היום ייפתח במשכן הכנסת המושב החמישי של הכנסת העשרים; הנושא הבולט: חוק הגיוס

הכנס ייפתח ללא מועד פורמלי לסיום העבודה • חקיקה בנושאים בולטים נוספים שחייבת להסתיים בזמן הקרוב: חוק הגיור וחוק מינוי היועצים המשפטיים

מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת
מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת

היום ייפתח במשכן הכנסת המושב החמישי של הכנסת העשרים. נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין ויו"ר האופוזיציה ציפי לבני יישאו את נאומי הפתיחה, החל מן השעה 16:00 במליאה. לאירוע תגיע גם נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות.

ועדת הכנסת האחראית לקביעת מועדי עבודת הכנסת טרם קבעה מתי יסתיים כנס החורף ומתי ייפתח כנס הקיץ, אשר לרוב מתחיל אחרי חג הפסח וכך למעשה - הכנס הזה נפתח באווירה כללית של הליכה לבחירות, וגם מבחינה פורמלית ללא מועד לסיום העבודה.

אווירת הבחירות נמצאת בכל מקום. מצד אחד, השרים וחברי הכנסת מבינים שנושאים שלא הצליחו לקדם בארבע השנים שחלפו, לא יזכו לקידום משמעותי. מן הצד השני, יש השלמות חקיקה בנושאים בולטים החייבים להסתיים בזמן הקרוב.

כך למשל, חוק הגיוס העומד על הפרק זה עשרות שנים ויודע עליות ומורדות מגיע גם הפעם אל שולחן הכנסת. בכנס הקיץ עבר החוק בקריאה ראשונה ובתמיכת יש עתיד, תוך התנגדות הסיעות יהדות התורה וש"ס. אתמול התכנסה מועצת גדולי התורה, המנחה את חברי הכנסת ליצמן, אייכלר ומוזס (חברי אגודת ישראל בתוך יהדות התורה) כיצד להצביע בנושא חוק הגיוס. ההודעה שיצאה ממועצת גדולי התורה היא שיש לכלול בחוק הכרה בזכות ללימוד התורה, אך לא ברור אם הם ינהלו מאבק קשה נגד החוק. ההודעה הזו הפתיעה רבים בזירה הפוליטית, אך ביהדות התורה מבינים ככל הנראה שיציאה למערכת בחירות על בסיס הנושא הזה עשויה להזיק להם.

ח"כ דוד ביטן, לשעבר יו"ר הקואליציה, דיבר הבוקר בגלי צה"ל וציין שהקואליציה תצטרך למצוא טיעון אחר ליציאה למערכת בחירות. אולם גם הוא לא יכול היה להתחייב באופן ברור מה הוא התאריך שיקבע, האם תוך כדי כנס החורף, כלומר עד חודש מארס 2019 או לאחר מכן. תאריך הבחירות הקבוע בחוק הוא יום ג' הראשון בחודש נובמבר 2019.

עוד על הפרק בכנס החורף, חוק הגיור לפי המתווה שהוסדר בוועדת ניסים (שר המשפטים לשעבר), חוק הקולנוע המוצע על ידי משרד התרבות ואשר יגביל את המימון הציבורי ליצירות אשר לדעת משרד התרבות אינן עולות בקנה אחד עם ערכי המדינה.

שרת המשפטים איילת שקד שואפת לקדם ולסיים את חוק מינוי היועצים המשפטיים. החוק הזה הונח על שולחן הכנסת לאחר שהחלטת ממשלה להתיר מינוי יועצים משפטיים למשרדי הממשלה, ללא מכרזים, נמצאת בפני בג"ץ.