איימן עודה לשרת החוץ של האיחוד האירופי: גני את חוק הלאום

יו"ר הרשימה המשותפת נפגש הבוקר בבריסל עם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני • מעבר לפגישה עם מוגריני, מתוכננת גם פגישה עם שר החוץ של לוקסמבורג ג'אן אסילבורן ועם מנכ"לי משרדי החוץ של מדינות האיחוד

ח"כ איימן עודה ושרת החוץ מוגריני / צילום: הרשימה  המשותפת
ח"כ איימן עודה ושרת החוץ מוגריני / צילום: הרשימה המשותפת

יו"ר הרשימה המשותפת, חה"כ איימן עודה, נפגש הבוקר (ג') בבריסל עם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני והציג לה את טענותיו נגד חוק יסוד הלאום בנוגע ליחס למיעוט הערבי בישראל. אחר הצהריים הוא ימשיך לפגישה עם 28 שגרירי המדינות במועצת האיחוד האירופי.

לפי הודעה של הרשימה המשותפת, עודה אמר למוגריני שהוא מודאג מן ההשלכות של חוק יסוד הלאום, על הפגיעה החמורה בשוויון וביקש ממנה שהאיחוד יגנה את חוק היסוד. לדבריו, הביטוי הפותח את החוק, "ארץ ישראל", אינו מתייחס למדינת ישראל בגבולות 67' אלא גם לשטחי הגדה המערבית, ומדובר בפגיעה בניסיון להגיע לשלום בין שני העמים. עוד הוא העלה בפניה את האפליה הכלכלית והחברתית כלפי אזרחים ערבים, הריסות בתים בנגב, והסתה של ראש הממשלה נתניהו ושל השרים נגד אזרחים ערבים.

עודה אמר בסיום הפגישה כי הוא מודה לנכונות של מוגריני להיפגש. "אני רואה חשיבות רבה בתמיכתו של האיחוד האירופי במאבקנו לביטול חוק הלאום, שכן אין זה מאבק פנימי כשנרמסות זכויות של מיעוט במדינה דמוקרטית. שמחתי לגלות כי שרת החוץ שותפה לדאגתנו כי החוק פוגע בראש ובראשונה באזרחים הערבים, אך גם בדמוקרטיה ובאפשרות להקמת מדינה פלסטינית והסיכוי לשלום. המאבק שלנו נגד החוק חייב להתנהל בכל הזירות והוא מתנהל בראש ובראשונה בישראל, בשיתוף פעולה בין החברה הערבית לכוחות הדמוקרטים היהודים".

עודה אינו הח"כ היחיד הנמצא בבריסל. מטעם הרשימה המשותפת משתתפים בביקור גם יו"ר הסיעה ג'אמל זחאלקה, ח"כ מסעוד ג'נאים, ח"כ ד"ר אחמד טיבי, ח"כ עאידה תומא סליאמן, ח"כ ד"ר יוסף ג'בארין, וח"כ טלב אבו עראר.

אותם מלווה גם מרכז מוסואוא והמנכ"ל של המרכז ג'עפר פרח. פרח אמר היום שמרכז מוסאוא עושה מאמצים לקדם את שדרוג היחסים הבינלאומיים של החברה הערבית בישראל וכי הם מלווים את המנהיגות הפוליטית של הערבים לסדרת מפגשים עם בכירי האיחוד האירופי בבריסל.

מעבר לפגישה עם מוגריני, הם מתוכננים להיפגש גם עם שר החוץ של לוקסמבורג ג'אן אסילבורן ועם מנכ"לי משרדי החוץ של מדינות האיחוד.

המטרה של המשלחת, כך פרח, היא להפעיל לחץ בינלאומי בעקבות אישור חוק יסוד הלאום בכנסת ולהדק את שיתוף הפעולה של האיחוד עם המיעוט הערבי "כמיעוט ילידי בהתאם לאמנות בינלאומיות לזכויות מיעוטים ילידיים".