ארה"ב הפסידה במלחמת הפטנטים

התדמית לפיה סין מעתיקה פטנטים עברה מהעולם. היום היא כבר רושמת יותר פטנטים מארה"ב

פטנט/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פטנט/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ארה"ב נמצאת כבר מספר שנים בגירעון מסחרי עצום. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מנסה בשנה האחרונה לשנות את רוע הגזירה, אך נראה שבמלחמת העולם הפטנטית בין ארה"ב לסין, סין ניצחה, מנצחת ותנצח. הניסיון של טראמפ כעת לשנות, הוא מעט מדי ומאוחר מדי.

סין עברה שינוי ממדינה שמעתיקה המצאות ומיזמים של אחרים למדינה הנמצאת בראש טבלת מגישי הפטנטים. בשנת 2016, כתבו בסין 1.3 מיליון פטנטים, פי 2 מאשר בארצות-הברית עם 600 אלף פטנטים בשנה. אמנם מספר הפטנטים שמוגשים בארה"ב הולך וגדל מדי שנה, אך בעשור האחרון מספר הזרים שמגישים פטנט במדינה שווה או גדול ממספר המקומיים שמגישים, דבר שמקשה על חופש הפעולה העסקי של האמריקאים בארה"ב ומעיד על דילול ביוזמה וביצירתיות בקרב האמריקאים. תופעה דומה קיימת גם בארצות מערב אירופה, לרבות גרמניה ואיטליה.

יתרה מכך, קצב הגידול ביזמות ובמחקר ובפיתוח גדול בקרב הסינים פי 2 לעומת ארה"ב. בנוסף, 80% מחברות הענק שמגישות פטנטים, כדוגמת קנון, סמסונג, טושיבה, טויוטה, מיצובישי - הן ממזרח אסיה, (יפן, סין, דרום קוריאה). מיעוט מהחברות הגדולות מקורן באירופה, ורק 2 חברות הן אמריקאיות. במדינות שונות כותבים פטנטים בתחומים שונים: במזרח כותבים בעיקר פטנטים הקשורים בחומרה; בארה"ב פטנטים הקשורים למחשבים ובאירופה - פטנטים בתחום המכשור הרפואי.

הסיבה ל'ניצחון' הסינים במלחמה, נעוצה בעובדה שהאסייתיים, ובעיקר הסינים, קונים כל טכנולוגיה מערבית ולמעשה משתלטים על השוק העולמי. כך לדוגמה, תעשיית הביוטכנולוגיה הייתה בעבר בשליטה אמריקאית-אירופאית, אך כיום חברות ביוטכנולוגיה רבות נקנו על ידי חברות סיניות, כדוגמת חברת סינג'נטה, אחת מהחברות הוותיקות והמובילות בענף זרעי הירקות בארץ ובעולם.

סיבה נוספת להשתלטות הסינית על ענף הפטנטים היא המצב הכלכלי הגלובלי, אשר מתבטא בשווי המניות, כמות ומחיר האשראי, תל"ג ויחסי שער מטבע - אלו משפיעים על החוסן הכלכלי של המדינה ושל העולם כולו. בהתאם לכך, משפיעים גם על יכולת של המדינה להגיש פטנטים ולמנוע מסחור טכנולוגי של הפטנטים שלה.

בעתות משבר, כדוגמת המשבר הכלכלי של שנות ה-30 בארה"ב, מלחמת העולם השנייה, משבר הדוט.קום - כל מדינות העולם בהכרח נפגעות, והיקף הפגיעה מבחינה כלכלית משתנה ממדינה למדינה. ארה"ב היא מדינה במשבר. האמריקאים כיום איבדו את היכולת שלהם להתחרות בשוק. השוק האמריקאי מייצר מוצרים יקרים מדי, שלא משפיעים על רמת החיים. זאת, לעומת הסינים שמייצרים מכונות ייצור זולות. התוצאה היא שהאמריקאים מתחרים בעיקר בעצמם ומעט באירופה, ואילו הסינים מתחרים על כושר הייצור הזול, בכמויות גדולות ומתחרים באסיה, בארה"ב ובשאר העולם.

שקיעת האמריקאים, מביאה סינים נוספים להגיש פטנטים ולחסום הגשת פטנטים נוספים בארה"ב. בנוסף, מכיוון שהסינים קנו את בית החרושת עצמו או את הפטנט, העסקים בארה"ב נידונים למוות.

אם בכל זאת יש תקווה, הסינים עוקרים ניסיון זה מהשורש. הסינים, כיום, על אף שהם כותבים פי 2 פטנטים מארה"ב, הם מגישים, יחסית לגודלה הענקי של סין, מעט פטנטים בארה"ב, אך גם זה עתיד להשתנות.  בעתיד הנראה לעין הסינים יגישו פטנטים בארה"ב פי 4, לעומת הגשת הפטנטים בארה"ב על ידי אמריקאים.

נראה שבמלחמת העולם הפטנטית בין ארה"ב לסין, סין ניצחה, מנצחת ותנצח. הניסיון של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ כעת לשינוי, הוא מועט מדי ומאוחר מדי.

■ הכותב הוא ממשרד אייל ברלסר ושות', המתמחה בקניין רוחני.