"המוצר שמוכרת חברת הביטוח החדשה הוא אלגוריתם"

המשתתפים במושב האינשורטק, שנערך בכנס Journey של EY ישראל ו"גלובס" ניסו לענות על השאלה איך טכנולוגיה ומודלים עסקיים חדשים גורמים למהפכה בתעשיית הביטוח המסורתית

פאנל ביטוח בכנס Journey \ צילום: איל יצהר
פאנל ביטוח בכנס Journey \ צילום: איל יצהר

על דבר אחד הסכימו המשתתפים במושב האינשורטק, שנערך בכנס Journey של EY ישראל ו"גלובס", וניסה לענות על השאלה איך טכנולוגיה ומודלים עסקיים חדשים גורמים למהפכה בתעשיית הביטוח המסורתית: משהו מאוד משמעותי מתרחש בענף הביטוח העולמי, שבתוך שנים ספורות עומד לשנות את אופי הענף מקצה לקצה.

ג׳יאנפרנקו ג׳יאנלהֿ מנכ"ל חברת OCTO מרומא, אמר: "משהו יסודי קורה בעולם הביטוח וזו לא השאלה אם מדובר בטלטלת שוק, אלא מהי טלטלת השוק. בשבילי משהו שמטלטל את השוק זה כשאתה מתקן משהו מקולקל וכשאתה ממציא צורך חדש ובאינשורטק אתה עושה את שני הדברים. כיום הביטוח הוא תחום פגום מבחינה מבנית. חברות הביטוח קובעות הצעות מחיר וגובה פיצויים על בסיס נתונים גרועים. הן שואלות את הלקוח, התובע, מה בעצם קרה. זה מטורף. עם הנתונים שאנחנו אוספים החברה יכולה לדעת מי נהג זהיר ועוצר ברמזור אדום, ולא להסתפק בגיל של הלקוח. מה קשור הגיל לסיכון. אנחנו גם לא צריכים להפריד בצורה מלאכותית בין ביטוח הבית, לביטוח חיים וביטוח המכונית. אני רוצה לבטח אדם, על כל ההיבטים שמעוררים אצלו דאגה, כולל אם הטיסה שלו תתאחר בשעה".

דניאל שרייבר, מנכ"ל ומייסד משותף בחברת למונייד, תיאר את ליבת העסקים של החברה כיצירת שכבה עשירה של ביג דאטה על הלקוחות, שמאפשרת לחברה לתת שירות מותאם לכל לקוח. "הטפסים הנוכחיים שממלא הלקוח מכילים 20 נתונים וככה מיליוני לקוחות נראים בדיוק אותו דבר מבחינת החברה. אבל אם יש אינטראקציה דיגיטלית יש פי מאה יותר נתונים, ועם 2,000 נתונים אתה רואה הבדלים גדולים בין אנשים, הבדלים שהיו שקופים כשמסרו רק 20 נתונים. המוצר שמוכרת חברת הביטוח החדשה הוא אלגוריתם, ונתונים יכולים לשנות את האלגוריתם כך שהמוצר נתון לשינויים וזה צריך להיות במוקד תשומת הלב של החברות".

שרייבר אמר כי אחד האתגרים שעמדו מול החברה היה לבנות מותג אהוב, בעולם שבו יש ניגוד עניינים מובנה בין הלקוחות לחברות. לדבריו המסר של החברה נקלט טוב יותר אצל הלקוחות מאשר המסר של חברות אחרות "שבונות גורדי שחקים ואומרות ללקוחות - תסמכו עלינו, אנחנו עשירים. אנחנו באנו עם ידיים נקיות ועם מודל עסקי חדש".

יובל בהרב, שותף מייסד ב-SOMV, אמר כי התנהלות חברות הביטוח היום מזכיר לו את חברות התקשורת בשנים קודמות, כשהדיונים שלהן עסקו בהשפעת הטכנולוגיה על יעילות העסקים שלהם, "אבל באמת מדובר על צורה חדשה לגמרי של עשיית עסקים. התעשייה הזו תלך לתהליך שבו תנסה להעביר לאוטומציה הרבה תחומים, כמו שעשו בענף הבנקאות, עם אפליקציות ושירותים ורק אחר כך, כשיהיה מנכ"ל ובורד מספיק מודעים, הם יכנסו לתחומים שיטלטלו את העסקים שלהם באמת".

אסף ונד, מייסד משותף ומנכ"ל חברת האינשורטק Hippo, אמר כי החברה מתמקדת בשינוי אופי הקשר בין חברת הביטוח לבין הלקוח ומבקשת לייצר קשר ישיר ומיידי, בין אם באמצעות בוטים כשמדובר בעניינים טכניים פשוטים ובין אם באמצעות קשר אנושי כשמדובר במקרים של מצוקה: "כשקורה אירוע של פריצה, השאלה הראשונה שלנו היא 'האם אתה בסדר? האם נפגע משהו? מייד נטפל את זה'. בוט לא יעזור במרבית הדברים האלה, אבל בדברים פשוטים, בוט הוא דבר מצוין".

הנחה את המושב משה תמיר, שותף בקרן MT Innovation Ventures.