גרמניה מציינת 28 שנה לאיחוד: המזרח שוב מתרחק מהמערב

ברלין, כסמל לאיחוד גרמניה, ממשיכה להציג תמונה מורכבת: סיפור הצלחה באזורים מסוימים, מראה המשקפת את החברה הגרמנית המפולגת באחרים, ובמיוחד בקריית הממשלה שבמרכזה

חומת ברלין/ צילום: רויטרס Stringer
חומת ברלין/ צילום: רויטרס Stringer

אם יש עיר המסמלת את איחוד גרמניה, שצוין היום כחג לאומי במדינה, הרי זו ברלין. העיר המחולקת לשעבר, אי של מערב-גרמניה בתוך שטח מזרח-גרמניה, שבה רכבות דהרו מבלי לעצור בתחנות חסומות מחלק אחד במערב לאחר, שבה בנייני דירות הפכו לחלק מחומה ורחובות שלמים נחסמו והוגדרו כ"אזור מוות", עברה את התמורה המרשימה ביותר ב-28 שנות איחוד גרמניה, אירוע המצוין מדי שנה ב-3 באוקטובר כמעין יום עצמאות.

עיר הבירה של גרמניה הפכה לפרויקט לאומי, שמטרתו להציג את גרמניה המאוחדת כסיפור הצלחה. היא קיבלה השקעות ענק של עשרות מיליארדי אירו כדי להפוך אותה לראויה לתואר בירת הכלכלה הגדולה באירופה. זה לא קרה בן-לילה, אבל בעשור האחרון העיר השתנתה ללא היכר. לפני האיחוד ב-1990 וגם בשנים שאחריו, התקשורת התרכזה בהמבורג, הממשלה בבון והבנקים בפרנקפורט. בשנים האחרונות, הם עוברים בהדרגה לברלין. 

גם עסקים רבים - מקומיים ובינלאומיים, העבירו את המטות שלהם לברלין או צמחו בעיר, ביניהם חברות טכנולוגיה רבות. בשכונות מזרח ברלין לשעבר, כמו פרנצלאואר ברג, רואים כיום חבורות של מתכנתים מסתובבים ברחובות, כרטיסי החברה שלהם על כיס הג'ינס, בדרך לארוחת צהריים. הבניינים קיבלו שכבות צבע חדשות ואת חדרי השירותים החליפו מעליות שעולות לפנטהאוזים חדשים שנבנים על הגג, ושנמכרים במחירים גבוהים פי שלושה מהמצב לפני כעשור לגרמנים אמידים ולקונים מחו"ל.

אבל אם במרכז ברלין איחוד העיר הוא סיפור הצלחה, אם יוצאים ממנו התמונה משתנה. מזרח גרמניה לשעבר היא עדיין אזור הנאבק עם בעיות אבטלה, תשתיות ומתחים חברתיים. ההכנסה הממוצעת באזורי מזרח גרמניה לשעבר לחודש עומדת על 2,600 יורו, לעומת 3,340 במערב. 11% מתושבי האזור עזבו אותו, וכפרים ועיירות שלמות ננטשים על ידי הצעירים, שמהגרים לערים הגדולות או למערב. מבחינה פוליטית, האזור מוביל את ההתנגדות למדיניות הפליטים של קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. לו היו בחירות נערכות רק במזרח, הראו סקרים שזיעזעו את הציבור בגרמניה לפני כחודש, המפלגה הגדולה ביותר היתה "אלטרנטיבה לגרמניה".

ובכלל, יום האחדות הנוכחי בגרמניה הוא אחד המפולגים ביותר. האווירה הציבורית במדינה, לפי כלי התקשורת, היא שהמערכת הפוליטית אינה עובדת כמו שצריך. השנה ה-13 של כהונת מרקל מסתמנת כשנה שבה מתחים על רקע הגירה, מדיניות חברתית וביטחון צפים ועולים על פני השטח. ויכוחים בתוך הקואליציה על נושאים שונים, ומעל הכול - משבר הפליטים ששר הפנים של מרקל כינה "האמא של כל הבעיות" - הופך את הקואליציה למקרטעת ואת האווירה הציבורית לקשה.

בשער ברנדבורג, שהפך לסמל של העיר המחולקת, התקיימו היום חגיגות ציבוריות לציון יום האחדות, תחת הכותרת "רק אתך". לא רחוק משם, צעדו כמה מאות מפגיני ימין קיצוני, שהחליטו לציין את "יום האומה" במקום, ובמקביל צעדו פעילי שמאל בצעדת מחאה נגדם. ברלין, כסמל לאיחוד גרמניה, ממשיכה להציג תמונה מורכבת: סיפור הצלחה באזורים מסוימים, מראה המשקפת את החברה הגרמנית המפולגת באחרים, ובמיוחד בקריית הממשלה שבמרכזה.