עוד חברה ציבורית נכנסת לתחום הקנאביס - והמניה זינקה ב-44%

מרחביה אחזקות, הפועלת בתחום הביומד ומדעי החיים, תשקיע בחברות מו"פ בתחום הקנאביס הרפואי • אלי ארד, מנכ"ל מרחביה: "מהלך זה הינו על רקע רפורמות בעולם המערבי, שבהן ממשלות מבצעות שינויים רגולטוריים מרחיקי לכת בתחום הקנאביס הרפואי" • ואיפה אישור היצוא של קנאביס רפואי מישראל?

עוד חברה בורסאית בתל אביב מצטרפת לתחום הקנאביס: מנייתה של מרחביה אחזקות  זינקה בתום המסחר בבורסת תל אביב בכ-44%, על רקע ההודעה שהוציאה הבוקר (ג') החברה, ולפיה הדירקטוריון אישר להרחיב את פעילות ההשקעות של החברה הישראלית, המתמחה בביצוע השקעות בחברות הזנק בתחום הביומד ומדעי החיים, גם לתחום הקנאביס הרפואי.

ליתר דיוק, החברה בוחנת השקעה בחברות שלהן יש פעילות של מחקר ופיתוח בתחום הקנאביס הרפואי. מרחביה מסרה בהודעתה על מגעים עם מספר חברות העונות לקריטריון. מניית מרחביה אחזקות מרכזת בשעה זו מחזור מסחר של 6.5 מיליון שקל. החברה נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של כ-32 מיליון שקל בלבד.

בהקשר זה צריך לציין כי תחום הקנאביס נחשב כהשקעה בסיכון גבוה, והמניות בתחום נסחרות בתנודתיות קיצונית. למרות זאת, לא מעט חברות ניצלו את המומנטום והתחילו לבחון פעילות בתחום, כמו למשל, אינטרקיור , שנכנסה לפעילות באוגוסט האחרון; עמיר שיווק , שהודיעה רק השבוע על שיתוף פעולה בתחום עם לאון קופלר; ומוקדם יותר השבוע מגדלת הקנאביס יו-ניבו הודיעה כי היא בוחנת רישום בארה"ב, ובכך הפכה לחברה הראשונה הפועלת בתחום בשוק המקומי שבוחנת רישום כפול.

מרחביה היא החברה ה-12 בבורסה הישראלית הנכנסת לתחום הקנאביס הרפואי. כיום רק שתיים מן החברות הללו מייצרות ומשווקות קנאביס בפועל (קנדוק שמתמזגת לתוך אינטרקיור ו-BOL, שעומדת לקבל השקעה מעמיר שיווק) והיתר עדיין נמצאות בשלב הקמת החממות. השווי המצרפי של התחום בבורסה בתל אביב כבר מתקרב למיליארד שקלים.

בעקבות אינטרקיור?

שוויה של מרחביה עמד הבוקר לפני ההודעה על 27 מיליון שקל בלבד, עם תשואה של 14% במחיר המניה מתחילת השנה. ניתן לראות כי שוק ההון מתקשה להעניק שווי משמעותי לחברת החזקות בביומד. ההשקעות של מרחביה הן דווקא בחברות הנחשבות בתעשיית הביומד למעניינות ואף זכו להבעת אמון בצורת השקעות מגופים מקצועיים פרטיים, לצד ההשקעות של החברה הבורסאית. אולם החברה שטה מתחת לראדר תשומת הלב של השוק.

גם חברת אינטרקיור , שהפכה מחברת החזקות בביומד לחברת קנאביס לפני מספר חודשים, נסחרה רק בכמה עשרות מיליוני שקלים על בסיס שתי פעילויות הביומד המסקרנות שלה, לפני שהחליטה להיכנס לתחום הקנאביס. היום היא נסחרת בשווי של כ-362 מיליון שקל לאחר שעלתה כ-1000% תוך מספר חודשים, בעקבות הטמעת חברת קנאביס פעילה לתוכה ומינוי רה"מ לשעבר אהוד ברק ליו"ר.

אלי ארד, מנכ"ל מרחביה, מסר: "בכוונתנו להרחיב את פורטפוליו ההשקעות של מרחביה בתחום מדעי החיים גם לסקטור הקנאביס הרפואי, עם מיקוד בתחום המו"פ. מהלך זה הינו על רקע רפורמות בעולם המערבי, בעיקר בקנדה ובארה"ב וכן באירופה, באוסטרליה ובישראל, בהן ממשלות מבצעות שינויים רגולטוריים מרחיקי לכת בתחום הקנאביס הרפואי. אנו מאמינים כי תהליכים אלו מייצרים עבורנו הזדמנויות יוצאות דופן להשקעה בתחום בעל קצבי צמיחה גבוהים מאוד".

בהקשר זה נציין את חוסר הוודאות השוררת בענף בנוגע לאישור היצוא של קנאביס רפואי מישראל. בעוד קנדה צפויה להכריז מחר על לגליזציה מלאה ברחבי המדינה, הליך אישור היצוא של קנאביס רפואי מישראל נתקל בכמה דחיות - מה שגרר את המניות הפועלות בתחום לתנודתיות רבה, שגררה מחיקת ערך למשקיעים רבים.