הדולר הוא הזהב החדש: מוקדם מדי להספיד את המטבע

בירידות האחרונות בשווקים, שמר המטבע האמריקאי על יציבות ושימש כמכשיר הגנה מייצב על תיק ההשקעות • הדולר עלה השנה בין היתר בזכות הריבית הגבוה – בעוד שהזהב ששימש במשך שנים מפלט בעתות חירום בשווקים, דווקא רשם ירידות • איך משקיעים בדולר?

דולר וזהב/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דולר וזהב/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

משקיעים רבים כבר הספידו את המטבע האמריקאי, לא מעט מדינות הצהירו שיקטינו את חלקו בעתודות המט"ח שלהן, וגם עלו חששות שחלקו במסחר הגלובלי יפגע - בשל יוזמות כמו זו של סין לצטט מחירי נפט גם ביואן. אך באחרונה נראה כי הדולר חוזר למרכז הבמה. בחצי השנה האחרונה הוא התחזק מול סל המטבעות העולמי ביותר מ-5%, וכמו שהדברים נראים כעת משקיעים ימשיכו להתעניין במטבע האמריקאי.

צפוי להמשיך להתחזק ברמה העולמית

התחזקות המטבע האמריקאי בעולם באה לא רק על רקע עליית הריבית הדולרית ופער הריביות המשמעותי שנפתח לטובתו. השיפור המתמשך בכלכלת ארה"ב לצד דו"חות כספיים מצוינים ברבעון השני, שהיו מהטובים ביותר מזה שנים - תמכו מחדש בהסטת כספי משקיעים זרים לשוק האמריקאי ותמכו גם הם בעליית הדולר. אמנם התמחור של המניות מחוץ לארה"ב, בשווקים כמו אירופה, יפן וכלכלות מתעוררות, נראה נמוך יותר - אך לפי שעה החברות האמריקאיות מפגינות יכולת גבוהה יותר לספק את הסחורה והן הציגו צמיחה חזקה יותר ברבעון החולף. בה בעת, המשבר בטורקיה שפגע בכל השווקים המתעוררים ומלחמות הסחר של ארה"ב בסין ובאירופה גרמו ליותר ויותר משקיעים לחזור לדולר המוכר, הבטוח והאהוד.

העלאת הריבית הדולרית הזוחלת והתחייבות הנגיד החדש של הבנק המרכזי של ארה"ב הפדרל ריזרב כי בכוונתו להמשיך במגמה זו, גם אם טראמפ מתבטא בפומבי נגדה - ממשיכות לתמוך בחוסנו של הדולר. העובדה שהמטבע האמריקאי הוא היחיד מבין מטבעות השווקים המפותחים שהריבית עליו עולה ותמשיך לעלות (במהלך סוכות צפויה עליית ריבית נוספת בארה"ב), תומכת בהערכה כי הדולר צפוי להמשיך להתחזק ברמה העולמית.

כל אלה, יחד עם העובדה שנתחו של הדולר מהסחר העולמי כיום גבוה מ-80%, כאשר כל הסחורות והמוצרים נקובים דולר, בעוד שעל המטבעות המובילים האחרים בהם ין ויורו אין אפילו ריבית - מעודדות את המשקיעים בעולם להעדיף החזקה בדולר.

מספק פוליסת ביטוח ללא עלות

העובדה כי לראשונה זה עשור להשקעה בדולר יש גם ריבית, עשויה לתמוך בחזרת המטבע האמריקאי למעמדו הוותיק כמקום מפלט בעתות חירום בשווקים - בדומה למעמד שממנו נהנה הזהב במשך שנים. בניגוד לזהב, שמי שמחזיק אותו אינו מקבל תשואה שוטפת - מחזיקי הדולר נהנים מריבית שעוד רגע תהיה גבוהה מ-2% ותמשיך לעלות בשנה הקרובה. נכון שהיצע הזהב מוגבל יחסית, לעומת היצע של מטבעות פיאט כדוגמת הדולר, אולם גם שוויו של הזהב נגזר מהאמונה של משקיעים בו ולא מהערך של השימוש הפיזי בו - ולכן אין ממש בטענה זו של חסידי הזהב. ההבדל המרכזי בין הזהב לדולר, פרט לריבית, הוא השימוש היומיומי הנרחב בדולר בקרב כלל אוכלוסיית העולם.

אם בעבר היינו רואים את הזהב עולה בכל פעם שהשווקים רועדים, הרי שלפחות בירידות האחרונות - הדולר תפס את מקומו כמבוגר האחראי ושמר על יציבות ושימש כמכשיר הגנה מייצב על תיק ההשקעות. היתרון המרכזי בהגנה של הדולר הוא שבניגוד למכשירים פיננסים אחרים, ההגנה של הדולר ניתנת ללא עלות.

כך היה למשל בתנודות האחרונות בשווקים במהלך אוגוסט בעקבות המשבר בטורקיה, שהוביל לצניחת הלירה הטורקית ביותר מ-30% ולירידות חדות בכל השווקים המתעוררים. במהלך התקופה הזו, בין 10 ל-14 באוגוסט, נרשמו ירידות במדד S&P 500 ובשאר מדדי המניות בעולם ומנגד הדולר מימש את ייעודו ועלה. והזהב? במהלך אותם ימים הזהב לא מיתן את תנודות התיק, אלא להיפך. הירידות החדות בזהב (מינוס 4% בשיא) העצימו את תנודתיות התיק. הזהב, בניגוד למצופה, תיקן את הירידות החדות רק לאחר שהסערה חלפה.

תמונה דומה ראינו גם בתנודתיות שתקפה את השווקים בתחילת פברואר השנה, כאשר S&P 500 ירד ביותר מ-8%, הזהב ירד בכ-2% ואילו הדולר עלה ביותר מ-1.5%. היה זה רצף הירידות החזק ביותר בחמש השנים האחרונות והוא לווה בתנודתיות שלא נראתה מאז 2011. אגב, לירידות האלה ניתנו פרשנויות רבות וכולן הגיוניות, אך הנקודה המרכזית היא שהדולר שוב הצליח להוכיח את עצמו כמנגנון ביטוח לתיק ההשקעות בתקופה תנודתית.

וכך, בעוד שהדולר בעולם עלה השנה בין היתר בזכות הריבית הגבוהה - הזהב דווקא רשם ירידות. מתחילת 2018 התחזק הדולר מול סל המטבעות העולמי בכ-2%, בעוד שמחירי הזהב ירדו בכ-8%. אגב, לא רק הביקוש הפיננסי לזהב מידלדל, אלא גם הביקוש לזהב הפיזי. לפי מועצת הזהב העולמית, הביקוש לזהב במחצית הראשונה של 2018 היה ברמה הנמוכה ביותר מאז 2009. הנכסים של קרנות הסל (ETF) על הזהב יורדים זה יותר משלושה חודשים - הרצף הארוך ביותר מזה כחמש שנים.

תגובת הדולר והזהב לתנודות בשוק השנה
 תגובת הדולר והזהב לתנודות בשוק השנה

חשיפה לדולר בישראל מגנה מאינפלציה

עליית הריבית בארה"ב יצרה הזדמנות ללקוחות סולידיים, שכעת יכולים לקבל ריבית על יתרות דולריות לטווח קצר דרך קרנות כספיות דולריות, אג"חים קצרצרים או פיקדונות. הזדמנות זו לא הייתה קיימת בעשור האחרון, כשהריבית בארה"ב הייתה אפסית, כך שבעבור משקיעים צעירים רבים זו תופעה חדשה. במכשירים אלה ניתן לקבל כיום תשואה של עד 2.5%, ברמת סיכון אשראי נמוכה במיוחד.

רמת התשואות הגבוהה יותר בשוק האג"ח הדולרי, מספקת גם סיבות למשקיעים הישראלים להיחשף לדולר. בניגוד לשנים האחרונות יש אף היגיון בכך שחלק מהחשיפה תהיה לדולר עצמו, כלומר ללא גידור החשיפה המטבעית. בצעד כזה יכול משקיע ישראלי להרוויח משני כיוונים. מצד אחד, אם יתחזק הדולר בכל העולם וגם מול השקל, הרי שהוא ירשום רווח על השקעתו. מצד שני, אם לשפוט לפי הודעת הריבית של בנק ישראל בשבוע האחרון, הסיכון המרכזי להתפרצות אינפלציה בישראל הוא גורם המט"ח - כך שחשיפה לדולר מספקת למשקיע גם הגנה מפני אפשרות להפתעה אינפלציונית.

מכשירי ההשקעה באג"ח הדולרי הפכו מאוד מגוונים בשנים האחרונות - החל מקרנות נאמנות ותעודות סל על אג"ח חו"ל (עם או בלי הגנה מטבעית) ועד קרנות סל בחו"ל (כמו LQD). בחודשים האחרונים נוסף מכשיר השקעה חדש, מקומי, בדמות מדד חדש שהשיקה הבורסה ושנועד לעקוב אחרי אג"חים ישראלים שהונפקו בשקלים והם צמודים לדולר - תל בונד דולר. הנפקה של אג"חים צמודי דולר בשוק המקומי היא מגמה שהתרחבה בשנים האחרונות והתגברות הביקושים מצד המשקיעים בישראל עשויה לתמוך בהמשך מגמה זו. חשיפה לאג"ח מקומי צמוד מט"ח עשויה להיות נוחה, לאור העובדה שהיא חוסכת את הצורך בהמרת מט"ח. זאת לצד העובדה שהתשואה הפנימית באג"חים צמודי הדולר נגזרת מעקום תשואות האג"ח הדולרי ולפיכך היא גבוהה משמעותית מזו של מדדי התל בונד המקומיים האחרים.

■ הכותב הוא מנהל הפרויקטים ופיתוח עסקי בהראל פיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסים המצוינים בכתבה זו. אין לראות בכתבה משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכיו האישיים והמיוחדים של כל משקיע