ועדת הכספים בדיון חירום נגד רכישת בנק אוצר החייל

ח"כ מיקי לוי, שכינס את הדיון ביחד עם ח"כ מיקי רוזנטל, אמר כי "לא ברורה לי המגמה של המפקחת על הבנקים שמצד אחד אומרת שהיא רוצה להרחיב ולהכניס בנקים קטנים ומצד שני מאפשרת רכישת בנקים קטנים" • לוי: "בנק ירושלים ובנק מרכנתיל הם הבאים בתור"

בנק אוצר החייל  / צילום: תמר מצפי
בנק אוצר החייל / צילום: תמר מצפי

דיון חירום בוועדת הכספים של הכנסת בעקבות העסקה לרכישת בנק אוצר החייל על ידי הבנק הבינלאומי. הדיון כונס לבקשת חברי הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) ומיקי רוזנטל(המחנה הציוני) בעקבות הפרסומים על העסקה. נציג הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל אמר כי למרות שטרם הוגשה בקשה רשמית למיזוג "בשלב זה אנחנו לא רואים מניעה למיזוג".

לטענת חברי הכנסת מדובר במהלך המנוגד למדיניות המוצהרת של בנק ישראל והממשלה להגדיל את מספר המתחרים בשוק הבנקאות בדגש על בנקים קטנים. לוי אמר בדיון כי "לא ברורה לי המגמה של המפקחת על הבנקים שמצד אחד אומרת שהיא רוצה להרחיב ולהכניס בנקים קטנים ומצד שני מאפשרת רכישת בנקים קטנים. בנק ישראל אישר 90% מהבקשות לרכישות שהוגשו לפניו". לוי ציין כי "לפני מספר חודשים הוועדה הצליחה לעצור את רכישת בנק איגוד על ידי מזרחי טפחות. הניסיונות לצמצם את התחרות בענף הבנקאות על ידי רכישת בנקים קטנים לא פוסקים. אני רואה את רכישת בנק דקסיה על ידי דיסקונט שהפך למפלצת ענקית בגלל ההחרגה ממסקנות ועדת שטרום. אם לא היינו עוצרים את בנק טפחות הוא היה עם שוק המשכנתאות הכי גדול במדינת ישראל. אני חושש שיסגרו סניפים בבסיסי צה"ל ותכניות לאנשי קבע ייסגרו. רוב סניפי בנק אוצר החייל הם בפריפריה. אין לי ספק שסגירת סניפים תפגע בלקוחות בזמן שהמדינה התחייבה להגדיל את מספר השחקנים בשטח המגמה הפוכה ובנק ירושלים ובנק מרכנתיל הם הבאים בתור". לוי הוסיף כי "בשנים האחרונות נסגרו 263 סניפי בנק ואותם מבוגרים שלא נחשפים לטכנולוגיה צריכים את הפקיד בבנק".

נציג הרשות להגבלים עסקיים אמר בדיון כי בניגוד לעסקת המיזוג בין בנק המזרחי טפחות לבנק איגוד למקרה הנוכחי של מיזוג בנק אוצר החייל לא נדרש אישור של הרשות מאחר ומדובר בחברת אם (הבינלאומי) הרוכשת חברת בת בבעלותה המלאה.