ענקית הקריפטו הסינית רוצה לגייס 18 מיליארד דולר במניות

ביטמיין, אחת החברות המובילות בשוק הכרייה של מטבעות דיגיטליים, צפויה לבצע בספטמבר את אחד מגיוסי ה-IPO הגדולים בכל הזמנים של חברת טכנולוגיה • בסוף השבוע שוק הקריפטו המשיך לצנוח, והגיע לשפל של 9 חודשים • הביטקוין הגיע לנתח של יותר מ-51% מכלל השוק, לראשונה מתחילת השנה

גדי גליקברג, מנהל מרכז הפיתוח של ביטמיין בישראל / צילום: איל יצהר
גדי גליקברג, מנהל מרכז הפיתוח של ביטמיין בישראל / צילום: איל יצהר

ענקית כריית המטבעות הדיגיטליים הסינית ביטמיין (Bitmain Technologies, Ltd) עומדת להפוך לחברה ציבורית. לפי דיווח באתר CoinDesk, ביטמיין פרסמה תשקיף למשקיעים וצפויה לצאת בספטמבר להנפקת מניות ראשונה לציבור (IPO) בבורסת הונג קונג בהיקף עצום של 18 מיליארד דולר, לפי שווי שוק של 40-50 מיליארד דולר לחברה.

ביטמיין, אחת החברות הגדולות בעולם בתחום המטבעות הדיגיטליים, השלימה ב-23 ביולי סבב קדם-הנפקה (Pre ICO) שבו גייסה מיליארד דולר, לפי שווי שוק של 15 מיליארד דולר. לשם השוואה, חברת Coinbase האמריקאית, המפעילה את זירת מסחר הקריפטו הגדולה בארה״ב, הוערכה באפריל בשווי של 8 מיליארד דולר. בקדם-הנפקה של ביטמיין השתתפו חברת טנסנט הולדינגס הסינית וקבוצת סופטבנק היפנית.

הצעד של ביטמיין יוצא דופן בתעשיית הבלוקצ׳יין, שבה רוב החברות מתנהלות כסטארט-אפים ומגייסות הון ממשקיעים באמצעות הנפקות של מטבעות דיגיטליים (ICO) או מקרנות הון סיכון. הקצב של גיוסי ה-ICO גדל והולך: לפי נתוני Coindesk, מתחילת 2018 בוצעו בעולם 460 גיוסי ICO בסכום כולל של 14.3 מיליארד דולר. לשם השוואה, בכל שנת 2017 בוצעו 343 גיוסי ICO, בסכום כולל של כ-5.5 מיליארד דולר.

בחודש שעבר פרסמנו ב"גלובס" כי ביטמיין מרחיבה בימים אלה את מרכז הפיתוח שלה ברעננה ומגייסת אליו 40 עובדים נוספים. החברה, המנוהלת מבייג'ינג, מפעילה חוץ ממרכז הפיתוח בישראל גם מרכזי פיתוח באמסטרדם ובהונג קונג, ובסך הכל מעסיקה כ-500 עובדים במחקר ופיתוח בתחומי החומרה והתוכנה. מרכז הפיתוח המקומי, שהוקם ב-2016 ומנוהל על ידי גדי גליקברג, עוסק, בין השאר, בפיתוח טכנולוגי בתחום הבלוקצ'יין, פיתוח וניהול מאגר הכרייה ConnectBTC ופיתוח טכנולוגיות בינה מלאכותית (AI).

מהתשקיף שפורסם עולה כי ביטמיין מעוניינת להיכנס לתחומי טכנולוגיה נוספים, בין השאר, כדי "להתמודד עם האיסור של הממשלה הסינית כרייה, הנפקה ומסחר של מטבעות דיגיטליים", וכדי ליהנות מהצמיחה הצפויה של שוק הבינה המלאכותית. החברה מעריכה כי זרוע הבינה המלאכותית שלה תייצר ב-5 השנים הבאות 40% מההכנסות שלה.

עלייתו ונפילתו של הביטקוין
 עלייתו ונפילתו של הביטקוין

הנפקה גדולה מזו של פייסבוק

ה-IPO המתוכנן של ביטמיין הוא חלק מגל הנפקות ראשונות של ״חדי-קרן״ (חברות טכנולוגיה בעלות שווי של מיליארד דולר) מסין, הצפוי ברבעון הרביעי של 2018 וברבעון הראשון של 2019, וכולל גם מתחרות של ביטמיין בתחום כריית הביטקוין, כמו Canaan Creative ו- Ebang Communication . החתם בהנפקה הצפויה של ביטמיין הוא בנק ההשקעות הסיני China International Capital Corporation .

אם הנפקת ביטמיין תצא לפועל ותעמוד ביעד שלה, תהיה זו אחת ההנפקות הראשונות לציבור הגדולות בהיסטוריה של חברת טכנולוגיה - גדולה מזו שביצעה ענקית המדיה החברתית פייסבוק, שגייסה ב-2012 סכום של 16 מיליארד דולר ב- IPO . בסוף השנה צפויות לצאת שתי הנפקות מניות ראשונות ענקיות, של קבוצת סופטבנק היפנית ושל טנסנט מיוזיק הסינית, שעשויות לדחוק את עליבאבא ואת ספוטיפיי מהמקום הראשון והשני מבין גיוסי ה- IPO הגדולים של כל הזמנים במגזר ההייטק.

עוד לפני הגיוס של מיליארד דולר בקדם-הנפקה, הצליחה ביטמיין לגייס 450 מיליון דולר בשני סבבי גיוס קודמים שביצעה. בסבב השני, שהושלם בתחילת יולי, הוערך שווי החברה ב-12 מיליארד דולר.

על פי הדיווח של Coindesk, לא ידוע עדיין מה יהיו מחירן והיקפן של המניות שתנפיק ביטמיין בבורסת הונג קונג, אבל על פי בנקי השקעות המקורבים להנפקה, המניה צפויה להיסחר במכפיל רווח 20 בשנה הראשונה. על פי התשקיף למשקיעים, החברה רשמה בשנת 2017 רווח של 1.1 מיליארד דולר והכנסות של 2.5 מיליארד דולר. ברבעון הראשון של 2018, הכנסות ביטמיין הסתכמו ב-2 מיליארד דולר, ולפי התחזיות של החברה, הרווח שלה בשנה הנוכחית צפוי להסתכם ב-2 מיליארד דולר.

אם ה- IPO של ביטמיין ייצא לפועל כמתוכנן, ההחזקות של צמד מייסדיה הסינים, מיקרי ג׳אן וג'יהאן וו, צפויות להסתכם בכ-30 מיליארד דולר, בהנחה שהם שמרו על החזקה של 60% מהחברה, כפי שסיפרו בתחילת השנה בראיון לסוכנות הידיעות ״בלומברג״. מיקרי וג׳יהאן ייסדו את ביטמיין לפני כחמש שנים, ובאמצעותה פיתחו שבבי ASIC לכרייה מהירה ויעילה יותר של ביטקוין. החברה התחילה לייצר ולשווק ב-2013 מכונות ASIC לכריית ביטקוין, תחת המותג Antminer , ובתוך זמן קצר הפכה לשחקנית מובילה בתחום. עם הזמן הרחיבה ביטמיין את מגוון דגמי המכונות שלה לכרייה של ארבעה סוגי מטבעות דיגיטליים נוספים - ביטקוין קאש, לייטקוין (Litecoin), דאש (Dash) וסיאקוין (Siacoin).

בראיון ל״גלובס״ בפברואר סיפר גליקברג, מנהל מרכז הפיתוח הישראלי של ביטמיין, כי "מגוון הלקוחות של החברה רחב מאוד, וכולל גם לקוחות פרטיים, שרוכשים מכונות כרייה בודדות, וגם חברות שמקימות חוות כרייה גדולות או מספקות שירותי כרייה בענן. יש גם לקוחות בישראל, אבל רוב המכונות נמכרות בסין, רוסיה, קנדה וארה"ב - ובעיקר במקומות שבהם מזג האוויר קר ויש פחות צורך להשקיע בקירור המכונות". עם הלקוחות של ביטמיין נמנית, בין השאר, חברת בלוקצ'יין כריה, הנסחרת בבורסת תל אביב, ומפעילה חוות לכריית מטבעות דיגיטליים בקוויבק תחת השם המסחרי ביטפארמס.

הכנסות של מיליארדים מחוות כרייה

על פי תשקיף שפרסמה ביטמיין למשקיעים, המכונות שלה היו אחראיות בשנת 2017 ל-66% מהיקף הכרייה הכולל של מטבעות ביטקוין. נוסף על כך, מאגרי הכרייה המשותפים (Mining pools) שהחברה מפעילה, הצליחו לכרות בשנה שעברה 40% מכל מטבעות הביטקוין שנכרו בעולם. ביטמיין מפעילה את שני ה״פולים״ הגדולים בעולם, BTC.com ו- Antpool . על פי התשקיף, הפול BTC.com מנה יותר מ-560 אלף מכונות כרייה, שהיו אחראיות לכרייה של כ-11 אלף מתוך 36 אלף הבלוקים בבלוקצ׳יין של ביטקוין, ואנטפול מנה יותר מ-440 אלף מכונות לכריית ביטקוין ומטבעות דיגיטליים אחרים.

נוסף על ההכנסות שלה מהחומרה ומהעמלות של מאגרי הכרייה, ביטמיין מחזיקה גם בפעילות בינלאומית של חוות לכריית מטבעות דיגיטליים. על פי התשקיף, חוות הכרייה ייצרו לחברה הכנסות של מיליארד דולר בשנת 2016, 11 מיליארד דולר ב-2017 ו-10 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2018. חלק מההכנסות האלה הוקצו על ידי ביטמיין למימון מחקר של טכנולוגיית הבלוקצ׳יין, יחד עם 30 חברות נוספות בתחום.

ביטמיין גם השקיעה באחרונה בכמה חברות סטארט-אפ הפועלות בתחום. בין השאר, החברה מפתחת ארנק דיגיטלי וזירת מסחר למטבע הדיגיטלי ביטקוין קאש, שנוצר כפיצול ממטבע הביטקוין המקורי באוגוסט 2017. לפי התשקיף שפרסמה החברה, ביטמיין מפתחת באופן אסטרטגי את ביטקוין קאש באמצעות כרייה, השקעות ומסחר במטבע, והיא מצפה לתשואות משמעותיות מפעילות זו.

שוק מטבעות הקריפטו בשפל של 9 חודשים 

בסוף השבוע האחרון צנח שוק המטבעות הדיגיטליים לרמה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2017 - כ-207 מיליארד דולר. במקביל, הדומיננטיות של הביטקוין בשוק עלתה לרמה הגבוהה ביותר מתחילת השנה, והוא תופס נתח של יותר מ-51% מכלל שוק הקריפטו, המונה כ-1,800 סוגי מטבעות דיגיטליים.

העלייה בדומיננטיות של הביטקוין בשוק מעידה, בין השאר, על כך שמשקיעים רבים נוטשים את מטבעות הקריפטו האלטרנטיביים (Altcoins) לטובת הביטקוין או לטובת מטבעות פיאט (מטבעות ריבוניים, כמו דולר, ין או אירו).

מחיר הביטקוין ירד ב-19% מתחילת אוגוסט והוא נסחר כיום (שבת) לפי שער של כ-6,150 דולר, לפי נתוני אתר CoinmarketCap. מחירו הנוכחי משקף לביטקוין שווי שוק של כ-106 מיליארד דולר, אחרי ירידה של 13% בשבוע האחרון.

רבים מבין המטבעות האחרים בשוק הקריפטו צנחו בשיעורים גבוהים בשבוע האחרון. את׳ר, המטבע השני בשווי השוק שלו, צנח בכ-24% בשבוע, ואילו XRP , אסימון הקריפטו של ריפל, הניצב במקום השלישי בשווי השוק, צנח בשבוע האחרון ב-32%. במקום הרביעי, המטבע ביטקוין קאש, שנוצר כתוצאה מפיצול של הביטקוין לפני כשנה, איבד מערכו 21% בשבוע האחרון.