שני הכובעים של יו"ר התאחדות חקלאי ישראל בקרב על החלב

שר האוצר משה כחלון, הודיע אתמול על הצטרפותו של מזכ"ל תנועת המושבים למפלגת כולנו ואמר כי בקדנציה הבאה תדרוש המפלגה את תיק החקלאות • צור ניהל עד כה מאבק עיקש בסירובו של כחלון לחתום על העלאת המחירים של מוצרי החלב שבפיקוח

בעודו טרוד בין היתר מעליות המחירים של מוצרי המזון בכלל ומוצרי החלב הלא-מפוקחים בפרט, שר האוצר משה כחלון, מייסד וראש מפלגת כולנו, בישר אתמול בחגיגיות על הצטרפותו של מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל מאיר צור למפלגתו. תוך כדי ההכרזה על הצטרפותו של צור, הודיע אתמול השר כחלון כי בקדנציה הבאה מפלגת כולנו תדרוש לעצמה את תיק החקלאות. מבדיקת "גלובס" עולה כי צור לא צפוי לפרוש מתפקידיו בענף החקלאות על רקע הצטרפותו למפלגת כולנו, אלא אם ימונה בעתיד לתפקיד שר.

הצטרפותו של צור למפלגת כולנו מעלה תהיות שנוגעות לכיס של כולנו: שמו של צור, עלה לא מעט בתקשורת בחודשים האחרונים, בין היתר בהקשר של המשבר במשק החלב, כאשר ניהל את המשא ומתן מטעם הרפתות המושביות על עתידו של משק החלב מול משרדי האוצר והחקלאות, כמו גם את המשא ומתן על עתיד ענף ההטלה (משק הביצים) וענפי הירקות והפירות.

גורמים במשק החלב הופתעו מאוד לקבל את הבשורה על הצטרפותו של צור למפלגת כולנו, ואף מתחו עליה ביקורת, כשחלקם העריכו שכעת יהיה קשה לצור להמשיך ולתקוף את האוצר על כך שהוא מנסה לחסל את הרפת המשפחתית כפי שהיה עד היום.

כך למשל, ביוני האחרון שלח צור מכתב לשר כחלון, בו הוא מפרט מהם הנושאים שעומדים על הפרק, שלהגדרתו הוא נמצא ב"מבוי סתום" בקידומם, וביקש התערבות מידית של השר. בין הנושאים נמצאים הסכם החלב, הסכם ההטלה, העובדים הזרים ועוד. כעת מעריכים כי מאזן הכוחות בין הצדדים השתנה. מנגד, יש גם מי שמקווה שבזכות הצעד הזה, דווקא יושג הסכם בענף החלב.

העימות על מחירי החלב שבפיקוח
 העימות על מחירי החלב שבפיקוח

כחלון מסרב לחתום

באפריל האחרון המליצה ועדת המחירים - ועדת משותפת למשרדי האוצר והחקלאות - לייקר את מחיר מוצרי החלב המפוקחים, דוגמת גבינה לבנה, חלב טרי, או גבינה צהובה, בשיעור של 3.4%. מאחורי ההמלצה הזו עומדת התייקרות מתמשכת של מחיר החלב הגולמי, ממנו מיוצרים מוצרי החלב המפוקחים.

ואולם על מנת לאשר את ההתייקרות הזו, נדרשת חתימה של שני שרים - האוצר והחקלאות. שר החקלאות אורי אריאל מיהר לתת את חתימתו להעלאה, תוך שהציע פתרונות חלופיים כמו מעבר למנגנון אוטומטי או מענק כספי למחלבות, אך שר האוצר כחלון סרב לחתום או לקבל את הפתרונות הללו.

המציאות הזו, בה מוצרי החלב המפוקחים לא מתייקרים אך מחיר חומר הגלם המרכזי ממנו הם מיוצרים כן מתייקר, הביאה את המחלבות הגדולות לתוצאה שמסבה להן נזק, לטענתן, וזאת בהיקף של מאות מיליוני שקלים. שתיים מהן, תנובה וטרה, אף עתרו לבג"ץ בנושא ובימים האלה צפויה להתקבל תשובת המדינה לבג"ץ, שתצטרך להצדיק מדוע שר האוצר התנגד לחתימה על התייקרות מוצרי החלב המפוקחים.

בעודן ממתינות לדיון בבג"ץ החליטו בתנובה בניהולו של אייל מליס, ולאחר מכן גם בטרה בניהולו של טל רבן, שלא להמתין לתשובה של בג"ץ או לדרג הפוליטי, ולייקר את מחירי מוצרי החלב שאינם בפיקוח בשיעור של 3.5%-4%. העלייה הזו גררה גל חברות מזון נוספות בשוק החלב לייקר מחירים כמו מחלבות גד, אליה התווספו חברות מזון אחרות כמו ויסוצקי, מלח הארץ, עוף טוב ואחרות.

צור ניהל מאבק באוצר

בחודשים האחרונים הענף כולו עומד על כרעי תרנגולת, כשההסכמות והחוקים על פיהם הוא מתנהל עומדים להסתיים, ומתנהל משא ומתן נמרץ של כל הצדדים המעורבים להגיע להסכמות. ענף החלב הוא ענף שפועל לפי תכנון של המדינה, שקובעת את היקפי המכסות לרפתנים לייצור חלב גולמי, את מחירו של החלב הגולמי, וגם את מחירי המוצרים המפוקחים, ולכן ההשפעה שלה על הענף היא קריטית.

בחודשים האחרונים הוביל מאיר צור את המאבק של הרפתנים כנציג הרפתות המושביות, והוא גם מי שניהל מטעמם את המשא ומתן מול משרד האוצר, בראשות כחלון, והשתתף בדיונים וישיבות באוצר ובמשרד החקלאות, והשפיע באופן דרמטי על התהליך שיקבע כיצד יראה משק החלב בשנים הקרובות.

לפני כשלושה שבועות כתב צור מכתב שהופנה לשרים כחלון ואריאל כמו גם למנכ"ל משרד החקלאות, בו הוא מתאר את המשא ומתן כ"מלחמת מאסף" על "הסכם חלב נוראי" לדבריו, שנבנה בין אגף התקציבים באוצר לבין התאחדות מגדלי הבקר. צור טוען במכתב כי "לצערי שני אלה גררו אותנו להידברות בפרטים ולא נתנו לנו לראות את התמונה הרחבה. לא לכם ולא לנו".

עוד טען צור במכתב, כי הסכם החלב המוצע "מחסל כ-50% מהרפתות במשק המשפחתי", וללא התערבותו של מנכ"ל משרד החקלאות, מר בן אליהו, הייתה מתרסקת תעשיית החלב כולה (המחלבות).

צור מפרט כי שרי האוצר והחקלאות, ומנכ"ל משרד החקלאות גם נתנו לו את הסכמתם כי לא ייחתם כל הסכם ללא אישור מצידו. "בשל הסמכות והאחריות ששלושתכם נתתם לי בכך שאני חייב לאשר כל הסכם, כמוהו גם להיות אחראי על אי-הגעה להסכם, בדקתי והפכתי כל אבן על מנת למצוא את השביל הדק בין שמירה על הענף לבין רפורמה שכוללת הורדת מחיר. לצערי ההסכם הוא כל כך גרוע ופוגע בנו הרפתנים ולא מביא בשורה לאיש".

אל הדברים הללו התייחס בציניות שר החקלאות אורי אריאל, ואמר כי "לאחר שלוש שנים של עבודה מאומצת, בה שדרגנו את המשרד ופעלנו לחיזוק מעמדו בכל התחומים, אני שמח לשמוע שמשרד החקלאות הפך להיות אטרקטיבי ומבוקש. המבחן הוא לא בהצהרות אלא במעשים ונכון להיום אחרי 3 וחצי שנים שהשר בתפקיד, האוצר לא מסייע לחקלאות. אני שמח לשמוע שמשרד האוצר משנה את גישתו לסייע במידה רבה לחקלאים".

מתנועת המושבים נמסר כי "מאיר צור היה ונשאר ראש החקלאים שביחד עם שאר ראשי הארגונים מנהלים את המשא ומתן ונלחמים לטובתם של החקלאים. עצם העובדה שעבר למפלגת כולנו לא שינתה את תפיסת עולמו והוא נשאר נאמן לחקלאים ולחקלאות וייאבק בכל כוחו לטובת החקלאות והחקלאים. ידוע כי כל ראשי המגזר החקלאי באשר הם מחוברים למפלגות השונות".