הוט | בלעדי

משרד התקשורת מוטרד: הוט לא משקיעה בתשתיות

מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, נפגש עם בכיר באלטיס, חברת-האם של הוט, כדי להאיץ את ההשקעה בסיבים אופטיים בישראל

מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, ושר התקשורת, איוב קרא / צילום:שלומי יוסף
מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, ושר התקשורת, איוב קרא / צילום:שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, מוטרד מחוסר היענותה של חברת הוט להשקיע בסיבים אופטיים ולשדרג את הרשת שלה כך שתוכל לספק קצבים גבוהים. כהן נפגש עם דקסטר גואי - מנכ"ל אלטיס ארה"ב והאיש השני במדרג בקבוצת אלטיס, שהיא חברת-האם של הוט - ודן איתו בנושא במסגרת ביקורו בניו-יורק. השניים דנו גם במגמות בתחום הכבלים והטלוויזיה בארה"ב.

הוט אינה מראה סימנים שבכוונתה להיכנס לתחום הסיבים האופטיים ולשדרג את הרשת שלה לקצבי גלישה גבוהים. חוסר המוטיבציה של הוט מטריד את המשרד, שכן אחת המטרות העיקריות שהציבו שר התקשורת איוב קרא ומנכ"ל משרדו נתי כהן, היא להאיץ השקעות בתחום התשתיות הנייחות ולהביא את ישראל לקדמת הבמה העולמית בפריסת סיבים אופטיים לבתים. 

עם בזק המשרד מנהל שיחות כיצד ובאילו תנאים היא תיכנס להשקעה. בהינתן מדיניות של שוק סיטונאי כפי שהיא קיימת היום בשוק התקשורת, שמאפשרת למתחרותיה להשתמש מהרגע הראשון בתשתית החדשה שתפרוס תחת המחירים שקבע המשרד לשימוש בתשתיותיה, בזק טוענת כי אין לה כדאיות כלכלית בביצוע הפרויקט. המשרד מנסה להגיע להבנות שיאפשרו לבזק בכל זאת להניע את המיזם. 

במקביל, המשרד דוחף את סלקום להשקיע ביחד עם פרטנר במיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל - IBC. סלקום כבר חתמה על הסכם לרכישת השליטה במיזם, והיא במגעים לצרף את פרטנר. 

מול הוט העסק הרבה יותר מורכב ומסובך. עד השנה שעברה ניסה מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר, לקדם דיל לפיו הוט תיכנס להשקעה בסיבים אופטיים בתמורה להקלות שהחברה תקבל בחובת הפריסה האוניברסלית שלה, שנמצאת במחלוקת קשה מול המשרד. אלא שהדיל הבלתי חתום מעולם לא הגיע לכדי מימוש, והוט כנראה גם לא התכוונה לעמוד בו, ופילבר לא אכף אותו. התוצאה הייתה שאחרי שפילבר עזב את משרד התקשורת, המשרד התנער מכל ניסיון לדיל עם הוט והחליט לחייב את החברה להשלים את הפריסה האוניברסלית שלה דרך פתרונות טכנולוגיים אלחוטיים. אלא שהוט ממשיכה עד היום לא להראות סימנים לנכונות מינימלית להשקיע בסיבים, וכאמור משרד התקשורת מוטרד מכך. 

מבחינת הוט מדובר בפרויקט דגל עתיר-השקעה, שלחברה ככל הנראה יש קושי לבצע בשלב הזה על רקע התחרות שהיא נתקלת בה בתחום הטלוויזיה ששוחקת את רווחיה, ועל רקע החובות האדירים שהקבוצה הבינלאומית נמצאת בה ואשר עומדים על 50 מיליארד דולר. כאן המקום לציין כי הוט הצהירה בפומבי כי החברה תיכנס להשקעות בסיבים אופטיים ב-2018, אך בשטח אין עדיין סימנים לכך. בניגוד לישראל, אלטיס משקיעה בסיבים אופטיים במדינות שבהן היא פועלת.

במשרד התקשורת מבינים את המצב וכחלק מהמדיניות לסייע היכן שניתן להשקעות בתשתיות, המשרד מקדם את שימוע ההדדיות שאמור לאפשר להוט להשתמש ברשת תעלות התקשורת של בזק כדי שתוכל לפרוס תשתיות חדשות. הוט הציבה דרישה זו כתנאי להשקעה, ולמרות הבעייתיות הקשה מאד שיש במדיניות הזו, נראה כי המשרד מתכוון להיענות לה. הבעיה היא שבמקום שהמשרד יאפשר לבזק ולהוט לנהל ביניהן משא-ומתן פתוח וחופשי, המשרד מתכוון על-פי השימוע לחייב את בזק לאפשר את הנגישות של הוט, במחירי שוק סיטונאי שתקפים כיום רק לסלקום ולפרטנר, שלהם אין תשתיות קוויות, ואילו להוט יש. 

בכיר במשרד התקשורת אמר ל"גלובס" כי המשרד מוכן לקדם פתרונות שונים שיעזרו להוט להשקיע, אך יש שלב שבו המשרד ייאלץ לעשות חושבים עד כמה הוא מוכן ללכת לקראת החברה, והיא תידרש להחליט מה היא רוצה לעשות ככל חברה מסחרית בשוק תחרותי. לדברי הבכיר, המשרד יהיה מוכן לשקול הקלות בפריסה של התשתית החדשה, כך שהוט תתחיל בפריסה באזורי ביקוש, אך חשוב שהוט תראה קודם נכונות ומוטיבציה להשקיע.