הודו בבהלת אינפלציה: העלאת ריבית לא תאט את צלילת הרופי

הודו, הכלכלה השלישית בגודלה באסיה, צפויה להעלות את הריבית במדינה ב-25 נקודות השבוע • גם עלייה זו לא תעצור את צלילת הרופי, כך טוענים מומחי מטבע סביב לעולם

הרופי ההודי / צילום: רויטרס
הרופי ההודי / צילום: רויטרס

הרופי צולל לאזור שיא שלילי של כל הזמנים השנה ואין צפי כי יעצור - אפילו אם הבנק המרכזי של הודו יעלה את שיעור הריבית השבוע, כך לפי מומחים שעוקבים אחר ענייני הבנק.

אנליסטים מצפים שהודו, הכלכלה השלישית בגודלה באסיה, תעלה את הריבית במדינה ב-25 נקודות השבוע, עם עליות נוספות בהמשך השנה הנוכחית והבאה. עם זאת, על אף שהעלאת שיעור הריבית בדרך כלל תומכת במטבע, הרופי בדרך ל"הפסדים מתמשכים", לפי פראקש סאקפאל, סגן נשיא מחלקת המחקר בבנק ההולנדי ING.

בחודשיים האחרונים, הרופי חטף מספר מהלומות מול הדולר ונחלש לרמת ה-73 רופי לדולר. מדובר בצלילה של יותר מ-14 אחוז מאז תחילת השנה, מה שמעניק לרופי את התואר המפוקפק של המטבע עם הביצועים הגרועים ביותר באזורו, לצד המטבעות הפיליפיני והאינדונזי.

העלייה במחירי הנפט הואשמה בצלילה במטבע ההודי, הודו היא יבואנית נפט גולמי גדולה וממשיכה להרחיב את הגירעון הנוכחי שלה.

מומחים הזהירו כי הודו חייבת לכונן יציבות במדיניות המטבע שלה על מנת למנוע את האטת הצמיחה במדינה ועלייה באינפלציה. אינפלציה הינה חשש מוביל לבנק המרכזי של הודו ובחודש אוגוסט הגיעה לכמעט 4%. היא מושפעת מהתזוזות ברופי, מפני שכשהוא נחלש, סחורות מיובאות להודו עולות יותר מבחינת הרופי - מה שמוביל לעלייה במחירים במדינה.

מבחינת מחירי הנפט, אם שיעור הריבית במדינה יעלה - הרופי יתחזק ומחיר הנפט המיובא ירד. נכון לעתה, העלייה ב-10% במחירי הנפט הגולמי הגלובליים תעלה את האינפלציה בהודו ב-20 עד 30 נקודות בסיס, כך על פי אנליסטים.