השקעה ראשונה לקרן טכנולוגיות עילית של אי.בי.אי: 3.5 מיליון שקל בחברת ניילומטיק

קרן ההשקעות בהייטק של בית ההשקעות הוקמה בסיוע המדינה, והיא היחידה שפועלת מתוך החמש שביקשו לפעול בתחום, תחת מעטפת ההגנה הממשלתית • ניילומטיק, שהוקמה ב-2016, עוסקת בפיתוח מוצר אלקטרוני ביתי, המשלב טכנולוגיות מתקדמות בתחום האסתטיקה האישית

ד"ר דור לי לו צילום: אילן בשור
ד"ר דור לי לו צילום: אילן בשור

אי.בי.אי טכנולוגיות עילית, קרן ההשקעות בהייטק של בית ההשקעות אי.בי.אי, ביצעה לאחרונה השקעה ראשונה - 3.5 מיליון שקל בחברה הפרטית ניילומטיק. כך עולה מדיווחי הקרן, שהוקמה ביוזמת המדינה וסיועה, והיא למעשה היחידה שפועלת מתוך חמש הקרנות שביקשו לפעול בתחום, ותחת מעטפת ההגנה הממשלתית. 

ניילומטיק הוקמה בספטמבר 2016 ו"עוסקת בפיתוח מוצר אלקטרוני ביתי (קונסיומר אלקטרוניקס), המשלב טכנולוגיות מתקדמות בתחום האסתטיקה האישית". עוד מפורט בדיווח של הקרן המשקיעה, כי "החברה טרם החלה בשיווק ומכירה, ונמצאת בשלב הפיתוח והגדרת המוצר, כך שיתאים לקהל יעד רחב". ככל הידוע, חברי דירקטוריון החברה הצעירה הם אביעד איל, יגאל יעקובי, יהונתן צבי פרידמן, עומרי מורן ורון מילר.

אי.בי.אי טכנולוגיות עילית, שבהובלת ד"ר דן אקס וד"ר דור לי-לו, השלימה במחצית הראשונה של חודש יוני השנה גיוס של כ-403 מיליון שקל, והיא תשקיע את כספי המשקיעים בה בחברות טכנולוגיה ישראליות בשלבי התפתחות שונים - מחברות סטארט אפ ועד חברות בשלות, שכבר נסחרות בבורסה. מדובר בקרן סחירה, ששווה כיום כ-377.3 מיליון שקל, ומחיר יחידה עומד על 92.5 אגורות (ירידה של 7.2% מאז יצאה לדרך).

אגב, כחודש לפני ביצוע העסקה בניילומטיק דיווחה הקרן טכנולוגיה עילית של אי.בי.אי כי האסיפה הכללית של בעלי יחידות הקרן קיבלה החלטה בדבר "רצונם של בעלי היחידות לביצוע שינוי במגבלות ההשקעה של הקרן, כך ששיעור החשיפה של הקרן לני"ע יעמוד על שיעור של 25% מנכסי הקרן, או כל שיעור מופחת אחר, כפי שיוחלט על-ידי רשות ני"ע, חלף 70%, כקבוע בתקנות טכנולוגיה עילית", כך ש"בהתאם לתוצאות האסיפה, יפנה מנהל הקרן אל הרשות, בבקשה לעשות שימוש בסמכותה ולשנות את שיעור החשיפה בתום חצי שנה".

מדובר במעין קרן הון סיכון סחירה, במבנה של קרן נאמנות, שפתוחה כדי לאפשר השקעה במיזמי טכנולוגיה גם לציבור הרחב. ביולי 2017 פרסם אגף החשב הכללי במשרד האוצר, בצעד משותף עם רשות ני"ע, "מכרז לבחירת מנהלים לקרנות השקעה בחברות הייטק", שייסחרו בבורסה המקומית.

אי.בי.אי טכנולוגיות עילית עמדה בדרישות הגיוס המינימליות שהעמידה המדינה, לאחר שהפחיתה את דמי הניהול שתגבה ל-1.3%, לעומת כוונה ראשונית לתג מחיר של 2%. הקרן גם קבעה לעצמה תשואת משוכה של 7% לשנה, שרק מעליה תזכה ל"דמי הצלחה" של 20% מהתשואה החיובית שתיצור למחזיקי הקרן. זאת, רק על ההשקעות הלא סחירות (בתחילה דובר על כך שהקרן תגבה דמי הצלחה על כל תשואה חיובית שתרשום, ללא מינימום הצלחה, וגם על החלק הסחיר). לקרן יש הטבות מהמדינה, בדמות הגנה מפני הפסדים בקרן עד לגובה של 50 מיליון שקל, ואפשרות ללוות כסף מהמדינה.