טראמפ: מנהיגי תבל לא צחקו עליי, הם צחקו אתי; היה לנו כיף

"שמעתי רשרוש קטן" • במסיבת עיתונאים בניו-יורק הניח טראמפ לאסוציאציות שלו לנדוד לכל הכיוונים, אך הנושא העיקרי היה תמיכתו במועמדו לביהמ"ש העליון, ברט קאוואנו, למרות ש-4 נשים מאשימות אותו בתוקפנות מינית • "הניסיון שלי עם האשמות כאלה עיצב את חשיבתי על ההאשמות כלפי המועמד"

דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב, נואם בעצרת האו"ם / צילום: Reuters, Carlos Barria
דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב, נואם בעצרת האו"ם / צילום: Reuters, Carlos Barria

מה נותר בזיכרון מנאומו של דונלד טראמפ בעצרת הכללית של או"ם, שלשום? ללא ספק, פרץ הצחוק שנשמע מהשורות של מאות מנהיגים ובכירים אחרים מכל מדינות תבל לשמע הצהרת הנשיא, בתחילת נאומו, כי ממשלו "רשם הישגים רבים יותר מאשר כל ממשל אחר בהיסטוריה של ארצנו".

ייתכן שהם צחקו מפני שהדברים היו צפויים כל-כך, או, אולי, מפני שהם היו מופרכים כל-כך. מכל מקום, טראמפ הפסיק לרגע, עיוות את פניו בחיוך חמוץ ואמר: "זה כל-כך נכון... לתגובה כזו לא ציפיתי, אבל אוקיי". בתוך דקות, העלו אתרים רבים את הכותרת "העולם צוחק לטראמפ".

אבל טראמפ מבקש להודיע לעולם שזו אי הבנה גדולה. במסיבת עיתונאים נדירה בניו-יורק, קודם שובו לוושינגטון, אמש (ד'), אמר הנשיא: "העולם לא צחק עליי, הוא צחק אתי; כולנו נהנינו ביחד".

שאלה: כאשר דיברת באו"ם על הישגי ממשלך, מנהיגים רבים שם צחקו. מדוע לדעתך הם צחקו?

טראמפ: "מדובר בפייק ניוז; כך התקשורת סיקרה את זה. או קיי. אז אמרתי שמאז הבחירות הכלכלה שלנו נעשתה הלוהטת ביותר בעולם. קיצוצים במס. תקנות. רמת האמון הציבורי ברמתה הגבוה ביותר מזה 18 שנה ובקרוב היא תגיע לרמה היסטורית. האבטלה נמצאת ברמתה הנמוכה ביותר בהיסטוריה של ארצנו. ראו האבטלה בקרב שחורים, אסיינים, נשים, זקנים. נתוני האבטלה הם הכי טובים שהיו לנו אי פעם...

"אמרתי זאת לפני קבוצה גדולה של מקצוענים, רובם ממדינות אחרות או מהאו"ם, אנשים שלא כל-כך אוהבים למחוא כפיים, להריע או לחייך. ואז שמעתי רשרוש קטן, בדיוק כאשר אמרתי שארצנו חזקה יותר מאי פעם. וזה נכון. אז שמעתי רשרוש קטן, ואמרתי, 'זה נכון'. ושמעתי חיוכים (כך במקור)... הם לא צחקו עליי. הם צחקו יחד אתי. היה לנו כיף. זה לא שהם צחקו עליי. (אבל) עיתונות הפייק ניוז אמרה שאנשים צחקו על הנשיא טראמפ. הם לא צחקו עליי. אנשים נהנו יחד אתי. צחקנו ביחד".

במסיבת העיתונאים הניח טראמפ לאסוציאציות שלו לנדוד לכל הכיוונים. האמירה שמנהיגי תבל צחקו אתו, לא עליו, הובילה את הנשיא, ללא שאלה מנחה, לסוגיה מדוע מדינות עשירות כיפן אינן משלמות לארה"ב על ההגנה שהיא מעניקה להן. אך נושא אחד חזרה ועלה לאורך כל האירוע, שנמשך כשעה ורבע: התמיכה העיקשת של טראמפ במועמדו לבית המשפט העליון, ברט קאוואנו, למרות שארבע נשים מאשימות אותו, בנפרד, בתוקפנות מינית.

כבר כמה שבועות מנסים סנטורים דמוקרטים לסכל את המינוי. קאוואנו, בעל השקפות שמרניות נוקשות, שידוע כמתנגד מושבע להפלות, אמור להחליף את השופט העליון אנתוני קנדי, שמרן מתון, שפעמים רבות היטה את כף המאזניים לצד השופטים הליברליים.

הדמוקרטים חוששים שמינויו של שמרן כקאוואנו ישנה מן היסוד את יחסי הכוחות בבית המשפט העליון ויעמיד בסכנה את פסיקת העליון מ-1973, שלפיה חירות ההפלות אינה מנוגדת לחוקה. לרפובליקאים רוב קטן בסנט ולכאורה הם היו יכולים לדחוף את מועמדם על אפם ועל חמתם של הדמוקרטים.

אך כאשר היה נדמה ששום דבר לא יוכל למנוע את הצטרפות קאוואנו לעליון, החלו להופיע, בזו אחר זו, נשים שטענו כי היו קרבנות לאלימות מינית של המועמד כאשר הוא היה תלמיד בבית ספר תיכון או סטודנט באוניברסיטה, כלומר לפני כ-35-30 שנה. עד עתה ידוע על קיומן של ארבע נשים, אך כפי שקרה במקרים דמים בעבר, אין ודאות שלא יופיעו אחרות.

הרפובליקאים נתונים במצוקה. הם חוששים כי אם תוסר מועמדותו של קאוואנו, לא יעלה בידם לדחוף מועמד שמרני חדש לעליון - דרישה חד-משמעית של ה"בייס", הגרעין הבלתי מתפשר של תומכי טראמפ - לפני בחירות הביניים לקונגרס בנובמבר. אם הדמוקרטים יצליחו להשיג רוב בסנט - אפשרות שמתחילה להסתמן כריאלית - לא ייכנס שופט שמרן לעליון בשנתיים הבאות. זה מלחיץ את טראמפ, שהבטיח לתומכיו במהלך מסע הבחירות ב-2016 שהוא ימלא את העליון בנוצרים אדוקים.

וכך, מתנהלת עתה מלחמת גרילה בין הדמוקרטים לרפובליקאים, כשטראמפ נושא דגלם של האחרונים. הרפובליקאים טוענים שמדובר במזימה של הדמוקרטים ושכל המתלוננות קשרו קשר למנוע מינויו של קאוואנו לעליון. מדוע הן לא התלוננו במשך 30 שנה ונזכרו לטפול עליו האשמות דווקא עתה, ברגע האחרון? - שואלים הרפובליקאים. הדמוקרטים תוהים: למה להיחפז? הם תובעים שהבית הלבן יורה ל-FBI לחקור את כל הקובלנות. הרפובליקאים מסרבים, אולי מפני שהם חוששים שתתגלה האמת.

העימות יגיע היום (ה') לקרשצ'נדו: ועדת המשפט של הסנט תחקור לפחות אחת מהמתלוננות ואת קאוואנו. המחוקקים הרפובליקאים חוששים להצטייר כעדר של זכרים לבנים שמתנפלים על אשה מפוחדת שיושבת לפניהם והם שכרו תובעת שמתמחה בפשעי מין כדי תערוך את החקירה בשמם.

המערכה רוויית היצרים הזו טורדת את מנוחתו של טראמפ. היא מעצבנת אותו. הוא לא מאמין למתלוננות ובוודאי לא לדמוקרטים. במסיבת העיתונאים אמש הוא דיבר על הפרשה בלהט ופרק את כל הזעם שהצטבר בו בגין ההאשמות שטפלו עליו, לדבריו, במרוצת השנים נשים רבות שקיבלו כסף ממקורות עלומים כדי להכפישו.

האם כל ההתקלויות שלך עם נשים שהתלוננו עליך משפיעה על עמדתך כלפי קאוואנו? - נשאל טראמפ.

תשובת הנשיא מאלפת: "זה אכן משפיע על עמדתי. רוצה לדעת מדוע? מפני שהוטחו בי המון האשמות שווא. אני אדם מפורסם מזה זמן רב... אנשים מחפשים פרסום. הם רוצים כסף. הם רוצים מה שלא יהיה. לכן, כאשר אני רואה דבר כזה, יש לי עמדה שונה מזו של מישהו שיושב לפני הטלוויזיה ואומר, קאוואנו הזה, זה מה שאומרים עליו? דברים כאלה קרו לי פעמים רבות. פעם התלוננה נגדי אשה שישבה ליד במטוס וטענה כי תקפתי אותה בשעה שאנשים עלו למטוס. אני? הרי אני כתבתי את הרב-מכר מס' 1".

ובכל זאת, טראמפ השאיר לו פתח מילוט. בתשובה על שאלה האם כל המתלוננות על קאוואנו שקרניות, הוא השיב שיש לו ראש פתוח: אני רוצה לשמוע אותן ואז אחליט האם להסיר את המועמדות.