שקד: "ביקורת שיפוטית על חוק יסוד - רעידת אדמה משטרית"

שרת המשפטים אמרה את הדברים בוועידת המשפט של לשכת עוה"ד • היועמ"ש אביחי מנדלבליט: "התבטאויות בלתי ראויות כלפי גורמי המשפט מבקשות לקעקע את עצם הלגיטימציה של עבודתם" • ראש הלשכה אפי נוה: "לא כל מי שישלם מאות אלפי שקלים למוסדות הלימוד יהיה גם עורך דין"

שרת המשפטים איילת שקד בוועידת המשפט / צילום: שלומי יוסף
שרת המשפטים איילת שקד בוועידת המשפט / צילום: שלומי יוסף

"ועידת המשפט השנתית של ישראל" של לשכת עורכי הדין, שהתקיימה היום (ג'), מסתיימת בשעה זו עם טקס פתיחת שנת המשפט, המסמל, בין היתר, את סיום פגרת בתי המשפט מחר.

בטקס נשאו דברים, בין השאר, נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות; היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט; שרת המשפטים, איילת שקד; מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא; פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן; ועוד.

השרה שקד תפסה את מרב תשומת-הלב, וזאת נוכח דבריה שהופנו בעיקר לשופטי בית המשפט העליון בכל הקשור לביקורת השיפוטית שבכוונתם של אלה לעשות בקשר עם חוקי היסוד.

נאומה של שקד הופסק לכמה שניות נוכח צעקות מהקהל, אשר נאמרו בתגובה לדבריה של השרה בקשר לביקורת השיפוטית שבית המשפט העליון יוכל לנקוט בה.

השרה שקד ציינה כי "במסגרת העתירה נגד חוק התקציב האחרון קבעו השופטים רובינשטיין וג'ובראן כי ייתכן שבעתיד בית המשפט יקבע כי תיקון חוקתי עשוי להיות בלתי חוקתי".

עוד הוסיפה שקד כי "לאחרונה דחה בית המשפט העליון את העתירה נגד חוק ההדחה (שהוא למעשה תיקון לחוק יסוד הכנסת), ואולם האמירות שהתלוו לִדחייה זוֹ לא היו מעודדות בִּלשון המעטה".

השרה שקד ביקרה את העובדה שהעתירות שהוגשו נגד חוק יסוד הלאום, "המבקשות להביא לִפְסילתו", לא נדחו על הסף בשל העובדה שהן מבקשות לפסול חוק יסוד.

ספק כאזהרה לבית המשפט העליון בדבר התערבותו בחוק היסוד השנוי במחלוקת שהוביל למחאת מצד המגזר הערבי והדרוזי, ציינה השרה כי "ביקורת שיפוטית על חוק יסוד" תהיה "רעידת אדמה. לא רק משפטית אלא גם פוליטית. זוהי רעידת אדמה משטרית".

השרה שקד הזכירה כי בסופו של דבר ההחלטה הובאה לפתחו של בית המשפט, אך "במקרה שבית המשפט יקבל את התזה המסוכנת לפיה ניתן לפסול את חוקי היסוד, נוכל סוף-סוף לענות על שאלתו של חשין בה פתחתי - והעם היכן הוא?

"כמי שמאמינה בַּדמוקרטיה בְּכֹל לִבָּה, לא אוותר על מקומו של העם. לא אוותר על מקומם של נציגיו. לא אוותר על הדמוקרטיה. כנסת של העם, על-ידי העם, למען העם, לא תֹּאבַד מן הארץ".

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, שנשאה דברים לפני השרה שקד, התייחסה לנושאים בהם על לשכת עורכי הדין לנקוט דעה. בעניין זה, בחרה הנשיאה לצטט מדבריו של ראש לשכת עורכי הדין בעבר, עו"ד אמנון גולדנברג ז"ל, אשר אמר: "מאז ומתמיד גרסתי שלשכת עורכי הדין אינה רק גוף מקצועי צר מידות השוקד על האינטרסים של חבריו, אלא גוף ציבורי בעל יעוד מובהק בנושא שלטון החוק. מתפיסה זו נגזרת גם חובתה להשמיע קולה בנושאים ציבוריים בעלי אופי משפטי. חובה זו כפופה לשתי מגבלות: ראשית, אל לה ללשכה לשקע עצמה במחלוקות פוליטיות. שנית, אל לה ללשכה להביע דעה שעה שהנושא תלוי ועומד בבירור משפטי".

מנדלבליט: "התבטאויות בלתי ראויות כלפי גורמי המשפט מבקשות לקעקע את עצם הלגיטימציה של עבודתם"

היועמ"ש מנדלבליט ניצל את בימת הכנס, על-מנת להביע את תמיכתו בבית המשפט העליון וביתר גורמי המשפט בארץ. תמיכה זו מגיעה בהמשך לתגובות הקשות מצד חלקים שונים בציבור לפסק הדין בנושא נשות אנשי חמאס שנזקקו לטיפול רפואי מציל חיים. טיפול אותו אפשרו שופטי בג"ץ, אשר התירו את כניסתם לארץ לצורך קבלתו.

בהקשר זה ציין היועמ"ש כי הביקורת הרבה שהוטחה "חלקה בלשון מתלהמת ובוטה, כלפיי וכלפי הפרקליטות, על ייצוג עמדת המדינה במסגרת העתירה, תוך שאף היה מי שטען כאילו מי מאיתנו היה מעוניין חס וחלילה במותן של הנשים החולות, או היה אדיש לכך". היועמ"ש הכחיש טענה זו וציין כי היא "חסרת כל בסיס".

עוד הוסיף היועמ"ש, והפעם בקשר לשופטי בית המשפט העליון, כי "נשמעו התבטאויות בוטות ובלתי ראויות, שאין מקום לקבלן, גם כלפי שופטי בית המשפט העליון, כאילו הם פוגעים בביטחון המדינה, מפריעים למאבק בטרור או מתערבים בנושאים לא להם", אמר היועמ"ש.

כל אלה, ציין היועמ"ש, ממחישים "את התופעה עליה עמדתי בראשית הדברים של התבטאויות בלתי ראויות כלפי גורמי המשפט, המבקשות לקעקע את עצם הלגיטימציה של עבודתם".

דוגמה נוספת לכך, אף היא מהעת האחרונה, מצא היועמ"ש בפסיקת בית המשפט המחוזי בירושלים אשר קיבל החלטה בעניין הסדרת המאחז "מצפה כרמים". לפי היועמ"ש, "היה מי שניצל את ההזדמנות כדי לתקוף את בית המשפט העליון ולהשמיץ את השופטים כאילו שיקולים פוליטיים או תפיסות אישיות הם שמנחים אותם בפסיקה".

"אני רוצה לומר לכם, גם בעניין זה וגם במקרים אחרים - אין דבר רחוק יותר מן האמת, עלינו לזכור ולהזכיר כי גופי המשפט השונים במדינה הם משרתי הציבור. הם אינם פועלים למען עצמם, כי אם למען אזרחי המדינה. חשוב לשמור על עצמאותם ועל הלגיטימיות של פעולתם", הדגיש מנדלבליט.

נוה: "לא כל מי שישלם מאות אלפי שקלים למוסדות הלימוד יהיה גם עורך דין"

את הטקס המרכזי שנעל את ועידת המשפט השביעית, פתח ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה, תוך שהוא מציין: "אנו לא נתפשר על הרמה המקצועית של עורכי הדין". עוד הוסיף נוה כי "הדבר בא לידי ביטוי לאחרונה עקב שינוי מתכונת הבחינה לשערי המקצוע".

בכל הקשור למחאת המשפטנים שכשלו בניסיונם לעבור את הבחינה הראשונה, ציין ראש הלשכה כי "הגיע הזמן לספר לצעירים המבקשים להצטרף למקצוע עריכת הדין את האמת, והאמת היא שלא כל מי שישלם מאות אלפי שקלים למוסדות הלימוד יהיה גם עורך דין... ואז קורה מצב בו בישורת האחרונה, כשהם מביטים על  הארץ המובטחת, הם נחסמים... אבל האמת היא שאם היו מבצעים בדיקות בטרם תחילת הלימודים או לחלופין שנה אחרי תחילת הלימודים, הדבר היה יכול להימנע".

יו"ר הלשכה קרא לשרת המשפטים: "גבירתי השרה שקד, אני חושב שבשלה העת שתובילי חקיקה שתיזום מגבלת כניסה מקצועית ללימודי משפטים על-מנת למנוע אכזבות ותסכולים ועל-מנת למנוע מתעשיית ההטעיה של חלק ממוסדות הלימוד האקדמיים להמשיך ולשגשג".

נוה ברך את היועמ"ש, תוך שהוא מתייחס לחקירותיו של ראש הממשלה: "ואסיים במילה על תפוח האדמה הלוהט שנמצא על שולחנך, אדוני היועץ. אני מדבר כמובן על חקירות ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו. אני מרשה לעצמי להניח שהשנה שבפתח תהיה שנת הכרעה, לכאן או לכאן. אני גם מרשה לעצמי להניח שכל החלטה שתקבל תביא לגל ביקורת קטלני נגדך, בין אם תהא זו החלטה זו או החלטה אחרת. ואני אומר לך - כאזרח מדינת ישראל וכראש לשכת עורכי הדין: כל החלטה שתקבל - אני סמוך ובטוח שהיא ההחלטה הנכונה ביותר, המקצועית ביותר והאמיתית ביותר".

ח"כ עו"ד רויטל סויד, סגנית יו"ר הכנסת, הגיבה הערב על נאומה של שרת המשפטים ואמרה:‏ "בנאום דמוני ושקרי משסה שרת המשפטים את הציבור בשופטי העליון ומייצרת את האיום 'הנורא מכל'. לא איראן, לא הפערים החברתיים ולא הפילוג בעם, אלא שופטי העליון, הם שמסכנים את שלמות האומה והדמוקרטיה. זה כבר הפך לשיטה - שרת המשפטים שוב מאיימת על המערכת בראשה היא עומדת, וזו רעידת האדמה האמיתית".