המצלמה של פייסבוק: אסון לפרטיות או שהיא מתה מזמן?

פייסבוק חשפה אתמול את פורטל, מוצר החומרה הראשון שלה, שמשלב בין מצלמה למיקרופון חכם • מצד אחד: יומרני מצד פייסבוק להאמין שצרכנים ייתנו לה לנגוס עוד קצת מידע עליהם • ומצד שני: האם אנחנו עדיין מאמינים שיש לנו פרטיות? באמת?

Portal של פייסבוק / צילום: Facebook
Portal של פייסבוק / צילום: Facebook

פייסבוק חיה בסרט: למה שהצרכנים ישלמו כדי לפתוח לה את הדלת? / ויקי אוסלנדר

לפחות יש מישהו אחד שמאמין בפייסבוק - פייסבוק עצמה. למעשה, היא כל כך סומכת על המותג שלה, שהיא מצאה לנכון להשיק מצלמה חכמה - מוצר החומרה הראשון שהיא ייצרה מההתחלה ועד הסוף בעצמה - רק שבועיים אחרי הפריצה הגדולה בתולדותיה ובזמן שהמניה שלה נסחרת בשפל דומה לזה שבו הייתה בזמן שערוריית קיימברידג' אנליטיקה.

המוצר, שמכונה Portal, נכנס אתמול לשלב ההזמנות המוקדמות לקראת השקתו בחגים. הוא שילוב בין מצלמה לרמקול חכם, שדומה במראהו לטאבלט, ומחירו עומד על 200 או 350 דולר, תלוי בגודל המסך (10.1 או 15.6 אינץ'). הפורטל, מצויד במצלמת 12 מגה פיקסל, מסך HD ויכולות בינה מלאכותית, מאפשר ניהול שיחות וידאו עם משתמשים שמחוברים למסנג'ר, הזרמת וידאו משירות פייסבוק Watch והשמעת מוזיקה באמצעות שירותים כמו ספוטיפיי או פנדורה.

הפיצ'ר הבולט של המצלמה הוא יכולתה העצמאית לעקוב אחר המשתמשים בזמן שהם נעים בחלל, ולהחליט איזו זווית או זום נכונים ביותר כדי לתפוס את התמונה בצורה מיטבית. היא יכולה לזהות אם יש משתמש אחד בסביבה, אם הוא יושב, קם, מסתובב, אם מצטרף אליו משתתף נוסף, או אם אחד אחר עוזב. היא אפילו יודעת להחליט אם יש צורך בצמצם רעשי רקע (טכנולוגיה שבחברה מכנים "צליל חכם"). הפורטל מצויד גם ביכולות אלקסה, הסייענית הווירטואלית של אמזון, שמופעלת באמצעות הפקודה "היי פורטל". כשהמכשיר לא בשימוש הוא יכול להקרין תמונות שונות, כמו שומר מסך או מסגרת דיגיטלית סטנדרטית.

אם כל זה מייצר תחושת דז'ה וו קלה, זה כי המוצר באמת לא מאוד חדשני, או לפחות לא מספיק חדשני כדי להצדיק מחיר של 200 דולר ומסמר נוסף בארון הקבורה של הפרטיות. פייסבוק, כך נראה, נכנסת לתחום מבלי שהיא יכולה להציע משהו מעניין במיוחד. אנדרו בוסוורת, סגן נשיא הרשת החברתית, סיפר בראיון ל-BBC כי מדובר על קטגוריית מוצרים חדשה "הכוללת מצלמה" אבל האמת היא שאפשר לעשות וידיאו צ'ט בפייסבוק מסנג'ר באמצעות כל סמארטפון ומחשב. גם המצלמה החכמה היא לא העניין: אמזון השיקה לפני שנה מוצר דומה בשם Echo Show, וללנובו ו-JBL מוצרים דומה שבנתה עם גוגל אסיסטנט.

היכולות של המכשיר מוגבלות למדי. אין לו גישה לאינטרנט החופשי, או לאפליקציות: אפילו לא אלו שבבעלות פייסבוק, כמו אינסטגרם או וואטסאפ. אי אפשר לקיים איתו וידאו צ'ט בשירותי שיחה שהם לא פייסבוק מסנג'ר. הוא פשוט מצלמה ומיקרופון שנועדו לעקוב אחרי משתמשים. זאת אומרת, פייסבוק מציעה לשלם לחתול מאות דולרים כדי שישמור על השמנת, בידיעה מוחלטת שהוא ימכור אותה במיליארדי דולרים וישאיר אותנו רעבים.

הסקרים: צניחה חדה באמינות

פייסבוק כנראה מאמינה אמונה שלמה שיש בידה מוצר מנצח, למרות מגבלותיו ולמרות העובדה ש, איך להגיד בעדינות, מעטים האנשים שעדיין סומכים עליה. מבחינת הרשת החברתית, זה לא משנה שכבר שנה שלמה אנו נחשפים לשורה של אסטרטגיות בעייתיות שהיא מפגינה כלפי המשתמשים, ולקלות שבה היא מוכנה למסור את המידע שלנו לחברות חיצוניות. לא משנה שעוד ועוד פרשות חשפו את אדישותה לתוכן שמופץ דרכה (שהתחלפה בפאניקה רק כשהחברה החלה לספוג נזק ממשי), ואת העובדה שאפילו המנהלים הבכירים ביותר שלה בווטסאפ ובאינסטגרם התייאשו ממנה ועזבו אותה. היא מצפה שנשכח שזו הייתה שנה כל כך משברית עבורה, שהמנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג זומן להעיד בפני הסנאט ובית הנבחרים, נזוף ומתנצל.

לפחות שני סקרים מביאים לידי ביטוי את התקופה הקשה ביחסי פייסבוק והצרכנים. סקר שבוצע על ידי מכון המחקר Ponemon באפריל (אותו הוא מבצע כל שנה בשבע השנים האחרונות) מצא שרק 28% מהאמריקאים סומכים על הרשת החברתית הגדולה בעולם ומאמינים כי היא מחויבת להגן על פרטיות המשתמשים שלה - צלילה קשה מ-79% שנמדד שנה קודם לכן. סקר שנערך ביולי על ידי Jebbit דירג את פייסבוק כחברה עם רמת המהימנות הנמוכה ביותר בקרב 100 מותגים גדולים: החברה זכתה לציון של 3.1 מתוך 10.

פייסבוק כל כך חיה בעולם שלה, נטול הסקרים, וכל כך מאמינה במותג שלה, עד שהיא מוצאת טעם בשחרור סימולטני של שני גדלים למוצר שלה, כאילו הייתה אפל או סמסונג. היא מודעת לחששות שהמוצר עשוי לעורר: בוסוורת התייחס אליהם בראיון, ואתר המוצר כולל לשונית שלמה המוקדשת לפרטיות (כולל אזכור לכך שהחברה לא באמת מאזינה לשיחות שלנו, שמועה עקשנית ומתמדת). היא לא היססה אפילו להעניק לדף הזה את הכותרת - Private by design, כאילו הפורטל הוא תמצית הפרטיות.

כיצד המחויבות של פייסבוק למשתמשיה באה לידי ביטוי? בהוספה של כיסוי פלסטיק למצלמה וכפתור (הו החידוש!) שמכבה אותה, הכרזה על הצפנת השיחות והבטחה לא להשתמש בטכנולוגיית זיהוי פנים. כאילו ששכחנו מה היו שוות ההבטחות הקודמות שלה, וכמה מהר היא משנה ומעדכנת את תנאי המדיניות כשזה נוח לה. כאילו שהכל נסלח. 

אחוז האמריקאים שסומכים על פייסבוק
 אחוז האמריקאים שסומכים על פייסבוק

נכנסים למשחק אחר לחלוטין

בכל הנוגע לעולם הרשתות החברתיות, שהיא מכירה היטב, פייסבוק לא לגמרי טועה כשהיא מניחה את הסלחנות הזאת. נכון, היא סופגת ירידה עקבית במעורבות המשתמשים, אבל הם עדיין שם. מהסקר של Ponemon עולה שרק 9% מהנשאלים הפסיקו להשתמש בפייסבוק. הם אולי מודאגים מהפרטיות שלהם, אבל לא עוזבים את הפרופיל שעליו עמלו שנים רבות. במקום זאת, הם פשוט התפכחו לגבי תפקיד פייסבוק בחייהם: הם הפנימו שהמחיר שהם משלמים עבור המוצר הוא פגיעוּת, ומתנהלים במודע בתוך מערכת השיקולים הזאת. 

גם מי שעזבו להתמקד בקבוצות פרטיות באפליקציות מסרים מיידיים, בוחרים לעתים קרובות בווטסאפ - שגם היא בבעלות פייסבוק. אינסטגרם עדיין מצליחה לשמור על מעמדה כמותג לוהט. ההיסטוריה מלמדת שמשתמשים רבים לא מהססים לאמץ שירותי תוכנה חדשים, גם באווירה ציבורית טעונה. פייסבוק עושה צעדים בשוק הקח-תן (מרקטפלייס), בתחום התשלומים ולאחרונה גם מגששת את דרכה בעולם השידוכים. כל זה הגיוני למדי. 

אלא שמוצרי חומרה חכמים הם משחק אחר לחלוטין. ראשית, המשתמש נדרש לשלם תמורתם - ולא רק בפרטיות. שנית, זהו עולם שבו לפייסבוק יש ניסיון מועט ומודל עסקי שנראה רע. שלישית, מי שרוצה לשמור על ממד כלשהו של אינטימיות בחייו ובביתו, לא יכניס למטבח או לסלון מוצרי חברה שכל תכליתה הוא מכירת מידע, בטח כשהוא לא מציע מספיק בתמורה.

אסון לפרטיות? על איזו פרטיות אתם מדברים ? / יזהר שי

אחרי שנים של ספקולציות והימורים, סוף סוף פייסבוק נכנסת לשוק הגאדג'טים. לפחות לפי סרטוני ההדגמה של המוצר, מכשירי הפורטל מצוידים במיטב הטכנולוגיה מתחום הקול והוידאו, כך ששיחה בין אנשים המרוחקים אלפי קילומטרים תעורר תחושה כאילו הם ממש באותו החדר. הם יוכלו להאזין למוזיקה ביחד ולזמזם לעצמם שיר שיתנגן במסכים שלהם בו זמנית, מבלי שהמרחק יפגע בחוויה המשותפת.

צפיתי אתמול בסרטון ההדגמה של פורטל שהכינו באתר טק-קראנץ', מן הסתם בהדרכת מחלקת השיווק של פייסבוק. הכתב מתלהב (בצדק) מאיכות הקול והתמונה בגאדג'ט החדש, ומיכולתה לזהות שינויים בסביבת המשתמש, להתמקד הדובר בצ'ט של יותר משני אנשים, ואפילו לבצע זום-אאוט אוטומטי אם הוא הולך לאחור. לפי מיטב המסורת של סנאפצ'ט (כמה אכזרי מה שפייסבוק מעוללת לה שוב ושוב), הגאדג'ט החדש יודע להלביש על הדוברים מסיכות היתוליות, קישוטים למיניהם ואפילו חתול חביב שינוח לו על ראשנו.

קל לראות את היתרונות של המכשיר החדש: בעזרתו סבא וסבתא יכולים להקריא סיפור לנכד שמעבר לים, כאילו הם איתו בחדר, ולחבוש על פניהם מסיכה וירטואלית של זאב כשהם מספרים על הזאב הרע. מה לא עושים כשמנסים להתקרב לנכד שמשתעמם לשוחח איתנו ככה סתם, דרך שיחת וידיאו רגילה. האופציה להיפגש עם הנכד הזה, ולהקריא לו סיפור מתוך ספר אמיתי ומיושן, עם דפים וכריכה, נראית מיושנת ולא רלוונטית כשיש פתרון תקשורת כל כך אלגנטי ואסתטי.

ומה לגבי הפרטיות, אתם שואלים? כתב טק-קראנץ' התרגש מכך שניתן לכסות את המצלמה ולכבות את המיקרופון, כך שהמכשיר לא יאזין לנו כשלא נשתמש בו. זוהי מן הסתם התלהבות טבעית, לאור העובדה שהחשש לפרטיות הפך להיות מעין אינסטינקט של האדם המקוון במאה ה-21. פייסבוק גם אומרת שהיא תימנע מהקלטת השיחות, ו"רק" תשמור מידע כללי כמו אורך השיחות והשעות שבהן התבצעו, וזאת על מנת לשפר את איכות השירות. לטענתה, היא גם לא תעקוב אחר מספר האנשים בחדר בזמן השיחה, ואפילו לא תנסה לבחון באלו מוצרים הם משתמשים כשהם משוחחים זה עם זה. האם כל ההבטחות האלו אמורות להרגיע אותנו, המשתמשים? תלוי באיזה שלב של הפנמה או הכחשה אנחנו נמצאים.

מי מאיתנו שכבר הבינו שאנחנו חיים בעולם שבו מושג הפרטיות אבד לנצח, והוא בגדר אשליה חסרת בסיס, לא יתרגשו מהפוטנציאל לפגיעה נוספת. גם כך אנחנו מצולמים בכל מקום; התקשורת בינינו מוקלטת ומאוחסנת; כל צעד שלנו, החל מהזמנת ספרים באמזון וכלה בתמונה מצחיקה באינסטגרם, מתועד, מנותח ומקוטלג; כל זה קורה בכל רגע נתון, בכל מקום, בכל הנסיבות האפשריות. מי מאיתנו שכבר הפנימו את זה לא יתרגשו מהאפשרות שמיליוני אנשים יתקשרו ביניהם בשיחות וידאו חוייתיות, דרך הפורטלים של פייסבוק.

הקנאים באמת לפרטיותם כנראה לא ירכשו את המכשיר גם כך, וזה משאיר אותנו רק עם קבוצה שלישית: מי שהפורטל מצד אחד מעניין אותם, ומצד שני מוסיף להם עוד כמה קמטים של חוסר שביעות רצון מהטכנולוגיה של ימינו ומהשפעותיה. נו, לפחות יהיה באפשרותם להקריא לנכדיהם סיפורים שהם יהיו מוכנים להקשיב להם על המסך. הנה, לפי הודעת פייסבוק אמש אפילו הבנות של מארק צוקרברג (בגילאי שנה ושנתיים) משתמשות בפורטל כדי לתקשר עם סביהן. עכשיו נשאר רק לשכנע אותנו, בני התמותה הרגילים, לעשות זאת גם.