התיאבון נפתח: ביקושים של יותר ממיליארד שקל בהנפקת אג"ח הקוקו של מזרחי טפחות

בעקבות הביקושים והצפי לעליית ריבית החליט הבנק להרחיב את הגיוס מ-300 מיליון שקל ליותר מ-700 מיליון שקל • השלב הציבורי במכרז ייערך בימים הקרובים, ולקראתו הורחבה מסגרת הגיוס האפשרי לעד 790 מיליון שקל • מתחילת השנה גייסו הבנקים בישראל אג"ח מסוג CoCo בהיקף של 2.5 מיליארד שקל

אלדד פרשר, מנכ"ל מזרחי טפחות / צילום: שלומי יוסף
אלדד פרשר, מנכ"ל מזרחי טפחות / צילום: שלומי יוסף

ביקושים גבוהים לגיוס האג"ח מסוג CoCo של בנק מזרחי טפחות: בעוד הבנק תכנן במקור לגייס 300 מיליון שקל, הוא החליט אתמול להרחיב את הגיוס ליותר מ-700 מיליון שקל.

הרחבת הגיוס נעשתה, לאחר שהוזרמו ביקושים בשלב המוסדי בהיקף של יותר ממיליארד שקל. השלב הציבורי במכרז ייערך בימים הקרובים, ולקראתו הורחבה מסגרת הגיוס האפשרי לעד 790 מיליון שקל. את ההנפקה הובילה חברת רוסאריו קפיטל.

במקור מטרת הגיוס הייתה למחזר אג"ח קוקו בהיקף של כ-300 מיליון שקל. אלא שהבנק הצליח לגייס את האג"ח במחיר אטרקטיבי מבחינתו של 1.82% (הריבית המקסימלית במכרז המוסדי). מחיר זה אטרקטיבי במיוחד, לאור העובדה שהצפי הוא שריבית בנק ישראל תעלה במהלך החודשים הקרובים, כך שהתשואות בשוק האג"ח צפויות לעלות גם כן. לכן, בבנק החליטו לנצל את המחיר הטוב שהושג בגיוס, ולהרחיב את המסגרת.

נציין כי הריבית באג"ח היא צמודת מדד והאג"ח צפויות להיפרע ב-2028.

מזרחי טפחות, בניהולו של אלדד פרשר, מבצע בימים אלה מהלכים שמטרתם לשפר את יחס הלימות ההון שלו (היחס בין ההון העצמי לנכסי הסיכון ובראשם תיק האשראי). יחס זה נפגע מכיוון שברבעון האחרון נאלץ הבנק לבצע הפרשה של 116.5 מיליון דולר בעקבות החקירה המתנהלת כנגדו בארה"ב.
אלא שמהלך הגיוס הנוכחי אינו קשור למהלכים שמבצע הבנק לשיפור הלימות ההון שלו. הגיוס נובע מכך לצורך מיחזור אג"ח קוקו שנפרעו.

קוקו הן אג"ח שבהן, בתרחיש של משבר חמור בבנק, ניתן למחוק לבעלי החוב חלק מהקרן או את כולה. הטריגר לכך הוא כשהלימות ההון של הבנק יורדת מתחת ל-5%, או כשהפיקוח על הבנקים מחליט שיש לבצע פעולה שכזו.

מתחילת השנה גייסו הבנקים אג"ח מסוג קוקו בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל.

נראה שטיימינג הוא גורם משמעותי בהצלחת הנפקת קוקו. נזכיר כי לפני כמה חודשים גייסו בנק הפועלים ולאומי אג"ח מסוג קוקו, אשר זכו לביקושים פושרים יחסית. הסיבה הייתה גם חולשה יחסית בשוק, וגם מכיוון שחלק מהשחקנים בשוק ההון עדיין מסתכלים בחשדנות כלפי המוצר הזה, ונמנעים מהשקעה בו, ולכן כאשר שני בנקים יוצאים פחות או יותר במקביל לגיוס, האתגר בהשגת ביקושים גבוהים גדול יותר.