הרובוטים נכנסים הביתה: תערוכת הטכנולוגיה הגדולה באירופה

המגמה הבולטת ביותר בתערוכת IFA 2018 היא הטכנולוגיה לכל המשפחה: הרובוטים משחקים עם הילדים, אופני הכושר משלבים מציאות מדומה, הברזים והתנורים חכמים והטלפונים מדווחים מה יש במקרר • רק חבל שחלק מהדוכנים עדיין מתייחסים לנשים כקישוט

מבקרים בתערוכת IFA בברלין / צילום: באדיבות IFA
מבקרים בתערוכת IFA בברלין / צילום: באדיבות IFA

תערוכת IFA, הנערכת בימים אלה בברלין, היא אמנם לא אירוע האלקטרוניקה הגדול בעולם, אבל מועמדת רצינית לתואר התערוכה המבלבלת בעולם. רובוטים חכמים מוצגים לצד טוסטרים, קומקומים ומיקרוגלים; משקפי מציאות מדומה מככבים בכל פינה בכל פינה, ליד שואבי אבק ומטהרי אוויר ומים; ברזים, מראות, נורות ומקררים רגילים מתגלים כחכמים במבט מקרוב. ומסכים, המון מסכים, כל אחד מהם חד יותר מהשני. 4K ו-8K, OLED ו-QLED. זה כמו להיות בבית ענקי של חובב גאדג'טים ששונא לעשות סדר.

התערוכה מתקיימת ב-Messe, מתחם ענק מלא ביתנים מסודרים בלי היגיון מספרי. שאטלים נוסעים במעגלים לכיוונים שונים, אך המבקרים נדרשים להליכה מרובה. כך המחזה של אדם בחליפה ונעלי ספורט הוא רגיל לחלוטין ב-IFA. כמו בשנים הקודמות, צפויים לבקר בתערוכה, שתינעל ביום רביעי, יותר מ-200 אלף איש, מחציתם מחו"ל. 5,700 מהם הם עיתונאים.

התערוכה כללה הכרזות מהמותגים הגדולים, חביבות אך לא דרמטיות: סוני השיקה את הסמארטפון Xperia XZ3 עם מסך OLED ומערכת המלצות מבוססת בינה מלאכותית; לנובו השיקה את היוגה בוק החדש שלה, לפטופ בעל שני מסכים; וואווי הכריזה על רמקול חכם ראשון בשם Cube, שמשום מה לא עוצב כקובייה ; LG בלטה באופן יחסי, והשיקה בין היתר גרסאות חדשות לסמארטפון G7 (One עם אנדרואיד נקי, Fit לאוהבי כושר), סדרה של מכשירי חשמל חכמים ומחוברים וגם מכנסיים רובוטיים . אלא שהבשורה ב-IFA השנה נוגעת פחות ליכולות הטכנולוגיות של המוצרים עצמם, ויותר לקהל היעד שלהם.

היי, איך הגעתי לסניף של איקאה?

הדימוי הרווח של תערוכות אלקטרוניקה הוא של המקום הגיקי בעולם: גאדג'טירים נלהבים, רובם גברים, נפגשים לבחון את המוצרים החדשים והמתקדמים ביותר שיש. אלא ש-IFA 2018 נראתה יותר כמו תערוכה לכל המשפחה מאשר כמו תצוגת תכלית של מוצרים שיככבו במרתפים של אותם גאדג'טירים. הם יהיו בכל מקום בבית, ויפנו לכל אחד ואחת מדייריו.

בהכרזות, בהשקות וגם בנאומים המרכזיים, המוטיב הבולט היה מוצרים חכמים לבית החכם. אף שאמזון וגוגל לא סיפקו הכרזות אלא הצהרות כלליות בלבד, תחרות העוזרות הקוליות בין אלכסה של אמזון לאסיסטנט של גוגל הורגשה בכל זאת. שתי החברות הדגישו את חשיבות השותפויות שלהן עם היצרניות שמטמיעות אותן במוצריהם - לפעמים את שתיהן במקביל.

כתוצאה מכך, חלק מהאזורים בתערוכה נראים במבט ראשון כמו חללי תצוגה של איקאה: סלון, מטבח וחדר אמבטיה מרוהטים בסגנון גנרי למדי. אלא שהטמפרטורה של הברזים נשלטת על ידי פקודות קוליות, וכך גם התנור. המראה מדווחת גם על מזג האוויר, והמקרר כולל מצלמות שמתעדות את תוכנו, ואפליקציה לסלולר שמאפשרת לבדוק מה יש בו מרחוק. אין ספק שמצלמה בתוך המקרר תקל על ביצוע קניות, או סתם תחסוך קימה מהספה, אבל האם היא באמת תנצח את הדחף המסתורי שמביא אותנו לפתוח את דלת המקרר בכל פעם שיש לנו משהו חשוב לעשות?

בין הספות החכמות לתנורים החכמים, לא קשה למצוא את עצמך עומד מול בלנדר ושואל את האחראי על הדוכן אם זה בלנדר חכם. התשובה, דרך אגב, היא לא. חלקים ניכרים מהתערוכה מלאים במכשירי חשמל ביתיים וטיפשים לגמרי. סתם טוסטר, סתם בלנדר, סתם מיקרוגל, ואפילו סתם רמקולים - כולם מוצרים שמוצגים ב-IFA 2018. אחיהם, הרמקולים החכמים, למדו בינתיים להגדיל את המרחק שממנו הם מסוגלים לזהות פקודות קוליות, כדי לאפשר את השימוש בהם תוך תנועה ברחבי הבית.

ואם הרמקולים ישרתו אתכם היכן שלא תהיו, הרובוטים הביתיים פשוט יילכו לצדכם. בתערוכה כיכבו כמה רובוטים לשימוש פרטי, רובם למטרות בידור או חינוך. הרובוטים האלה היו פופולריים בקרב משפחות עם ילדים שביקרו בתערוכה, ובלטו לצד הגברים המעונבים והגיקים בטי-שירטס. הילדים שיחקו עם הרובוטים שיועדו למשחק, והתעלמו מהרובוטים החינוכיים.

אחד הרובוטים הבולטים בתערוכה נמצא בדוכן של חברת Roboteam של אלעד לוי ויוסי וולף. החברה שנפתחה ב-2009 מייצרת מאז רובוטים לשימוש צבאי, אך בשנה שעברה חשפה רובוט אישי ראשון, ה-Robotemi. מדובר ברמקול חכם, טאבלט ומשטח טעינה אלחוטי במכשיר אחד, שגם הולך אחריך לכל מקום אם הוא מתבקש לעשות זאת. גרסתו החדשה שהוצגה ב-IFA כוללת כמה שיפורים, ובהם העובדה שהרובוט חוזר לבד לתחנת העגינה וטוען את עצמו כשהסוללה נחלשת.

מסך טלוויזיה בגודל 173 אינץ'

תחום ביתי נוסף שבו התערוכה בלטה הוא הכושר. חברת VirZOOM, לדוגמה, הציגה את הדור השני של מערכת המציאות המדומה שלה, VZfit. מדובר באופניים שעובדים עליך שאתה בכלל לא עושה כושר עכשיו, אלא בכלל משחק במשחק וידאו. המערכת עושה שימוש במשקפי המציאות המדומה החדשים של אייסר, OJO 500, המבוססים על פלטפורמת ווינדוס. הם מעוצבים כך שאפשר לנתק אותם מהרצועה, דבר שתורם הן לנוחות והן להיגיינה - שני דברים חשובים כשמתאמצים ומזיעים.

מוצר נוסף שמשלב את עולם הספורט עם המציאות המדומה הוא ה-ICAROS, שהוצג לראשונה ב-IFA לפני שנתיים, אך מוזר מספיק כדי לבלוט גם השנה. מדובר במכשיר שמחובר לקרקע במוט שנע לצדדים, ועליו מבנה מעוגל וידיות. המשתמש נתפס עליו עם ברכיים מקופלות, מרכיב משקפי מציאות מדומה, וזז קדימה ואחורה. המשקפיים מדמות תעופה, והמכשיר מדמה כושר.

למרות הפיתוחים האלה, לא ראינו בתערוכה חידושים טכנולוגיים של ממש בתחום ה-VR. מאז שיצא מיראז' סולו של לנובו, סט שלא דורש חיבור למחשב ומציע שישה מימדי חופש (6DOF), כולם מחכים שאוקולוס תוציא את משקפי המציאות המדומה המתחרים, המכונים סנטה קרוז.

ואי אפשר בלי טלוויזיות. כולן חדות, בהירות וגדולות, אחת יותר מהשנייה. לא התרגשנו מטלוויזיית OLED 8K של LG, ולא מה-8K QLED של סמסונג, שהושקו ב-IFA וזמינות לרכישה. אחרי הכל, כבר ראינו אותן ב-CES בתחילת השנה. אבל בביתן של LG, מאחורי שני וילונות כבדים, חיכה לנו מסך המיקרו LED של LG. מסכי מיקרו לד מורכבים מנורות לד קטנות שמשמשות כפיקסלים עצמם, במקום נורות לד במסך LCD רגיל. ההבדל מתבטא ביכולת הדיוק, בצבע ובבהירות - מסכי מיקרו-לד מסוגלים להגיע לבהירות גבוהה יותר בהרבה משל מסכי OLED, וגם להציג שחור מושלם.

בגודל 173 אינץ', המסך של LG גדול יותר ממסך המיקרו LED של סמסונג, ולא במקרה: סמסונג חשפה את המסך שלה ב-CES והוא זמין לרכישה מאז יוני האחרון. המסך של LG לא הופיע באף הודעה לעיתונות של החברה, והמבקרים אף התבקשו שלא לצלם אותו ולא להתקרב אליו. ניסינו בכל זאת, אבל כשמצלמים מרחוק דרך עדשת הסמארטפון, כל המסכים נראים אותו הדבר.

אנחנו חיים בעתיד. כמעט

בחזית הטכנולוגיה הלבישה כולם נשאו את עיניהם אל המכנסיים הרובוטיים של LG, שהובטחו עוד לפני התערוכה. אלא שאי אפשר היה לנסות אותם, או לראות הדגמה מעבר לזו שניתנה על במת הנאום המרכזי של החברה. טכנולוגיה לבישה פחות גרנדיוזית אך מעניינת הגיע המסוני, שהציגה שעון חכם אנלוגי, עם תצוגת נייר דיגיטלי - לא רק על השעון עצמו אלא גם על הרצועה. הדבר מאפשר להתאים אישית את המראה של כל שעון, אם כי הוא נראה מעט מוזר.

דווקא תחום האוזניות בתערוכה לא יישר קו עם הניסיון לגרום לטכנולוגיה להשתלב בבגדים: עונת אזניות הכפתור חלפה, ורוב המוצרים החדשים שראינו השנה הם בגודל מלא. סוני השיקה את האזניות חוסמות הרעש החדשות שלה, WH-1000XM3, ואילו חברת Audio-Technica מספקת אוזניות אלחוטיות עם סוללה שאמורה להחזיר 70 שעות. JBL השיקה אזניות אלחוטיות הכוללות חיבור לעוזרת הקולית של גוגל, וחיי סוללה של יממה.

מוקפים בכל הטכנולוגיה החדשה ביותר שזמינה לצרכנים, קשה שלא להרגיש שאנחנו חיים בעתיד, או בסרט מדע בדיוני. מה שרק מחזק את התחושה הוא שחצי מהדוכנים יצאו במחוות שונות לסטאר וורז לקראת סרט חדש בסדרה, ושדניאל ראוש, סגן נשיא באמזון לתחום הבית החכם, ציין שההשראה לאלכסה הגיעה מסטאר טרק. ובכל זאת, יש תחום אחד שבו IFA עדיין לא לגמרי השתחררה מהעבר.

תופעת נערות הדוכן (Booth Babes), שכל תפקידן הוא לשמש קישוט למוצרים הטכנולוגיים, דועכת בשנים האחרונות בתערוכות במערב. על הרקע הזה, היה מאכזב לגלות דוכנים שבהן נשים בשמלות קצרצרות מדגמנות מוצרים לקהל של גברים. גם דמותה של Miss IFA, הדוגמנית הקבועה של התערוכה והקמע שלה, לא נפקד השנה. במופע ששילב את שתי התופעות, מדע בדיוני ונערות דוכן, אישה מחופשת לוויקינגית חלל, בחליפה צמודה וחרב אור, הציגה דגמים חדשים של לפטופים ליד אחד הדוכנים. כשהמופע נגמר היא מיהרה להיחלץ מהתחפושת ליד הכניסה האחורית לאולם, מאחורי פחי הזבל, לעיני קהל אוכלי הנקניקיות בדוכן הסמוך.