפי הנסיעה לציבור.

כך למשל לעתירה המנהלית שהגישה חברת מרכבים צורף סיכום דיון שנערך אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד דינה זילבר ב-24 ליוני שעסק בהכנת תשובת המדינה לעתירה שהגישה חברת שירותי אוטובוסים מאוחדים נצרת. סיכום הדיון מפרט את עמדות נציגי המשרדים והאגפים השונים את הטקטיקה המשפטית שעליה החליטה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ואת הנחיותיה ליועצים המשפטיים השונים כיצד להכין את תשובת המדינה לעתירה.

"דינה הורתה להגיש את העמדה"

בנוסף צורפו לעתירה מייל ששלח עו"ד אורי קיויתי ממחלקת ייעוץ וחקיקה ליועצים המשפטיים של משרדי הממשלה ובו הנחיותיה המפורטות של זילבר וכן חלופת מיילים בין קוויתי לבין יועצים משפטיים במשרד הכלכלה בהם מביעים היועצים המשפטיים של משרד הכלכלה הסתייגות מהקו שבו נוקטת המדינה.

כך למשל, מייל ששלח קיוויתי ליועצת משפטית במשרד הכלכלה ביום חמישי ה-26 ליולי בשעות אחר הצהריים, בו הוא מבהיר כי "דינה (זילבר (ע"ב) הורתה להגיש את העמדה למחוזי עוד היום", זאת לאחר שהיועצת כתבה לו "ראיתי את ההערות והטל' נעביר את ההערות ביום ראשון". בתגובה לדרישתו של קיוויתי כותב לו יגאל גורביץ', סגן ראש רשפ"ת: "אורי למה היום? מאיפה נובע הלחץ?" ומוסיף בין היתר "איך ניתן להגיש עמדה בשם הרשפ"ת (הרשות לרכש ושיתוף פעולה תעשייתי המתנגדת להחלטת וועדת המכרזים ע"ב) מבלי לקבל את התייחסותנו?".

לעתירת התאחדות התעשיינים צורפה העמדה המשפטית המפורטת של משרד התחבורה ששלחה ב-8 במאי היועצת המשפטית של המשרד לעו"ד מיכל שלם מפרקליטות מחוז ירושלים לצורך הכנת תשובת המדינה לעתירת חברת שירותי אוטובוסים. בנוסף צורפו לעתירת מרכבים מכתבים ששלח מנכ"ל משרד הכלכלה שי רינסקי לזילבר, בהם הוא קורא לה לדחות את יישום החלטות וועדת המכרזים של משרד התחבורה ומכתב למנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר בו הוא מביע תמיכה בעמדות יצרני האוטובוסים המקומיים. כל הנמענים בתכתובות המדוברות הם גורמים ממשלתיים.

הגורמים הממשלתיים שפנו לזילבר טענו כי הם חשים שבמשרד הכלכלה פועלים ב"גיס חמישי' ומשתמשים במידע פנימי כדי לסייע לגורמים חיצוניים העותרים נגד המדינה. מעבר למסמכים ציינו הגורמים את השימוש שעשו העותרים בהחלטת ממשלה מספר 1301 משנת 1997. בעתירת התאחדות התעשיינים נטען כי ההחלטה שומטת את הסמכות מהחלטותיה של ועדת המכרזים לוותר על רכש הגומלין ועל העדפת התוצרת המקומית. לטענת הגורמים הממשלתיים מדובר בהחלטה בלתי מוכרת שהאפשרות לשימוש בה כנגד החלטות וועדת המכרזים הועלתה לראשונה בהתייעצויות פנימיות בין היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה.

ממשרד הכלכלה נמסר כי "מבחינתנו אין שום מניעה שתתבצע כל בדיקה שהיא. עמדת משרד הכלכלה בדיונים פנימיים ופומביים הייתה ועודנה זהה - תמיכה ברכש גומלין".

השופטת נענתה לבקשת מרכבים

על רקע הביקורת על החלטת משרד התחבורה, הודיע אתמול (ג') שר התחבורה, ישראל כ"ץ, כי החברות דן ואגד ימשיכו להחיל חובת העדפת תוצרת הארץ במכרזי הרכש של אוטובוסים. זאת, תוך מתן עדיפות של 15% ליצור המקומי. כ"ץ הודיע כי יעביר את ההכרעה על קביעת מדיניות בנוגע לחובת רכש גומלין לשר האוצר, משה כחלון.

בתוך כך, שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, ענת זינגר נעתרה אתמול לבקשת מרכבים, שעוסקת בהרכבת אוטובוסים והוציאה צו ביניים שאינו מוגבל בזמן שמונע את קידום החלטת משרד התחבורה לבטל את חובת רכש הגומלין במכרזי האוטובוסים.

לעתירה של מרכבים הצטרפו גם עובדי המפעל, שבאור עקיבא וההסתדרות הלאומית והתאחדות התעשיינים. בתעשיית האוטובוסים מועסקים באופן ישיר ועקיף מעל 1500 עובדים.

במסגרת ההחלטה שנתנה, השופטת זינגר ביקרה את התנהלות ועדת המכרזים שבמשרד התחבורה שהחליטה על ביטול מידי של חובת רכש הגומלין וביטול העדפת תוצרת הארץ בתהליכי הרכש של אוטובוסים של חברות זרות שנרכשים לשימוש חברות התחבורה הציבורית. ההחלטה השנויה במחלוקת וחסרת התקדים התקבלה לפני כחודש בפורום שבראשו עמדה מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר. ההחלטה הוסברה בצורך להאיץ מכרזים לרכש אוטובוסים שישמשו לפיתוח התחבורה הציבורית בבית שמש, פרוזדור ירושלים והשומרון ובכך שהדרישה מיצרנים זרים מייקרת את עלות הרכש- באופן שמייקר את תעריפי הנסיעה לציבור.

השופטת קבעה כי הטענות שהעלתה מרכבים בעתירה הן "כבדות משקל ולא ניתן להקל ראש בסיכוייהן להתקבל": "לא ניתן להקל ראש בטענה שבוועדת המכרזים לא נכח נציג של משרד ראש הממשלה, חרף החובה לעשות כן. גם שמורות הטענות בשאלה האם עלתה מחלוקת בין משרדי ממשלה בנושא זה- ראוי שהמדיניות תשונה באמצעות החלטה של ועדת המכרזים".

המחלוקת שאליה התכוונה השופטת היא בין משרד הכלכלה והתעשייה המבקש לשמר את המצב הקיים, שלפיו קיימת חובת רכש גומלין, לעומת עמדת משרדי התחבורה והאוצר שמבקשים להימנע ממנו בנימוק שהוא מייקר את תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית.

עוד קבעה השופטת זינגר כי "יש לתת את הדעת לעובדה שמדובר במכרזים שעניינם בהתקשרות למשך מספר רב של שנים, בעוד שמתן צו ביניים מעכב את המכרזים לתקופה של חודשים ספורים בלבד. עת מדובר בשינוי של מצב קיים ונוהג שנים, נראה שיש מקום למנוע את שינויו בטרם תיבחנה הטענות לגופן".

ניסנקורן, כחלון, כהן וברוש ייפגשו בניסיון לפתור את המשבר

הערב תיערך בירושלים פגישה בהשתתפות שר האוצר, כחלון, שר התעשייה והכלכלה, אלי כהן, יו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש בנושא זה. במהלך הפגישה ידונו הצדדים על פתרון המשבר בסוגיית רכש הגומלין והעדפת תוצרת הארץ במסגרת תהליכי רכש שממומנים מכספי ציבור.

משרד הכלכלה ידרוש מהאוצר רוח גבית לשימור מדיניות חובת רכש הגומלין, שנעשה בשנים האחרונות על פי ההנחיות של הרשות להשקעות זרות ולשיתוף פעולה תעשייתי. זאת, בין השאר על רקע עמדת אגף התקציבים באוצר שתמך בהחלטת משרד התחבורה לבטל חובה זו- במטרה להקל ולקצר את תהליכי הרכש.